Gissa position

Ja kunde tänka mig det ja...

Bah!.. Du är jävig ju.. får inte svara på det .
Men, jag förstår det Kalle.

Det är här är väl en plats som vi, alla på nått vis som levande människor kan ta till sig och till hjärtat. Och det nu i det mörker som finns nu i landet.

Fanns det inte sånna’ här vackra platser så vore det ju inget kul.

Platsen är helt enkelt i min smak helt unik: femstjärnig. Jag håller det som en favorit, i minnesbilder såväl som i fotografi..
Bara skalan och dimensioner på landskapet här...
Samtidigt har det en sån läcker kombination av människor, boende och aktivitet.
Antagligen en av Europas finaste och exklusivaste miljöer.

Näe, Pär... Det är ett ställe för just oss fjällnördar.. Bara man får man fart på båten så och kommer över..
Fint är det, hur som helst, och mycket röding står att få ,hur mycket som helst, både om man stannar kvar och fiskar eller köper fisk. det vet jag... Både på ena sidan och andra sidan.. Den andra sidan ,har dessutom en super-badstrand som heter duga..
Och går man uppått’, på andra sidan.. i en tjugo minuter så kommer man till en jättefin STF-stuga som alltid bemyndigat sig om fina stugvärdar och hög kvalitet.

Bilagor

• Fiske Kutjaure.jpg
    Fiske Kutjaure.jpg
    36.6 KB · Visningar: 411
Jo, jag har ju aldrig varit där - så vad vet väl jag!?!

Den där STF-stugan har jag varit förbi, och den kan jag fullt förstå att man kan förälska sig i!

Sitter och funderar över nästa års vandring, och start i de trakterna ligger just nu ganska högt på listan - men den hinner säkert ändra sig många gånger det närmaste halvåret...

@ pär
Det blir lätt att man sätter betyg på olika platser hit & dit.
Stugplatser framför allt... Men den här platsen är nog lite utanför det vanliga..
Kutjaure är ju lite bortglömt kanske.
Man kan ju bo lite här (det kanske låter tokigt för oss tältare).. Både i stf -stugan, nere vid sjön och på andra sidan,.. Omgivningarna innehåller så mycket..
Är det någon plats jag tycker om, just för just omgivningarna, så är det just den här platsen.
Om, jag skulle vilja lämpa av tältet, och ‘bara bo’ inom fyra väggar, är det nog här jag vill vara.

göra du? Du skämtar... Nästa år? Jag tycker du ska gå runt sjöarna. Det vill jag höra om!.
Det vill jag göra med.

Njaee, runt sjöarna blir det nog inte. Jag gick västra Padjelanta förra året, så det får nog gå ett tag tills det området kommer på tapeten igen...

Lägger upp en till bild modell riktigt enkel. Denna gång på en plats som kanske inte når upp på några topplistor över vackraste platsen, men väl på en av de mer fascinerande terrängformationerna däruppe:

Bilagor

• stuuup.jpg
    stuuup.jpg
    52.9 KB · Visningar: 355
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.

Senast ändrad:
Knivkammen till vänster och Vaktposten till höger. Taget från i närheten av topp 1526?

tillägg: Fast eftersom det ska vara en fascinerande terrängformation får jag väl gissa på att bilden är tagen från platsen för det berömda vattenfallet i Unna Räitavagge.

Motivet stämmer naturligtvis! Topp 1526 finns dock med på bilden längst till höger (i alla fall nästan). Jag står alltså i sluttningen på andra sidan Vistasdalen i det här fallet.

Det fascinerande med den här platsen (då menar jag motivet, inte fotografens plats) är ju naturligtvis stupet med vattenfallet som skär av dalen på mitten precis nedanför Unna Räitastugan. Stupet syns tydligt på bilden men vattenfallet ligger dolt lite för långt till höger för att synas.

..svårt...

Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?

Väldigt svårt... Samtidigt bekant... En märklig kombination som alltid i denna tråd.
Att det är i Sarek förstår jag, men var? Det måste vara utanför en dalgång.?

Nej, det är inte i Sarek. Faktum är att bilden inte föreställer eller är tagen i ett område som tillhör en nationalpark. Men det höga landets nationalpark ligger några kilometer åt vänster och bakom mig har jag ett fjällmassiv som diskuterats här på Utsidan en del den senaste tiden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg