Gissa position

På sätt och vis inte. Vi är inte på väg mot Pårte. Vi är inte alls intresserade av Pårte.

När Edvin Nilsson skrev sin bok Sarek (1970) inspirerade den många människor att besöka "vår sista vildmark". I själva verket var det först i "De vilda djurens Sarek" som han beskrev "vår sista vildmark" skulle jag vilja påstå. Denna bok som utkom 1974 rönte inte alls samma uppmärksamhet trots att den beskrev ett område som än i våra dagar är så gott som orört. Det är där vi är. Så var är vi?

Björn
 
Senast ändrad:
Lite gissningar?

Jag tyckte att jag gav lite ledtrådar som borde leda rätt. Men det är kanske svårt eftersom dessa platser inte är så välbesökta. Ni får därför ytterligare en bild. Platsen där vi går på är en myr som ni ser lite till höger om mitten av bilden.
 

Bilagor

  • IMGP1574.jpg
    IMGP1574.jpg
    63.3 KB · Visningar: 529
Nedre Njåtjosvagge

Helt riktigt. Vi är på väg in i nedre Njåtjosvagge alldeles intill Ruoutevare och strax ovanför sammanflödet Njåtjosjåkken och Tjuoltajåkken – där Kamajåkken bildas. Det är detta område som har varit hotat av gruvbrytning och som är en fortsättning av Änokområdet som Hans Fowelin har skrivit mycket om (http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=64695).
Det är här som Hans kommer att traska alldeles strax (http://www.utsidan.se/blogs/fowwe/att-vandra-pa-egen-hand-i.htm). Även jag och Karin planerar att gå hela nedre Njåtjosvagge i sommar.
 
Jag har ingen uppenbar bild på lager, så om det är någon frivillig som har en lämplig så får ni gärna posta den nu. Om inte så kan jag nog hitta en, men det tar nog en dag eller två.
 
Då postar jag en bild så länge.
Vilken topp är framför mig?
Edit, Förtopp skall det vara,vilken förtopp är framför mig? :)
 

Bilagor

  • topp.jpg
    topp.jpg
    57.1 KB · Visningar: 422
Den här tråden har sackat ihop tydligen. Anledningen är att folk uppenbarligen inte gissar.
Ska jag dra till med gissning så får det då bli:
Sarvatjåkkås nordtopp med Spikakammen, till vänster.
Jag går på någon magkänsla här...


Det är något sånär’ viktigt att bildinläggaren rättar och ger ledtrådar. Annars blir det inget flyt i tråden
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg