Gissa position

Tobbe C!
I Tore Abrahamssons senaste storverk "Drömmar av silver" finns allt du behöver veta om gruvdriften på 1600-talet.
Boken är recenserad på minst två ställen här på utsidan.

/Hans
 
Om det inte är Sjangeli så kan det vara Nasafjäll. Vy mot söder. Jag missade att komma dit i somras så jag har ingen aning om hur byggnaderna ser ut. Terrängformerna verkar dock stämma enligt kartan.
 
Jag har aldrig varit i Sjangeli så jag vet inte i vilket skick Sjangelistugan är.
Kalles svar behöver ju inte betyda att det inte är någon annan stuga i Sjangeli-området.
Om man står strax norr om Sjangelistugan och tittar söderut så kan spängerna i förgrunden vara över jokken från sjön. Bortom den djupa dalen finns fjället Snarapoaivi i bildens vänsterkant och längst bort Gallanvarri som har en liten glaciär på östsidan, därav det stora snöfältet.
En vild gissning baserad på kart-tolkning.

/Hans
 
Jag tror det är dags att gå vidare nu. Hans har rätt i att platsen ändå är Sjangeli, men det rör sig alltså inte om den ruin som syns från leden mellan Abiskojaure och Unna Allakas. Exakt vad "Sjangelistugan" på kartan syftar på är lite oklart, men stället ser ut så här i verkligheten:



Stugan på gissningsbilden ligger i den södra utkanten av gruvområdet (bakom fotografens rygg i bilden ovan) och bakgrunden har Hans redan identifierat.

Ni får brottas om fortsättningen. ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg