Gissa position

Vilka berg...

...tillhör de numrerade toppar och sluttningar som syns på bilden? Namnge så många som möjligt (det blev kanske lite väl smått borta vid horisonten efter att bilden förminskats...).

Bilagor

• Picture 060_liten.jpg
    Picture 060_liten.jpg
    139.6 KB · Visningar: 303
...tillhör de numrerade toppar och sluttningar som syns på bilden? Namnge så många som möjligt (det blev kanske lite väl smått borta vid horisonten efter att bilden förminskats...).

Hej!

Undrar om inte 6:an och 7:an är Predikstolen och Helags? Och då kanske 3:an är Sönder Storådörrsfjället eller nåt sånt. Knepigt med så tilltryckta perspektiv. Kul bildgåta.

Häpp / Filiokus

Jag tyckte den bortersta ryggen påminde om Darregájsse, så vad sägs om:

1. Skierffe
2. Tjahkelij
3. Vájggántjåhkkå
4. Suobbattjåhkkå
5. Gállakvárre
6. Njuovtjavgájsse/Gasskájvo
7. Vallespiken

6:an och 7:an blev väldigt otydliga när jag förminskade bilden men även före dess behövde jag rita upp siktlinjer i Google Earth för att själv reda ut vilka de kunde vara. Inte så lätta kanske, m.a.o. Men någon av de andra borde förhoppningsvis vara enklare. Vi befinner oss i välbesökta trakter, dock inte i Jämtland eller Härjedalen.

(Låt inte alla nummer avskräcka, det går bra att gissa på bara en eller några enstaka. Det finns kanske någon annan som kan fylla i...)

Där satt den!

Jag tyckte den bortersta ryggen påminde om Darregájsse, så vad sägs om:

1. Skierffe
2. Tjahkelij
3. Vájggántjåhkkå
4. Suobbattjåhkkå
5. Gállakvárre
6. Njuovtjavgájsse/Gasskájvo
7. Vallespiken

Ha, hinner inte ens posta mitt föregående svar förrän du kommer in med rätt svar! Jag skulle dock vilja ha 6 Gasskájvo och 7 Njuovtjavgájsse. Vallespiken tror jag man kan se några ytterst få pixlar av lite längre till höger som sticker upp bakom Vájggántjåhkkå (?).

Edit: Vad de där pixlarna t.h. kan vara för något är nog bäst att jag låter vara osagt. Skulle kanske kunna vara någon topp lite längre bort i Darregájsse-massivet också.

Senast ändrad:
Kan det vara så...

...att du nyss har korsat riksgränsen på leden längs Sårjåsjávrre, står vid bron ca 1 km in på norsk sida och fotar upp mot Dama och Sulitelma-massivet?

Edit: Eller gick du åt andra hållet? ;)

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg