Gissa position

tassemark; sa:
mellpat; sa:
Okej. :) Pärs bild visar en formation lite längre norrut som kallas Piggkammen och som ligger ett par hundra meter NO om Påssustjåkka sydtopp (1839).

Hehe, då har du rätt på två bilder till och med.
Så det är du som får gräva fram en bild att luska ut?

Ingemar har naturligvis helt rätt om min lilla bild. Jag håller med om att hans norgebilder känns lite svåra (åtminstone för mig...), så jag passar in en som borde vara ganska lätt just nu ;)

BILD3.jpg

Pär Lindhs lätta

Högsta toppen man ser är såklart Sielmatjåkka, en ständig gäst här i tråden.. :) Men det är väl bra, det är som sagt ett snyggt berg. Högt, och med en tydlig spets. Men ändå ganska lättbestiget.

Är fotot taget ifrån Tjäktjatjåkka? En finfin panoramabild. Men jag saknar den på din hemsida. Lägg upp alla bilder du har! Speciellt panorama- och utsiktsbilder är intressanta.

millimeter; sa:
Högsta toppen man ser är såklart Sielmatjåkka, en ständig gäst här i tråden.. :) Men det är väl bra, det är som sagt ett snyggt berg. Högt, och med en tydlig spets. Men ändå ganska lättbestiget.

Är fotot taget ifrån Tjäktjatjåkka? En finfin panoramabild. Men jag saknar den på din hemsida. Lägg upp alla bilder du har! Speciellt panorama- och utsiktsbilder är intressanta.

Precis, taget från Tjäktjatjåkkas östsluttning (jag orkade inte pallra mig ända upp till toppen). Den finns delvis på min hemsida som ett del i panoramat över Stuor Reaiddavaggi ( dag 6 på http://paerl.homeip.net/0408fjall/index.htm ) fast lite annorlunda hopklippt och skuren.

En riktigt enkel till när vi ändå håller på:
bild2.jpg

Kebnekaises sydtopps toppglaciär ser ut

som den vita pyramiden till vänster om mitten av bilden. Gissar att bilden är tagen från väster. Men jag kan inte säga var den är tagen. Strax öster om Hukejaure?

Thure

Re: Kebnekaises sydtopps toppglaciär ser ut

thureb; sa:
som den vita pyramiden till vänster om mitten av bilden. Gissar att bilden är tagen från väster. Men jag kan inte säga var den är tagen. Strax öster om Hukejaure?

Thure

Tänkte väl att någon skulle känna igen Kebnekaise ganska direkt även ur en lite ovanligare vinkel. Bilden är tagen från platån ca5km väster om Singistugorna. Hade man varit längre bort mut Hukejaure så skulle det nog varit fler andra berg emellan.

Nu lämnar jag tillbaks tråden till mellpats Norgebilder.

/Pär

paerl; sa:
... Nu lämnar jag tillbaks tråden till mellpats Norgebilder.

Okej, min första bild (togs 2005-05-06) är från en nedstigning från Jiehkkevarri (1834) på södra Lyngen via den sällan gångna Blåisen, och med Ullsfjorden till höger. Andra bilden (2005-07-29) visar sjön Nihkejavri (983) från öster. Sjön ligger en knapp mil väster om Storsteinsfjell, vid en "återvändsgränd". Tredje bilden (2005-05-02) är från Strupskardet på norra Lyngen mot söder, med Lenangstindarna till vänster i bilden; varför åka till Himalaya när man kan få en så exotisk vy på närmre håll?

Inte Sarektjåkkå heller utan längre norrut. Trots goda möjligheter till nyturer på väggarna som är vända mot kameran finns det mig veterligen endast en klätterled gjord där. Om det kan vara till hjälp.

Ingen annan verkar vara nyfiken, och jag vet inte vilka berg det handlar om. Men kriterierna "högre än Helags" (dvs 1800+) och "norr om Sarektjåkkå" begränsar ju urvalet en hel del, så jag känner mig tvungen att gissa vidare.

Höktopparna?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg