Gissa position

Svår bild?

Jag har alltid imponerats av er fantastiska förmåga att "hitta rätt" så jag tänkte nog att det där fixar ni snabbt. Men lite ledtrådar:
Vi befinner oss faktiskt i Sarek och tittar mot sydväst in mot en annan nationalpark.

Ja, det skulle man kunna tro. Men det är inte Sarvesvagge. Så här ser det ut när Karin går på detta "golv".

Bilagor

• Gissa-02.jpg
    Gissa-02.jpg
    59.8 KB · Visningar: 402
Guohpervágges västra mynning är väldigt platt (och grön) och omgivningarna är inte så höga. Så, kanske är det Álátjåhkkå som reser sig där borta på den första bilden...?

Helt rätt förstås.

Jag skulle vilja ge ett förslag till hur vi skulle kunna göra "Gissa position" än mer intressant. När man får "rätt svar" skulle man också kunna ange var någonstans platsen finns på kartan. Här finns bland annat "Sveriges Länskartor" som täcker hela Sverige och som är tillgänglig för alla. Man anger bara RT90 koordinaterna som i mitt fall är ungefär:

RT90 Syd/Nord-koordinat: 7483262
Väst/Öst-koordinat: 1560098

Man går till http://gis.lst.se/lanskartor/ - öppnar tittskåpet, klickar på knappen "Sök koordinater" och skriver in koordinaterna. Klickar man nu på OK visas platsen som en liten röd prick, det bara att zooma in.

Bilagor

• Sökknapp.JPG
    Sökknapp.JPG
    8.5 KB · Visningar: 387
  • Koordinater.jpg
    Koordinater.jpg
    6.5 KB · Visningar: 369
Det skulle kunna vara Darreluoppal vi ser.

I så fall står du på höjderna öster om sjön, strax norr om Nuortab Gárránistjåhkkå och fotar västerut mot Oarjep Gárránistjåhkkå.

Hälsn Pelle

Mitti prikki! Fotoplatsen är vid Gárránisjågåsj (syns nere till vänster i bilden) och jag är på väg upp på Låptåtjåhkkå 1570.

Ungefärliga koordinater: 67°11,3' N, 17°8,4' Ö.

Roligt med en enkel bild för omväxlings skull! Den här blir nog inte heller långlivad.

Hälsn Pelle

Bilagor

• Fjällen 2011 157.JPG
    Fjällen 2011 157.JPG
    55.9 KB · Visningar: 315
Självklart, Nuukeer!

Gieddávrre heter sjön med dagens stavning och koordinaterna är X=7470164, Y=1540964.

Ny bild önskar Pelle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg