Gissa position

Norr om Unna Allakas?

Tycker det ser lite flackt ut för att vara vid Tjätkastugan och Sälka tror jag inte heller på.

Thure
 
Strax N om Tjäktjastugan?

Calle

Nära nog, strax S om. Jag har gått över bron, men i stället för att ta höger mot stugan tagit till vänster och slagit läger en bit bort, bildriktning ungefär SO. Vad vi ser är alltså början på ravinen som bron korsar. Det ser onekligen väl flackt ut, men topparna är dolda av molnen och som sagt det kan vara taget med ett svagt vidvinkelobjektiv,
Next please!
 
Då provar jag en bild från en regnvädersdag...

Calle

Det var inte mycket att gå på. Men det påminner om en trakt som nyligen varit i ropet bland Utsidans bilder, nämligen den ovan Njåtjåsvagge, på Sareksidan. Så jag gissar att vi står efter stigen sydväst om Tjievrra och blickar över Njåtjåsvagge bort mot Tjuollda. Tarrekaise är skymt av regnmolnen.
 
Det var inte mycket att gå på. Men det påminner om en trakt som nyligen varit i ropet bland Utsidans bilder, nämligen den ovan Njåtjåsvagge, på Sareksidan. Så jag gissar att vi står efter stigen sydväst om Tjievrra och blickar över Njåtjåsvagge bort mot Tjuollda. Tarrekaise är skymt av regnmolnen.

Det är inte rätt område. Men trakten har nyligen varit i ropet...

Calle
 
Det är heller inte rätt. Söderut ska vi.

Calle

Blickar vi ut mot Framakselet? I sådana fall från vilket håll. Man inbillar sig en brant bakom kanten, vilket talar för att du stod på norra sidan och blickade söderut. Men eftersom du tidigare visat bilder från den södra sidan väljer jag att satsa på det spåret. Jag tror dock inte att du står vid Skebleskalet eftersom där sluttar terrängen betänkligt. Nej, jag satsar istället på att du står norr om Slieruotjåhkkå och tar din bild i nordlig riktning. Du har antingen kommit upp på fjället från Vitnjul via Slierokbäcken och genar över kalfjället mot Stievkajuhka och den där bron du talade om tidigare (och som jag nu ser är utmärkt på fjällkartan), eller så är du på väg i den riktningen.

Så där ja, återigen många detaljer om något jag är ytterst osäker om :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg