Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Då provar jag med att vi ser Ábeskoeatnus lopp från Ábeskojávri och nedströms.
Nu blev det rätt! Bilden tagen från den trevliga platån på Njunesgeahčis sydsluttning. Gränsen ifråga var alltså nationalparksgränsen strax ovanför.
...tillhör de numrerade toppar och sluttningar som syns på bilden? Namnge så många som möjligt (det blev kanske lite väl smått borta vid horisonten efter att bilden förminskats...).
Hej!
Undrar om inte 6:an och 7:an är Predikstolen och Helags? Och då kanske 3:an är Sönder Storådörrsfjället eller nåt sånt. Knepigt med så tilltryckta perspektiv. Kul bildgåta.
Häpp / Filiokus
6:an och 7:an blev väldigt otydliga när jag förminskade bilden men även före dess behövde jag rita upp siktlinjer i Google Earth för att själv reda ut vilka de kunde vara. Inte så lätta kanske, m.a.o. Men någon av de andra borde förhoppningsvis vara enklare. Vi befinner oss i välbesökta trakter, dock inte i Jämtland eller Härjedalen.
(Låt inte alla nummer avskräcka, det går bra att gissa på bara en eller några enstaka. Det finns kanske någon annan som kan fylla i...)
(Låt inte alla nummer avskräcka, det går bra att gissa på bara en eller några enstaka. Det finns kanske någon annan som kan fylla i...)
Där satt den!
Ha, hinner inte ens posta mitt föregående svar förrän du kommer in med rätt svar! Jag skulle dock vilja ha 6 Gasskájvo och 7 Njuovtjavgájsse. Vallespiken tror jag man kan se några ytterst få pixlar av lite längre till höger som sticker upp bakom Vájggántjåhkkå (?).
Edit: Vad de där pixlarna t.h. kan vara för något är nog bäst att jag låter vara osagt. Skulle kanske kunna vara någon topp lite längre bort i Darregájsse-massivet också.
Jag tyckte den bortersta ryggen påminde om Darregájsse, så vad sägs om:
1. Skierffe
2. Tjahkelij
3. Vájggántjåhkkå
4. Suobbattjåhkkå
5. Gállakvárre
6. Njuovtjavgájsse/Gasskájvo
7. Vallespiken
Ha, hinner inte ens posta mitt föregående svar förrän du kommer in med rätt svar! Jag skulle dock vilja ha 6 Gasskájvo och 7 Njuovtjavgájsse. Vallespiken tror jag man kan se några ytterst få pixlar av lite längre till höger som sticker upp bakom Vájggántjåhkkå (?).
Edit: Vad de där pixlarna t.h. kan vara för något är nog bäst att jag låter vara osagt. Skulle kanske kunna vara någon topp lite längre bort i Darregájsse-massivet också.
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg