Gissa position

Just så. :)

Ravinen är alltså Bádurgårsså -- Flyktingklyftan -- vars lynniga jokk diskuteras med (o)jämna mellanrum.
Äsch, där har jag ju varit. Fast jag har aldrig sett Bádurgårsså från just den här vinkeln, jag kom från passet mellan Málmmatjåhkkå och Tjiláktjåhkkå och följde ravinen ner till Padjelantaleden.

Hur gick du upp till och ner från fotograferingsplatsen?

Äsch, där har jag ju varit. Fast jag har aldrig sett Bádurgårsså från just den här vinkeln, jag kom från passet mellan Málmmatjåhkkå och Tjiláktjåhkkå och följde ravinen ner till Padjelantaleden.

Hur gick du upp till och ner från fotograferingsplatsen?

Jag klättrade upp bredvid Såmmárgårsså till den lilla grunda dalen söder om Sivvátjåhkkå och gick sedan mer eller mindre rakt upp till kanten ner mot Tarradalen på 1360-metersnivån, varifrån jag fortsatte vidare till sadeln. Ner (nästan) samma väg; start och mål var Såmmarlappastugan och det hela finns beskrivet här, med (många) fler bilder.

Hur var ravinen att gå i?

Jag klättrade upp bredvid Såmmárgårsså till den lilla grunda dalen söder om Sivvátjåhkkå och gick sedan mer eller mindre rakt upp till kanten ner mot Tarradalen på 1360-metersnivån, varifrån jag fortsatte vidare till sadeln. Ner (nästan) samma väg; start och mål var Såmmarlappastugan och det hela finns beskrivet här, med (många) fler bilder.

Hur var ravinen att gå i?
Bekväm i övre delen där väggarna var någorlunda flacka och bäcken var täckt av snö, rent livsfarlig i nedre delen där man fick kravla över branta, blöta klipphällar med några tiotal meter ner till forsen.

Bara en gissning på denna bro ännu. Måste nog till en ledtråd. Jag lägger till en extra bild från samma plats men åt ett annat håll.

1cec46ad96c735a67e1842621aa2f845.jpg

Ledtråd:
30de0e42a63ada8093ed9163d0dcbd21.jpg

Hej!

Skitsvårt, måste jag säga. Antagligen långt ifrån allfartvägarna. Känns inte alls som varesig Sarek eller Kebnekaise, och då är i vart fall jag helt stekt.

Samtidigt skitlätt, eftersom bilderna ligger uppe på Peter1969:s profil och hemsida. Så därför skulle det vara fuskigt av mig om jag sa att bilderna är från .... :)

/ Filiokus

Bron över Rånikjokk (här stavar vi gammeldags...) vid utloppet från Guijaure?
Och då är det Vavvlatjårro i fonden på bild 1 och Guijaurtjårro på bild 2?

Rätt av ripnils

ripnils har alldeles rätt att det är bron vid utloppet av Guijaure.

bfia73, inte är det fusk att kolla på profiler och hemsidor. Lite hjälp behövs ju ibland.....

Nu är det ripnils tur att lägga upp en bild.

svårt...

Nästanpå’ detsamma... gissar jag.. men..såhär’ tror jag..
Jag tror branten är ‘Vaimok’ i Stuor Jervas..sjön är Laddejaure vid Riva?.
Väldigt vilt gissat...
Men, man måste gissa här! Det är det enda sättet att hålla igång tråden.. (med dumma gissningar)
Årjep Saulo? I bakgrunden.. mja? Inser att detta är lite väl tilltaget... :(

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg