Gissa position

Efter Miellädno, i närheten av Alkavare kanske?

Bra beskrivning dock Thomas, fick samma vibbar själv. Kompletterar med en bild av Stievkajuhka när det börjar bära utför mot Vindelälven.

Calle

Bilagor

• Stievkajuhka.jpg
    Stievkajuhka.jpg
    126.8 KB · Visningar: 453
Efter Miellädno, i närheten av Alkavare kanske?

Bra beskrivning dock Thomas, fick samma vibbar själv. Kompletterar med en bild av Stievkajuhka när det börjar bära utför mot Vindelälven.

Calle

Mäktigt fall där! Vadade du jokken så långt nere?

Fin bild! Inte utan att man blir lite sugen.
Miellädno är åtskilligt närmare, men långt kvar än...

Miellätno är närmare, men det är långt kvar. Samtidigt ska vi hålla oss söder om det normala gissningsområdet (som skrevs som svar på min första gissning). I och med att jag inbegriper Sarek i min definition av det normala gissningsområdet har vi redan med Miellätno sett till att inte uppfylla den senare förutsättningen. Möjligen förstod jag Åkes svar fel.

Men i ett försök att hålla ihop ledtrådarna samtidigt som jag försöker placera bilden i ett rumsligt sammanhang gissar jag nu på Gievgesjågåsj, jokken som avvattnar Gievgesjávrasj på Svártinjunjes-halvön.

Långt kvar räknat från Miellätno utesluter väl Padjelanta. Och vinterledkryssen utesluter Sarek. Alltså är vi norr om Akkajaure. Är vi rentav i en flackare del av Tjäkktjavagge, t.ex. mellan Sälka och Singi kanske? Det är min gissning.

Hälsn Pelle

Långt kvar räknat från Miellätno utesluter väl Padjelanta. Och vinterledkryssen utesluter Sarek. Alltså är vi norr om Akkajaure. Är vi rentav i en flackare del av Tjäkktjavagge, t.ex. mellan Sälka och Singi kanske? Det är min gissning.

Hälsn Pelle

Ja, se på f-n, det är ett vinterledkryss en bit bakom tältet. Det var uppmärksamt!

Låt oss följa denna gissning.

Hälsn Pelle

Nu börjar det brännas på allvar!

Om jag ser rätt i bilden så korsar vinterleden jokken en bit framöver. Det skulle då kunna handla om ett biflöde till Tjäkktjajokken. Men där är ju några att välja mellan och fjällen i bakgrunden ser ju rätt beskedliga ut. Jag får inte ihop det............

Om jag ser rätt i bilden så korsar vinterleden jokken en bit framöver. Det skulle då kunna handla om ett biflöde till Tjäkktjajokken. Men där är ju några att välja mellan och fjällen i bakgrunden ser ju rätt beskedliga ut. Jag får inte ihop det............

Lyft blicken lite och tänk på vad jag sa om brännvidden......

Du menar antagligen att fjällen ändå är rätt höga. Det verkar som om dalgången drar iväg åt vänster. Möjligen har du tältat vid Sälkastugorna (utanför bild till höger) och vi tittar upp i Stuor Reaiddavaggi.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg