Gissa position

Jag passar väl på att lägga in en lite annorlunda bild.
Den här fyra-fem meter höga märkliga klippan står visserligen några meter in på norsk mark, men bakgrunden är svensk och det är ganska nära ett riksröse.
Är det någon som känner igen sig och kan peka ut platsen?

/Hans

Jag känner inte igen mig, men gissa kan man ju...
Har inte sett Blåhammarkläppen från riksröse 158, men med de minnesbilder jag har från området skulle det kunna se ut ungefär så här.

Calle
 
Nej, det här är längre norrut, vid en av många gränsöverskridande färdvägar

/Hans

Kan inte släppa den här bilden...
Hans, du har ju gissat rätt på en, i mitt tycke, svår bild jag hade från gränstrakterna Rago-Padjelanta, så även du har varit där. Intrycket från de trakterna är inte så grönt som närmiljön i den här bilden visar, men bakgrunden verkar ju vara stenig. Dessutom blir det ju klart grönare vid svenska gränsen. Därför har jag valt bort några otänkbara riksrösen och fastnat för Rr 241. Fjället i bakgrunden har jag däremot svårt med, någon del av Guobllatjårro kanske?

Calle
 
Bra tänkt Calle, men du är inte riktigt framme ännu.
Jag lägger in en ny bild som visar lite mer bakgrund.

/Hans
 

Bilagor

  • utsid025.jpg
    utsid025.jpg
    177 KB · Visningar: 429
Mitt i prick!
Jag gjorde i somras en kort vandring fram och tillbaka mellan Kobbvatnet och Njoammeljavrre, en rätt så enkel färdväg mellan Norge och Padjelanta. Först ca 18 km grusväg och sedan ca 18 km vandring. Mestadels lättvandrat med två lite besvärliga passager där man går uppför/nerför släta berghällar, som dock har en grov skrovlig yta med bra fäste. Om man inte är bilburen, som jag var vid detta tillfälle, så kan man vid campingen i Kobbvatnet fråga om det går att ordna med skjuts. Vägen upp genom Gjerdalen är numera öppen för allmän trafik.

/Hans
 
Då bör det ju finnas en öst-västlig vandringsled norr om fjället.
Jag drämmer till med Suottetjåkkå söder om Vaimok, det har en topografi som stämmer rätt bra med bilden.

/Hans
 
Hoppsan!
Det var en stor överraskning.
Jag fortsätter med ett mycket brett och bra vadställe, sådana finns ju på ett antal platser, det här är efter en led som inte har så många besökare.
Var är vi?

/Hans
 

Bilagor

  • utsid32.jpg
    utsid32.jpg
    207.8 KB · Visningar: 353
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg