Gissa position

Den här tråden har sackat ihop tydligen. Anledningen är att folk uppenbarligen inte gissar.
Ska jag dra till med gissning så får det då bli:
Sarvatjåkkås nordtopp med Spikakammen, till vänster.
Jag går på någon magkänsla här...


Det är något sånär’ viktigt att bildinläggaren rättar och ger ledtrådar. Annars blir det inget flyt i tråden

Väldigt bra gissning, nästan rätt. Fotot är taget från inom ca2 km radie från både Sarvatjåhkkå och Spijkka, men det är ingen av de topparna/kammarna vi ser i bilden. Jag skrev i tidigare inlägg ungefär hur kameran är riktad, en ovanligare väg upp.
 
Jag vill inte direkt påstå att allt ser likadant ut där i krokarna.. För det gör det ju inte.. :)

Men, nu har jag rotat i mina egna gamla bilder ifrån området och å’ så gott’ jag kan se det hela, befinner du dig tydligen på Vouinestjåkkas sydkam och då är det väl: Vuoinestjåkkå självt och Vouinespakte till vänster..man ser lite av Sarvajekna där emellan.


Det är kul att den toppen visas för det är en otrolig utsikt, lättbestigen dessutom.
 
Jag vill inte direkt påstå att allt ser likadant ut där i krokarna.. För det gör det ju inte.. :)

Men, nu har jag rotat i mina egna gamla bilder ifrån området och å’ så gott’ jag kan se det hela, befinner du dig tydligen på Vouinestjåkkas sydkam och då är det väl: Vuoinestjåkkå självt och Vouinespakte till vänster..man ser lite av Sarvajekna där emellan.


Det är kul att den toppen visas för det är en otrolig utsikt, lättbestigen dessutom.

Helt rätt! Jag skulle tro att det inte är så vanlig väg upp till toppen, östkammen borde vara det vanliga valet. Sydöstkammen är hur som helst mycket finare väg upp!
 
Ny bild till beskådan..

Det är ändå fint tycker jag att det visas toppbilder här i tråden och att folk som du gör sig mödan att bestiga toppar inte minst i Sarek. Utan att bestiga någon topp i Sarek gör att man inte får nått riktigt begrepp om området. Ibland verkar det som om folk bara avverkar dalar för att vandra på, och inte ger sig tid att klättra upp till någon utsikt.
Att satsa på en toppbestigning någon fin dag ger verkligen lön för mödan.

Nu då, en ny bild om än på en dal.

Vad heter fjället till vänster?
Vad heter jokken i mitten?
Vad heter fjället till höger?.

Fram med fjällkartorna och gissa på!
 

Bilagor

  • 000040.jpg
    000040.jpg
    34.9 KB · Visningar: 384
Det är ändå fint tycker jag att det visas toppbilder här i tråden och att folk som du gör sig mödan att bestiga toppar inte minst i Sarek. Utan att bestiga någon topp i Sarek gör att man inte får nått riktigt begrepp om området. Ibland verkar det som om folk bara avverkar dalar för att vandra på, och inte ger sig tid att klättra upp till någon utsikt.
Att satsa på en toppbestigning någon fin dag ger verkligen lön för mödan.

Nu då, en ny bild om än på en dal.

Vad heter fjället till vänster?
Vad heter jokken i mitten?
Vad heter fjället till höger?.

Fram med fjällkartorna och gissa på!

Gör en gissning på Suottas-Jåkkå och ser Niak till vänster och Kisuris till höger
 
Vad heter fjället till vänster?
Vad heter jokken i mitten?
Vad heter fjället till höger?

...och här kommer en helt annan gissning baserad på "en känsla":

Bealžžáčorru, Leavášjohka respektive Sarvvesbákti. Dalen ifråga är då alltså Leavášvággi, närmare bestämt den östra mynningen.
 
Ojdå! Du låg och lurade i vassen tydligen..:)
Jag trodde du var i någon sommarstuga någonstans och ouppkopplad..

Men helt rätt. Stavningen inte minst..
 

Mer specifikt den nedersta av Válffojávrrit, alltså sjön 946. I bakgrunden Stuor Doaresoaivi. Nedanför forsen finns ett vadställe som vanligtvis är betydligt enklare än de på kartan markerade längre upp, där leden går, men då är det mer eller mindre nödvändigt att gå över/runt just Stuor Doaresoaivi då detta fjäll sluttar brant hela vägen ned i sjön.

Position: 68° 15' 57" N, 18° 12' 18" Ö
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg