Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Gissa position
- Trådstartare avslutat medlemskap1105
- Start datum
-
- Taggar
- fjällnörderi gissa sverige
Det skulle ju kunna vara topp 1651 också?
Menar du 1641 (som ligger mittemot 1468)? Det är i vart fall inte heller rätt.
Det vi ser på bilden är mer av en utlöpare än en egentlig topp. Det som anas till vänster om densamma kan ge en ledning om läget.
Det vi ser på bilden är mer av en utlöpare än en egentlig topp. Det som anas till vänster om densamma kan ge en ledning om läget.
Då måste jag försöka mig på en gissning igen. Jag drar mig längre ner i Leavášvággi och tror att vi ser Sarvesbákti. Branten i vänsterkanten skulle då tillhöra Rássebávttáščohkka.
Skulle jag inte ha rätt vill jag i alla fall ha beröm för min rättstavning(?). Sitter med min rykande färska BD6:a och förstoringsglas och försöker få till det
Senast ändrad:
Och jag tror att det är Rassepautasjtjåkkas sydvästra utlöpare vi ser söderifrån. Längst bort till vänster i bild skymtar Vierrucohkka. Eller?
Just så.
Skulle jag inte ha rätt vill jag i alla fall ha beröm för min rättstavning(?). Sitter med min rykande färska BD6:a och förstoringsglas och försöker få till det
Just så #2. Rássebávttáščohkka är ett särdeles intresseväckande namn och eftersom det även är lättolkat (åtminstone med den stavningen) kan jag lika gärna analysera det här.
Rásse- är sammansättningsform av rássi som betyder "gräs", bávttáš är diminutiv av det kända bákti ("klippa") och čohkka torde ingen ha problem med. Sammantaget får vi alltså något i stil med "fjället där det växer gräs på klipputsprången". Bra för renarna, med andra ord.
Hoppas att Tore ursäktar att jag lägger in nästa bild. Det var ju trots allt han som gjorde grovjobbet.
Det var nog Lars-Göran som gjorde värsta grovjobbet. Han hittade ju till rätt dal. Att stava rätt är stort att hitta rätt är större.
Denna bild tror jag mig dock ha bra koll på:
Grus- och steneländet där fotot är taget ligger nedanför Svenonius glaciär, östliga glaciärtungan. I bildens mitt tycker jag mig känna igen Goabrekbáktes mjukt rundade kulle och i bakgrunden ser vi Vallespiken.
Det var nog Lars-Göran som gjorde värsta grovjobbet. Han hittade ju till rätt dal. Att stava rätt är stort att hitta rätt är större.
Jo, du har rätt i det. Hatten av för Lars-Göran. Men din gissning var avgörande för att jag skulle slå i sista spiken.
Denna bild tror jag mig dock ha bra koll på:
Grus- och steneländet där fotot är taget ligger nedanför Svenonius glaciär, östliga glaciärtungan. I bildens mitt tycker jag mig känna igen Goabrekbáktes mjukt rundade kulle och i bakgrunden ser vi Vallespiken.
Du har rätt i det också. Ganska märkliga trakter, förresten. Luottolahkos ödslighet, Svenonius glaciärs blånande förvridna ismassor, utsikten över Njoatsosvagge och Pårtemassivet i fonden. Alltsammans är resultatet av sten, is, vatten, frostsprängningar och miljoner års nötande. Underbart hur liten man känner sig i det sammanhanget.
häpp / Filiokus
Det var ganska lätt för mig eftersom jag nyss skannat in samma vy men uppifrån Ryggåsberget. Jag hade faktiskt tänkt lägga ut en bild på Svenonius glaciär men uppifrån. Nu har vi haft 3 bilder på kort tid tagna inom en halv dagsmarsch från varandra. Nu flyttar vi på oss.
Här kommer en annan inskanning, ursäkta damm och skräp som jag inte hunnit redigera bort.
Vart är vi på väg?
Här kommer en annan inskanning, ursäkta damm och skräp som jag inte hunnit redigera bort.
Vart är vi på väg?
Bilagor
Trots att det inte gick så bra i hockeyn ska ni ändå få en ledtråd.
Sällskapet kommer snart att vinkla vänster mot ett mål som är synligt från fotoplatsen.
Och nej, det är inte Nammatj i förgrunden. Jag var tvungen kolla själv på kartan eftersom jag inte mindes denna höjd.
Hej!
Kan fotot vara taget ungefär från Kebnats? I bakgrunden skull vi då se Lulep Kierkau och sällskapet är på väg mot Saltoluokta. Den Nammasjliknande knallen skulle kunna vara höjden mellan Tarvasvarasj och sjön.
... helt enkelt för att jag inte kan komma på så många andra platser med både tallskog och höga lodräta klippväggar i närheten.
häpp / Filiokus
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Finns det ett problem med ”Gissa position”? | Fjällvandring | 15 | ||
Gissa Abrahamsson | Fjällvandring | 9 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg