Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Svår bild?
Jag har alltid imponerats av er fantastiska förmåga att "hitta rätt" så jag tänkte nog att det där fixar ni snabbt. Men lite ledtrådar:
Vi befinner oss faktiskt i Sarek och tittar mot sydväst in mot en annan nationalpark.
Jag har alltid imponerats av er fantastiska förmåga att "hitta rätt" så jag tänkte nog att det där fixar ni snabbt. Men lite ledtrådar:
Vi befinner oss faktiskt i Sarek och tittar mot sydväst in mot en annan nationalpark.
Helt rätt förstås.
Jag skulle vilja ge ett förslag till hur vi skulle kunna göra "Gissa position" än mer intressant. När man får "rätt svar" skulle man också kunna ange var någonstans platsen finns på kartan. Här finns bland annat "Sveriges Länskartor" som täcker hela Sverige och som är tillgänglig för alla. Man anger bara RT90 koordinaterna som i mitt fall är ungefär:
RT90 Syd/Nord-koordinat: 7483262
Väst/Öst-koordinat: 1560098
Man går till http://gis.lst.se/lanskartor/ - öppnar tittskåpet, klickar på knappen "Sök koordinater" och skriver in koordinaterna. Klickar man nu på OK visas platsen som en liten röd prick, det bara att zooma in.
Jag skulle vilja ge ett förslag till hur vi skulle kunna göra "Gissa position" än mer intressant. När man får "rätt svar" skulle man också kunna ange var någonstans platsen finns på kartan. Här finns bland annat "Sveriges Länskartor" som täcker hela Sverige och som är tillgänglig för alla. Man anger bara RT90 koordinaterna som i mitt fall är ungefär:
RT90 Syd/Nord-koordinat: 7483262
Väst/Öst-koordinat: 1560098
Man går till http://gis.lst.se/lanskartor/ - öppnar tittskåpet, klickar på knappen "Sök koordinater" och skriver in koordinaterna. Klickar man nu på OK visas platsen som en liten röd prick, det bara att zooma in.
Bilagor
Kieddaure med Jungátjåhkkå i fonden.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg