Gissa position

avslutad210712

Gäst
Efter färdvägen mot Nallo? Tycker mig känna igen stugfjället vid Nallo. Röset har jag aldrig sett men då jag färdats där på vårvintern kan det ha varit översnöat.

Misstänker att det är röset vid bäcken man passerar någon km innan Nallostugan när man kommer från Vistasstugan så jag tror att du har rätt
 
Efter färdvägen mot Nallo? Tycker mig känna igen stugfjället vid Nallo. Röset har jag aldrig sett men då jag färdats där på vårvintern kan det ha varit översnöat.

Mja, nära nog tycker jag. Det är mycket riktigt Šielmmáčohkkas sydsluttning vi ser i bildens vänstra sida. Röset ligger strax intill sjön 1235 och således på andra sidan Nallo från stugan sett. Nästa bild!
 
Björkfjället kring Ammarnäs.
Över 830 möh iom att vi ser över Gieråive.
Om stigen på bilden finns på kartan tror jag du är efter leden som viker av från Kungsleden mot Juhkagasska. Kring Sorgestjärnarna?
 
Så rätt det kan bli med tanke på den intetsägande förgrunden. Stigen är den gamla sträckningen av kungsleden ovanför Biergenis renslakteri. Den är kombinerad med fyrhjulingsväg. Det är föredömligt av länsstyrelsen i V-botten att rusta upp enkla fyrhjulings-vägar för samernas transporter, på det sättet samlas körningen till ett stråk och sprids inte ut över hela fjället. Nästa bild!
 
Hjälp med namnbestämma topparna

Hej,
jag håller på och göra i ording min fotobok och skulle behöver hjälp med namnbestämma några toppar så jag skriver rätt namn. Tänkte det kunde passa in på den tråden, skillnaden är att jag själv inte riktig vet...men jag är övertygat ni kan det.

första bilden är tagen från Roavigorsas början (ovanför Vistasvággi). På ett ungefär vet jag vilka toppar men är osäkert och vill inte skriva fel i boken. Särskild den lilla toppen som sticker ut bakom fjället Palkastak, kan det vara Kaskasatjåkka eller Niibás?
andra bilden är tagen från Mårmahyttan och fjället man ser är Siellacohkka?

tredje bilden är tagen på väg från Hukejaure till Sitas. Berget i mitten bör vara Sälka men det runda berget till höger?

Mvh Veni
 

Bilagor

  • 17-09-24, utsikt från Roavigorsa.jpg
    17-09-24, utsikt från Roavigorsa.jpg
    21.1 KB · Visningar: 311
  • IMG_6982_1.jpg
    IMG_6982_1.jpg
    51.6 KB · Visningar: 318
  • 17-09-14, mot Sitas efter bron 4.jpg
    17-09-14, mot Sitas efter bron 4.jpg
    19.1 KB · Visningar: 313
Tack så mycket, jag är imponerat av din kunskap. Jag har studerat kartan, googlat lite och ändå inte lyckats lista ut namnen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar