Gissa position

Honga är inte rätt, men det är rätt län.

Wow! sidan 400. Tänk att vi avverkat 100 sidor på exakt 11 månader, och du var i farten då också, Calle

/Hans
 
Visst är det så, nu har vi sett Pältsa-massivet från flera håll.
Det är den långsmala platån i bildens vänsterkant som är Pältsan 1442 m hög. Den spetsiga toppen är en förtopp 1404 m hög. Den lilla bruna fläcken på snöfältet högt upp är en liten renhjord!

/Hans
 
Ja, renarnas förehavanden kan i vissa fall närma sig klippklättring, eller andra djärva aktiviteter.
Och någon annan får nu lägga upp en bild, "som vanligt".
 
Ska testa en dubbel.
Den sista först, alltså #4794. Ren gissning på N Sytertoppen.

#4793 - där kändes branten i bakgrunden bekant på något vis. Hittade bild på Allak (se nedan) och jämförde. I så fall plåtat efter Guossjajåhkå halvvägs ner mot Vaisa.

Calle
 

Bilagor

  • Allak.jpg
    Allak.jpg
    31.6 KB · Visningar: 656
Eftersom ingen annan försöker med #4794, så gissar jag vilt.
Kan det vara från Kaskasatjåkka, närmare bestämt kammen som löper i sydvästlig riktning från den namnlösa toppen 1937 (den som jag tror att folk ibland kallar Kuopertjåkka)?
 
Eftersom ingen annan försöker med #4794, så gissar jag vilt.
Kan det vara från Kaskasatjåkka, närmare bestämt kammen som löper i sydvästlig riktning från den namnlösa toppen 1937 (den som jag tror att folk ibland kallar Kuopertjåkka)?

Det stämmer inte heller, men avståndsmässigt börjar vi närma oss. I likhet med Gaskkasčohkka finns det en glaciär (till vilken "snöfläcken" på bilden hör) nära toppen på bilden.

Som ytterligare ledtråd kan nämnas att den efterfrågade toppen har något gemensamt med N Sytertoppen, om än en smula långsökt.
 
Vet inte vad som skulle vara gemensamt m N Sytertoppen, men...... here goes.

Det numera ej namngivna toppen 1938(minns ej vad den hette på gamla kartorna) i Mårmamassivet fotat norrifrån. Höjden närmare fotografen skulle kunna vara 1888 toppen, där höktopparna ligger utanför.

;vh
Peter P.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg