Gissa position

Stort tack till Nuukeer för utförligt svar på mina frågor. Har länge trott att den bästa vyn ner mot daltröskeln i Unna Reaiddávággi skulle vara där uppifrån. Tack vare dina bilder behöver jag inte tro längre, nu vet jag.
...
Får ursäkta för antalet bilder, men denna dag var nog höjdpunkten på min senaste vandring med avseende på vyer och väder.
Bilderna ursäktas inte, de ska lovordas istället!

Det finns ju rätt många riehppi längs fjällkedjan..........men om vi går systematiskt tillväga och börjar norrifrån så inleder jag med en gissning på Vádveriehppi.
Ursäkta min dåliga samiska men riehppi är det återvändsdal eller vad betyder det?

Efter att ha kollat flygfoto/karta tror jag att Pelle har rätt. Men med tanke på hur frågan är ställd...
Vad heter terrängformationen längst bort i bild?
...så skulle svaret lika gärna kunna bli Norge!

Ursäkta min dåliga samiska men riehppi är det återvändsdal eller vad betyder det?
"Nischdal", "hängande dal", "jökelhylla" o.s.v.

Men med tanke på hur frågan är ställd...
...så skulle svaret lika gärna kunna bli Norge!

Riktigt så lurigt var det inte, för...

Det finns ju rätt många riehppi längs fjällkedjan..........men om vi går systematiskt tillväga och börjar norrifrån så inleder jag med en gissning på Vádveriehppi.

...den här inledande gissningen är helt korrekt. Note to self: lägg inte gåtor i kartans ändpunkter... ;)

Bilden är tagen åt nordväst från Vádvečohkkas västsluttning. Besök i dessa trakter rekommenderas varmt, även om det är lite bökigt att ta sig såväl dit som därifrån.

Vilken tur att jag inte började söderifrån!

Jag instämmer i Kalles rekommendation, har bara varit här en gång, men tycker inte det var besvärligt att ta sig hit. En enkel dagsmarsch från Kopparåsen. Från bron följde vi stranden västerut en bit och gick sedan upp på fjället där och tvärade in i parken en bit norrut.

Toppturer är inte min grej (tror jag), men här är ett undantag. Till vilken topp är jag på väg?

Bilagor

• foto0033 (2).jpg
    foto0033 (2).jpg
    55.6 KB · Visningar: 428
Helt rätt Tobbe! Bra jobbat i den hårt beskurna bilden...........

Jag är mycket riktigt på väg till Darfálcohkka, 1904 möh. Bilden är tagen nära den södra förtoppen, alltså någon halvmil norr om Kebnekaise fjällstation.

Här kommer den obeskurna bilden.

Bilagor

• foto0033 (3).jpg
    foto0033 (3).jpg
    63.7 KB · Visningar: 415
Kanske ingen vanlig led? Här verkar inte många ha gått av slitaget att döma. Trots motljuset anar jag att rösestenarna är nymålade. Jag får intrycket att leden är ganska ny. Kanske är den inte ens utmärkt med rött på fjällkartan utan bara en vanlig stig? I så fall har jag ett förslag............

Kanske ingen vanlig led? Här verkar inte många ha gått av slitaget att döma. Trots motljuset anar jag att rösestenarna är nymålade. Jag får intrycket att leden är ganska ny. Kanske är den inte ens utmärkt med rött på fjällkartan utan bara en vanlig stig? I så fall har jag ett förslag............

Leden är en led och är inte särskilt ny. Dock hade ett parti några km längre fram nyligen fått en ny sträckning vid det aktuella tillfället.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg