Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Nej inte i Jämtland, jag var norr om polcirclen.
Kannske svårare än jag tänkte.
Jag funderade lite på hur gissningarna gick så långt söder ut när vi fick ledtråden att toppen var på under 1200, vilket borde göra marken du står på nånstans 600-800 möh. Vilket borde ge att klimatet är kargare än Västerbottensfjällen och nog även märkbart kargare än Sarek vid den höjden...
En ren kartgissning från min sida ger då Tsåktso, från leden mellan Kamasjaure och Sinot.
Kannske var det min fel med "kannske ganska lätt".Jag funderade lite på hur gissningarna gick så långt söder ut när vi fick ledtråden att toppen var på under 1200, vilket borde göra marken du står på nånstans 600-800 möh. Vilket borde ge att klimatet är kargare än Västerbottensfjällen och nog även märkbart kargare än Sarek vid den höjden...
Nästan helt korrektEn ren kartgissning från min sida ger då Tsåktso, från leden mellan Kamasjaure och Sinot.
Visst är det Tsåktso (Cokcu på Samiska) i Råstofjället, men inte från leden mellan Kamasjaure och Sinot, men från en plats på leden söder om Kamasjaure.
På hela vandringen mellan Järämä och Pältsa har vi ingen sett någon andran vandrare bara några fiskare och samerna på distans.
Henning
Čievrragorsa sedd från ungefär en kilometer öster om renvaktarstugan.
Čievrragorsa sedd från ungefär en kilometer öster om renvaktarstugan.
Helt rätt!
I sedvanlig ordning får någon annan gärna leverera en ny bild.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg