Gissa position

Rätt

Om man nu lägger samman alla ledtrådar så fotar du västerut och har ett 1100 m högt fjäll på höger sida, förmodligen en bit bortom Grönvallen. I så fall är du i Rulldalen, längs Rullån och har Hottögsfjället till höger och Fangvalen längre fram till vänster. Om inte heller detta stämmer tycker jag att någon jämtlandskunnig person får göra en insats!

Hälsn Pelle

Ingen jämte eller jämtlandskunnig behövs, det är helt korrekt! Hårt arbete lönar sig bevisligen.
Rulldalen har för övrigt en fin fjällbarrskog och är en trevlig ingång till Anaris, men inte så många tar den vägen.

Calle

Ja, det där var inte lätt, men med många gissningar och väl avvägda ledtrådar så gick ju även detta. Kanske man borde pröva Jämtlandsfjällen lite mer, men Lappland lockar ju som vanligt............

Här kommer en ny bild. Har man varit här så känner man nog igen sig. Har man inte varit här kan det vara svårt. Men då får vi köra med ledtrådar. Vad heter sjön?

Hälsn Pelle

Bilagor

• Foto0017_1.jpg
    Foto0017_1.jpg
    84.3 KB · Visningar: 523
Nånting påminner mig om Padjelanta och om dalgången som sakta faller österut norr om Aralåbtå. Men det är inte särskilt mycket åt öster från föregående gissning.....

Jag fick leta en stund men hittade Áralåbddå till sist! Där har jag tyvärr aldrig varit. Men vi är inte i Padjelanta. Österut ska vi!

Hälsn Pelle

Kan det vara ifrån Vousskelvágge i St. Sjöfallet?? Även om jag minns det som mera stenigt.
Sjön kan vara Vousskeljávrre? Och då är det väl Áhkká som syns i bakgrunden?

/Lars-Göran

Ingen dålig gissning, Lars-Göran! Mindre än en dagsmarsch kvar. Bilden är tagen på eftermiddagen men det är inte Áhkká vi ser.

Hälsn Pelle

Helt rätt, Henrik! Sjön heter alltså Sliehkokjávrre och fjället i bakgrunden är Stuor Átjek 1380 m.

Vid denna lilla sjö är det lämpligt att tälta första natten om man startar från Suorva och väljer den nordliga, alternativa vägen mot Gukkesbron. Jag kom i somras i motsatt riktning och hade således mitt sista läger här. En fin plats, tycker jag. Ny bild!

Hälsn Pelle

Min första bild

Det här är en mycket trevlig plats på utsidan som jag alltid följer utan att ha bidragit med något. Så här kommer min första bild:

Bilagor

• GissaUtsidan-01.jpg
    GissaUtsidan-01.jpg
    67.3 KB · Visningar: 383
Välkommen i gänget! Men du går ut hårt med en svår bild, tycker jag. Själv har jag ingen aning, men om man börjar gissa så kanske vi får en ledtråd.

Du är en bit norr om Pieskehaure, längs Nordkalottleden, och fotar västerut mot Labbá.

Hälsn Pelle

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg