Jag jobbade i några år precis på andra sidan motorvägen, så den där högen känns igen... dock så tror jag bara att jag varit uppe på toppen en enda gång. Den hittas vid Frösundavik i Solna.
/Pär
Nej, fel tipp.
Angående sjöbilderna så har jag ingen aning men gissar Liehtjitjávrre på nr 7.
Stämmer. Hagaparken, E4, Norra kyrkogården och Stockholms innerstad till vänster, diverse bitar av Solna och Sundbyberg, Råstasjön, Frölunda och Ritorp, E4 igen, Kista och Täby vid horisonten, Brunnsviken, Bergshamra, Danderyd.Jag jobbade i några år precis på andra sidan motorvägen, så den där högen känns igen... dock så tror jag bara att jag varit uppe på toppen en enda gång. Den hittas vid Frösundavik i Solna.
Passar på att trycka in en bild till, tills LRC återkommer med feedback på förslagen som ligger ute.
9:an känner jag igen, fast jag tittade ner på den från lilla toppen 1773 några kilometer norrut då jag var där. Det är Låptåvakkjavrre sedd från Låptåtjåhkkå.
På 8:an så är jag mer osäker, men chansar på Virihavrre från Padjelantaleden sydost.
Pieskehaure-stugan med Sulidälbmá i bakgrunden. Underbar stugplats.
Feedback kommer strax...
Mest på ledtrådarna. Jag gick förbi där i somras på Padjelantaleden, och det är väl det första massivet man tänker på väster om leden. Storleken verkade stämma, och konturerna matchade ungefär höjdkurvorna på kartan. Men det ser ju inte alls lika spetsigt ut från ditt håll - bilden måste vara tagen ganska mycket nerifrån?
Jag gör ett försök på 8:an. Kan det vara Sitojaure, sedd från kungsleden norr om sjön, vy söderut mot STF stugorna och Vuomajåkkås utlopp.Eftersom inga andra bilder dykt upp ännu (kom igen ) så kommer här en ny trio, denna gång med sjötema:
8.
Visa bilaga 243
Jag tycker verkligen att jag känner igen den där konturen, men jag kan inte komma på varifrån.Bara som förtydligande så är det alltså Pieskehaure på #8, tagen från stigen norrut mot Staddajåkkå. Inte ens en timmes marsch från Pieskehaurestugan!
Efter att ha tjuvtittat på LRC's hemsida så har jag diskvalificerat mig för att gissa på #7. Jag tror att den är betydligt svårare än de andra, men inom en dagsmarsch från #8 så finns det ju inte så mycket att gissa på
Jag lägger in ytterligare en bild. Vilket är berget och var är jag?
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |