Gissa position

Gruvsmällen är rätt, det luriga perspektivet till trots. Bilden är tagen strax innan man "kommer runt hörnet" och får stugorna i sikte.
 
Den var knepig den där. Kan det vara så att du står någonstans i Vadvetjåkko-området och ser Abisko-fjällen långt bort?

/Hans
 
Mycket, mycket knepig bild tycker jag..
Säkert den svåraste på månader..


Bilden har ju ingen upplösning heller, så konturerna på topparna blir ju väldigt knepiga...:)
 
Märkligt att bilden blev skarpare när du gjorde ett utsnitt! Var den första bilden avsiktligt "diffuserad"?

"Väldigt nära" Vadvetjåkko är kanske ett relativt begrepp? Sett till fjällkedjans hela längd.

Kan det trots allt vara Ábeskojávrri vi ser och du står kanske på Njulla? I så fall är det väl Kåtotjåkka därborta och Goduglaciären till höger därom. Men jag får inte ihop det närmast bakom sjön. Gárddenvárri borde väl framträda bättre......

Pelle
 
Märkligt att bilden blev skarpare när du gjorde ett utsnitt! Var den första bilden avsiktligt "diffuserad"?

"Väldigt nära" Vadvetjåkko är kanske ett relativt begrepp? Sett till fjällkedjans hela längd.

Kan det trots allt vara Ábeskojávrri vi ser och du står kanske på Njulla? I så fall är det väl Kåtotjåkka därborta och Goduglaciären till höger därom. Men jag får inte ihop det närmast bakom sjön. Gárddenvárri borde väl framträda bättre......

Pelle

Det är två olika bilder, därav skillnaden i utsnitt och skärpa.

Fortfarande fel, men inte så långt ifrån. Det finns, förutom det geografiska läget, en klar skillnad mellan Abisko-området och området i bilderna.

Calle
 
Kanske ett urbergsfönster skulle passa? Då är vi nog i Riksgränsenfjällen och ser den sydvästra spetsen av Baijip Njuorajávrri. I så fall kan du stå någonstans uppe på fjället Reavrrijávrre.

Tror Pelle
 
Rätt

Kanske ett urbergsfönster skulle passa? Då är vi nog i Riksgränsenfjällen och ser den sydvästra spetsen av Baijip Njuorajávrri. I så fall kan du stå någonstans uppe på fjället Reavrrijávrre.

Tror Pelle

Där satt den, du prickade också sjön fast vi ser så lite av den! Plåtat från en position mellan Reavrrevárri och Stoakcevárás.

Calle
 
Bravo!

Det var en otroligt kul bildgåta. Själv tappade jag hakan. Det visar lite hur bra den här tråden kan bli när folk anstränger sig med både med motiv och med gissning. Då funkar det ifrån båda hållen, och helt plötsligt blir det begriplig magi.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg