Gissa position

Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.

Kan det vara Haddit i bakgrunden och Hadditjåhkå som rinner ner i förgrunden? Jåkken har ju några partier där den breder ut sig lite grand i närheten av leden.

Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.

Helt rätt!

Nordkalottleden är riktigt behaglig under denna del; Sulitelma i väst har dramatiska drag, Jeknaaffo i norr likaså, medan siktvidden är utpräglat padjelandsk i de övriga riktningarna.

Jo, det är en fin sträcka. När jag passerade blev jag kanske lite väl uppslukad av landskapet, skulle enligt planen följa Hadditjåhkå upp mot Råvejaure men rundade av misstag Haddit. En av de grövre felorienteringar jag gjort, men skyller på en inbjudande led och riktigt busväder...

Kalle: jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp. Dock var det dimma den enda gången jag varit där, så jag har ingen aning om utsikten och det hela är alltså en paranormal ingivelse :)

Lägger mig i...

jag fick direk för mig att det är norrut från Mårmapassets topp.

Näe? Jag tror inte det.. Vare sig ifrån Mårmapasset eller ner emot Leavasvagge. Jag ramlade nämligen där och slog mig nått våldeligt då jag var där senast,(-07) så dessa bergsprofiler finns inte i hjärnbarken, inte i min i alla fall...
Det är nog någon annanstans....:)

Kanske läge för en ledtråd eller två.

Klyftan ifråga är det nog många här som sett nerifrån, men detta perspektiv är det betydligt färre som uppnår. Flyttar fotografen sig ett stenkast eller så ser han en sjö i andra änden.

Fjället till höger är väl Måskasjgajsse väster om Kvikkjokk?
Du står i så fall någonstans mellan Måskasgajsse och Såmmartjåkkå och tittar ner i ravinen och sjön som man skulle kunna se borde då vara Tarraure.

Eller?

Just så. :)

Ravinen är alltså Bádurgårsså -- Flyktingklyftan -- vars lynniga jokk diskuteras med (o)jämna mellanrum.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg