Gissa position

Jans spets

Eftersom det skulle vara en mindre känd topp gissar jag på utlöpare till Nuortab Saulo, vid Ikesjaure. Där ska iaf finnas en pinnakel som under nån vecka på 70-talet ansågs vara landets sista obestigna fjälltopp.

Re: Jans spets

mellpat; sa:
Eftersom det skulle vara en mindre känd topp gissar jag på utlöpare till Nuortab Saulo, vid Ikesjaure. Där ska iaf finnas en pinnakel som under nån vecka på 70-talet ansågs vara landets sista obestigna fjälltopp.

Intressant! Men tyvärr inte rätt spets, denna finns faktiskt i Kebnekaise-området, inte långt från Nallo om det kan vara till hjälp.

Re: Re: Jans spets

Hm, inte långt från Nallo, man borde ha sett den.. Vad sjutton är det för berg? Jag tycker att om den ligger i Kebnekaiseområdet så borde den vara känd, om den inte ligger där få går. Typ runt Mårma. Såna där spetsar är svåra att se på kartan, men Vassacorrus västsida verkar ha en stökig övre del. Och den ligger dessutom skymd ifrån Vistasdalens södra delar, så det är inget man ser på vägen Vistas-Nallo.

Vassacorru?

Re: Re: Re: Jans spets

millimeter; sa:
Hm, inte långt från Nallo, man borde ha sett den.. Vad sjutton är det för berg? Jag tycker att om den ligger i Kebnekaiseområdet så borde den vara känd, om den inte ligger där få går. Typ runt Mårma. Såna där spetsar är svåra att se på kartan, men Vassacorrus västsida verkar ha en stökig övre del. Och den ligger dessutom skymd ifrån Vistasdalens södra delar, så det är inget man ser på vägen Vistas-Nallo.

Vassacorru?

Nix. Den finns inom "triangeln" som begränsas Stuor Räitavagge - Alesvagge - Vistasvagge. Den är synlig från Nallo :), hoppas det blir lite lättare nu!

Mera gissningar!

Eller kan det vara den spets som syns som en svart triangel ute till höger på bilden nedan och som väl ligger en km NO om Nallojaure? Spetsen på min bild kan möjligen vara en av Flintnålarna, enligt namngivningen i "Kebnekaisefjällen" av Rossipal.

424224080_4bc0437243.jpg

mellpat; sa:
Eller kan det vara den spets som syns som en svart triangel ute till höger på bilden nedan och som väl ligger en km NO om Nallojaure? Spetsen på min bild kan möjligen vara en av Flintnålarna, enligt namngivningen i "Kebnekaisefjällen" av Rossipal.

424224080_4bc0437243.jpg

Helt korrekt att det är en av "Flintnålarna", sydtoppen (1697m?) av Påssustjåkkas kam mot Sielmatjåkko. Bilden är tagen från de stora snöfälten på Sielmatjåkkos sydsida. Toppen ifråga verkar riktigt spännande, "Detta är Kebnekaise" anger att den(de) kräver klättring.

Okej. :) Pärs bild visar en formation lite längre norrut som kallas Piggkammen och som ligger ett par hundra meter NO om Påssustjåkka sydtopp (1839).

mellpat; sa:
Okej. :) Pärs bild visar en formation lite längre norrut som kallas Piggkammen och som ligger ett par hundra meter NO om Påssustjåkka sydtopp (1839).

Hehe, då har du rätt på två bilder till och med.
Så det är du som får gräva fram en bild att luska ut?

tassemark; sa:
Hehe, då har du rätt på två bilder till och med.
Så det är du som får gräva fram en bild att luska ut?

Okej, fast jag har ingen diascanner så jag kan bara välja bilder från senaste två åren. Dom här tre från Norge klarar ni väl ändå inte? :)
Någon annan får lägga upp en ny bild från våra hemmafjäll.

Nr 1
446938892_9b6d18d176_b.jpg

Nr 2
446938886_0ba7678f1d_b.jpg

Nr 3
446938876_76f96e7959_b.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg