Gissa position

Noteras bör även att det råder viss förvirring angående vilken topp som heter vad. Denna tråd och denna artikel reder ut begreppen.

Den fällan gick man ju givetvis i, Sluskhatten skulle det ha varit i mitt förra inlägg. Detta illustrerar hur viktigt det är att det står rätt på kartan (och att man även har en uppdaterad karta...). Som tur var skulle inte något räddningslag skickas ut den här gången... Mycket trevlig läsning om Cato Hultmann f.ö.

Ny bild (får se om det är någon annan som kan ta sig in i pingismatchen...):

Bilagor

• Picture 150_liten.jpg
    Picture 150_liten.jpg
    112.4 KB · Visningar: 496
Om det är min roll att göra grovjobbet så börjar jag så här. Du kommer längs Kungsleden ovanför Miesákjávrri och fotar mot sydväst längs Alisjávri. I så fall ser vi Njuikkostakbákti i fonden.

Hälsn Pelle

Tillräckligt nära!

Du har hittat ungefär rätt plats (jag stod på Kunglseden i höjd med Ribakluokta ungefär) och det är rätt att vi kan se lite av Njuikkostakbákti allra längst till höger i bild. Men det är Bogicohkka (hur får man till rätt krumelur på c:et?) som är i blickfånget. Alisjávri tror jag inte man kan se så här långt norrut längs Kungsleden men oavsett vilket så är riktningen mot Alisjávri längre åt höger utanför bildkanten.

Bra jobbat, ny bild!

Ok, fotoplatsen blev väl rätt på ett ungefär, men jag hade fel fotovinkel. Men Bogicohkka kan man väl knappast se, ligger ju nere längs Vistasdalen? Du menar kanske Miesakcohkka? Eller har jag missförstått alltihop?

Argh!

Nu var det visst fel på kartan igen! Har bara tillgång till två ganska gamla kartor över det här området och vad som heter Bogičohkka (har nu hittat hur man gör č i.a.f.) på dessa heter mycket riktigt Miesákčohkka på senaste versionen (metrias kartbutik).

Jag har tyvärr inga regn- eller molnbilder som förhöjer spänningen. Här en sedvanlig solskensbild som knappast överlever natten. Vad heter dalgången?

Bilagor

• foto0049.jpg
    foto0049.jpg
    77.9 KB · Visningar: 423
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg