Gissa position

Vet inte vad som skulle vara gemensamt m N Sytertoppen, men...... here goes.

Det numera ej namngivna toppen 1938(minns ej vad den hette på gamla kartorna) i Mårmamassivet fotat norrifrån. Höjden närmare fotografen skulle kunna vara 1888 toppen, där höktopparna ligger utanför.

;vh
Peter P.

Tyvärr stämmer inte den gissningen heller. Den sökta toppen är namngiven. Fotoriktningen bör vara ungefär åt SO.

Det verkar som om jag lyckats välja en alldeles för svår bild, men innan jag ger bort svaret kommer här en sista ledtråd: Den något långsökta kopplingen till N Sytertoppen är att även toppen på bilden har en del av sitt namn gemensamt med en av STF:s fjällstugor.
 
Jag använde den svenska stavningen eftersom stugan kallas så, dessutom har jag inte lyckats lära mej hur man trollar fram dom där specialtecknen.
Har grävt fram en gammal bild med en liten grön oas i en stenöken. Var är vi någonstans?

/Hans
 

Bilagor

  • utsid102.jpg
    utsid102.jpg
    170.4 KB · Visningar: 487
Rago?

Gissar att bilden är tagen någonstans i trakten av den branta passagen från sjön 718 ner till Rago nasjonalpark. Toppen av Ráhkotjåhkkå finns precis ovanför kanten på bilden. Fotoriktning ungefär SV...
 
Senast ändrad:
Skjuter från höften

... Svårt. Men jag chansar vilt på två alternativ.

1) Bäcken som rinner ner förbi Kutjaurestugan.
2) Rakkasjokk, Björkliden
 
Hmm. Djupt nedskuren smal klippravin, gräs runtomkring, rundkullig höjd uppe till vänster och några dagar ifrån Kutjaure. Gáinájjågåsj, vid Alkavare kapell?
 
Gáinájjågåsj, vid Alkavare kapell?

Ja visst är det så. Om man tittar noga på bilden #4807 kan man dessutom se rester av husgrunder i högerkanten som härstammar från gruvbrytningens tid. Alldeles t.v. om den bilden finns vad som syns på bilden nedan; själva resultatet av brytningen. Tips om var man kan läsa mer om detta gruvområdes spännande historia mottages tacksamt!

Bollen är din, Kalle!
 

Bilagor

  • Picture 309_liten.jpg
    Picture 309_liten.jpg
    133.6 KB · Visningar: 416
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg