Gissa position

Från vilken fjälltopp är följande panorama taget? Det är varken Jämtlands, Västerbottens eller Norrbottens län.

Jag jobbade i några år precis på andra sidan motorvägen, så den där högen känns igen... dock så tror jag bara att jag varit uppe på toppen en enda gång. Den hittas vid Frösundavik i Solna.

/Pär

Nej, fel tipp.

Angående sjöbilderna så har jag ingen aning men gissar Liehtjitjávrre på nr 7.

Det kanske inte ens är i Stockholmstrakten; men jag följer det spåret ändå
(jag har bott 26 år i Stockholm så jag följer metoden att leta där det är ljust).

Av de tippar jag känner till, t ex Johannelund och Högdalen, ligger ingen nära vatten- Eftersom jag inte ser
några kyrkor på bilden är det inte så alldeles centralt, samtidgt är där stora trafikleder
så det kanske är vid stadens in/ut-farter.
Undras, finns det någon tipp i Solna?

PS: Hoppsan, det verkar som nån hann före, medan jag skrev och grubblade!

Senast ändrad:
Passar på att trycka in en bild till, tills LRC återkommer med feedback på förslagen som ligger ute.

/Pär

Bilagor

• CRW_3702.jpg
    CRW_3702.jpg
    53.6 KB · Visningar: 381
Jag jobbade i några år precis på andra sidan motorvägen, så den där högen känns igen... dock så tror jag bara att jag varit uppe på toppen en enda gång. Den hittas vid Frösundavik i Solna.
Stämmer. Hagaparken, E4, Norra kyrkogården och Stockholms innerstad till vänster, diverse bitar av Solna och Sundbyberg, Råstasjön, Frölunda och Ritorp, E4 igen, Kista och Täby vid horisonten, Brunnsviken, Bergshamra, Danderyd.

9:an känner jag igen, fast jag tittade ner på den från lilla toppen 1773 några kilometer norrut då jag var där. Det är Låptåvakkjavrre sedd från Låptåtjåhkkå.

Mitt i prick.

På 8:an så är jag mer osäker, men chansar på Virihavrre från Padjelantaleden sydost.

Nix, inte Padjelanta. Du borde faktiskt kunna detta.........

Angående #7 är Liehtjitjávrre också fel. Sjön ifråga ligger varken i Sarek eller Padjelanta, men avståndet till #8 är inte oöverstigligt.

Pieskehaure-stugan med Sulidälbmá i bakgrunden. Underbar stugplats.

Feedback kommer strax...

Naturligtvis!

Och du får mig att skämmas en smula med att gissa fel på din bild och sedan direkt följa upp med egen bild från Pieskehaure :) Jag får väl skylla på att jag bara gått den stigen åt andra hållet några timmar efter att jag tog min bild...

/Pär

Mest på ledtrådarna. Jag gick förbi där i somras på Padjelantaleden, och det är väl det första massivet man tänker på väster om leden. Storleken verkade stämma, och konturerna matchade ungefär höjdkurvorna på kartan. Men det ser ju inte alls lika spetsigt ut från ditt håll - bilden måste vara tagen ganska mycket nerifrån?

Hopps, glömde svara på detta. Bilden är mycket riktigt tagen nerifrån Vájmokvágge, närmare bestämt i närheten av den plats där vinterleden lämnar sommarleden för att gå ut i sjön.

En sjö kvar! :cool:

#8 är redan avklarad...

...om än indirekt, av paerl. #7 är ännu öppen och den sjön ligger som sagt på rimligt vandraravstånd från nämnda #8.

Bara som förtydligande så är det alltså Pieskehaure på #8, tagen från stigen norrut mot Staddajåkkå. Inte ens en timmes marsch från Pieskehaurestugan!

Efter att ha tjuvtittat på LRC's hemsida så har jag diskvalificerat mig för att gissa på #7. Jag tror att den är betydligt svårare än de andra, men inom en dagsmarsch från #8 så finns det ju inte så mycket att gissa på :)

Jag lägger in ytterligare en bild. Vilket är berget och var är jag?

/Pär

Bilagor

• CRW_3641.jpg
    CRW_3641.jpg
    33.5 KB · Visningar: 341
Bara som förtydligande så är det alltså Pieskehaure på #8, tagen från stigen norrut mot Staddajåkkå. Inte ens en timmes marsch från Pieskehaurestugan!

Efter att ha tjuvtittat på LRC's hemsida så har jag diskvalificerat mig för att gissa på #7. Jag tror att den är betydligt svårare än de andra, men inom en dagsmarsch från #8 så finns det ju inte så mycket att gissa på :)

Jag lägger in ytterligare en bild. Vilket är berget och var är jag?
Jag tycker verkligen att jag känner igen den där konturen, men jag kan inte komma på varifrån.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg