Kan det vara Jurunjaure närmast och östra delen av Ikesjaure en bit bort i bilden?
Knappast Jurunjaure, men jag ställer upp på Ikesjaure. I så fall taget uppifrån Årjep Saulo söderut.
Kan det vara Jurunjaure närmast och östra delen av Ikesjaure en bit bort i bilden?
Nu håller jag på det med! Det var bättre tänkt!I så fall taget uppifrån Årjep Saulo söderut.
Absolut. Står en bit nedanför toppen på Årjep Saulo, den bortre sjön är Ikes, Seidatj just hitanför och man ser ju Vaimok & Stor-Jervas också. Imponerande alla tre! =)Knappast Jurunjaure, men jag ställer upp på Ikesjaure. I så fall taget uppifrån Årjep Saulo söderut.
Äh! Här har jag ju också gått, genom Säjtvágge hitom Siejdátj ungefär mitt i bilden. Jag tyckte att jag kände igen formen på Siejdátj men kunde inte placera den.
Det vore mycket enklare om alla fjäll hade olika färger.
Jo men om den här tråden var lätt skulle den väl inte vara så kul att kolla. Det bygger ju på att man får gnugga hjärnan lite och tänka till. Oftast sitter man ju fast i schematiska minnesbilder som låser en själv.
Jag har själv varit uppe på Årjep Saulo, men kommer inte i håg tillika att det såg ut sådär ifrån toppen. (Jag har väl Alzheimers eller nått...)
Det är få förunnat att ha ett rörligt och rumsligt och då samtidigt analytisk tänkande...och dessutom kunna förnya detta ideligen här.
Det är väl det som gör det stimulerande, spännande och alltid kul att då se vad folk hittat i sitt bildskafferi av ovanliga eller bortglömda hörn av fjällvärlden.
Jag är helt övertygad om att det finns någon kulle eller anonym höjd även efter Kungsleden som alla skulle gå bet på’.
Det är en komplicerad process detta med att. titta och känna igen. Dels bara ur minnet visualisera men även ha en fingertoppskänsla för ljus, väderstreck, bergrund och topografi i största allmänhet.
Att en topp har ett namn faller sig ju naturligt. Men den har även en individualitet och identitet. Det är ju det detta handlar om att kunna greppa sådant.
Men fram med en ny bild nu!
‘paerl’ knäckte den förra ju nu, så..nu sitter vi i nyfikenhet och väntar...
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |