Vi är alltså på kalfjället i Vilhelmina kommun. En liten sjö med lågvuxet vide i förgrunden, ett rejält fjäll i bakgrunden. Fotoriktningen ser jag inte, kanske solen är i moln? Så långt är det alltför många platser som duger. Men får vi göra antagandet att du står på en rösad sommarled? Det skulle ju begränsa sökandet avsevärt...........
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Vi är alltså på kalfjället i Vilhelmina kommun. En liten sjö med lågvuxet vide i förgrunden, ett rejält fjäll i bakgrunden. Fotoriktningen ser jag inte, kanske solen är i moln? Så långt är det alltför många platser som duger. Men får vi göra antagandet att du står på en rösad sommarled? Det skulle ju begränsa sökandet avsevärt...........
Rätt antaganden. Har avvikit från leden och det är en morgonbild tagen från tältplatsen...
Calle
Även med dessa ledtrådar tycker jag det finns några alternativa svar. Jag chansar på följande.
Du tältar i länets och kommunens sydligaste ände, strax norr om sjön Sliptjehke. I så fall ser vi fjället Autjoklimpen längst till vänster i bild.
Men jag tycker fler borde delta i gissandet! Julen är över för den här gången.
Du tältar i länets och kommunens sydligaste ände, strax norr om sjön Sliptjehke. I så fall ser vi fjället Autjoklimpen längst till vänster i bild.
Även med dessa ledtrådar tycker jag det finns några alternativa svar. Jag chansar på följande.
Den blev långvarig den här gåtan. Du har fel fotoriktning Per, och det är c:a en dagsmarsch kvar till målet (drygt en dag beroende på vägval). Det finns några ledtrådar i tidigare svar.
Calle
Klippt och skuret var det.......hm, en sax kanske behövs för att lösa den gåtan? Vi gör ett nytt försök.
Du tältar ett par kilometer ostsydost om Saxfjället, som ligger på gränsen till Norge, väster om Klimpfjäll. Fotoriktningen blir då västnordväst. Småtjärnar verkar det finnas gott om där. Då har du ju solen i ryggen också, stämmer väl bättre...........
Du tältar ett par kilometer ostsydost om Saxfjället, som ligger på gränsen till Norge, väster om Klimpfjäll. Fotoriktningen blir då västnordväst. Småtjärnar verkar det finnas gott om där. Då har du ju solen i ryggen också, stämmer väl bättre...........
Klippt och skuret var det.......hm, en sax kanske behövs för att lösa den gåtan? Vi gör ett nytt försök.
Helt rätt!
Den satt till slut, Saxfjället strax norr om Stekenjokk.
Rickard hade en bildgåta för en tid sedan, c:a en mil söder om denna plats (Jetnamsvatnet). Det var också en ledtråd, fast lite mera långsökt...
Bra jobbat!
Calle
Är höjden 497?
Imponerande! Jag satt och funderade på någon lämplig ledtråd, helt i onödan.
Vi ser alltså några småtjärnar i Tjuoldavágges nedre del med Njoatsosvágge i bakgrunden. Fotot är taget mot nordost från helikopter på väg mot Stáloluokta. Så här ser hela bilden ut.
Vi ser alltså några småtjärnar i Tjuoldavágges nedre del med Njoatsosvágge i bakgrunden. Fotot är taget mot nordost från helikopter på väg mot Stáloluokta. Så här ser hela bilden ut.
Bilagor
Inte speciellt imponerande alls. Detta är ju Hans Fowelins och mitt "specialområde". Jag återkommer strax med en ny gåta.
Titta gärna på vår alldeles speciella blogg om Njoatsosvágge.
Titta gärna på vår alldeles speciella blogg om Njoatsosvágge.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg