Gissa position

Thures 1 och 2:a

är alltså mycket riktigt tagna i närheten av Storulvån.

1:an på västra sidan av Handölan vid Tjallingens sameviste mot sydost med Tjallingklumpen och Gåsen i bakgrunden.

2:an på toppen av Getryggen mot öster med Lillgetryggen och Handölan mm i bakgrunden.

Thure

Lars stugbild

Det var svårt det här. Men tittar man på diverse websidor ser man att det kanske skulle kunna vara i närheten av Lierne nationalpark bildad 2004 eller Blåfjella-Skjækerfjella nationalpark också bildade 2004. Tittar man på kartan på http://www.dirnat.no/nasjonalparker finns det en del andra möjligheter men terrängen verkar rätt flack och därför börjar jag och leta i Sverige nära dessa bägge norska nationalparker.

Stugan å andra sidan ser inte ut som en STF-stuga men det skulle ju kunna vara en privat svensk fjällstuga. Norska stugor ligger ju sällan i björkskog och inte lägger du väl in en bild tagen i Norge Lars?

Skulle kunna vara en stuga vid Jävsjön på gränsen till Norge? Men borde det i så fall inte vara lite tallskog också med hänsyn till höjden över havet?

Thure

Re: Lars stugbild

thureb; sa:
Stugan å andra sidan ser inte ut som en STF-stuga men det skulle ju kunna vara en privat svensk fjällstuga. Norska stugor ligger ju sällan i björkskog och inte lägger du väl in en bild tagen i Norge Lars?
Det har ju andra gjort - men nej, det är i Sverige. Med "relativt nära en norsk nationalpark" menar jag "inte mer än 4 mil ifrån". Det kan kanske stämma att det inte är en STF-stuga (jag är inte helt säker), men den är definitivt öppen för allmänheten. Dessutom passerade jag en norsk DNT-stuga på samma tur som också låg i björkskogen.

Skulle kunna vara en stuga vid Jävsjön på gränsen till Norge? Men borde det i så fall inte vara lite tallskog också med hänsyn till höjden över havet?
Fel. Bilden är tagen precis nedanför trädgränsen.

Dessutom går solen inte ner en eller ett par nätter om året.
[Ändrat av larsl 2007-04-03 kl 13:03]

Tack för

ytterligare ledtrådar Lars.

Resonerar vidare utifrån norska nationalparker t ex Junkerdal nationalpark som inrättades 2004 och som ligger nära polcirkeln.

På svenska sidan finns då något som heter Bieskehavre och Pieskehaurestugan.

Sårjasjaure längre norrut tror jag mindre på höjden drygt 800 meter borde inte innebära så frodig björkskog.

Men Virihavvre och Staloluokta samt Arasluokta är stugplatser som ligger på lämplig höjd för frodig björkskog. Fast stämmer det med norsk nationalpark? I så fall Rago som stiftades 1971.

Kommentar Lars?

Thure

Lars stugbild

Jag börjar misstänka att vi befinner oss i Arjeplogsfjällen, någonstans ovanför Vuoggatjålme och lite nedanför Ikesjaure, för om vi går enligt Lars ledtråd att det förekommer midnattssol ett par nätter om året så är vi där någonstans. På norska sidan ligger Saltfjellets nasjonalpark med norska stugor så...
Jag gick där för bra många år sedan och minns att det fanns en raststuga mellan riksväg 95 och Ikesjaure. kan det vara den Lars?

Re: Lars stugbild

klingstrom; sa:
Jag börjar misstänka att vi befinner oss i Arjeplogsfjällen, någonstans ovanför Vuoggatjålme och lite nedanför Ikesjaure, för om vi går enligt Lars ledtråd att det förekommer midnattssol ett par nätter om året så är vi där någonstans.
Helt korrekta misstankar.

På norska sidan ligger Saltfjellets nasjonalpark med norska stugor så...
Jag tänkte mer på Junkerdals nationalpark, bildad i september 2004. De norska stugorna vi gick förbi var Argaladhytta i Skieidivaggi och Skieidihytta vid Balvatnet som båda ligger precis under trädgränsen.

Jag gick där för bra många år sedan och minns att det fanns en raststuga mellan riksväg 95 och Ikesjaure. kan det vara den Lars?
Menar du Jurun? Nej, det är inte den. Stugan på bilden ligger inte riktigt mellan någonting, åtminstone inte om man följer lederna. Det går en markerad led till stugan, men den slutar där.

Re: Tack för

thureb; sa:
Resonerar vidare utifrån norska nationalparker t ex Junkerdal nationalpark som inrättades 2004 och som ligger nära polcirkeln.

På svenska sidan finns då något som heter Bieskehavre och Pieskehaurestugan.

Sårjasjaure längre norrut tror jag mindre på höjden drygt 800 meter borde inte innebära så frodig björkskog.
Junkerdal är rätt, Pieskehaurestugan och Sårjasjaure är fel. Stugan på bilden ligger under 800 meter, men inte så jättelångt under.

Med alla ledtrådar jag har gett nu så har det här reducerats till en kartläsningsexercis, så om ingen ger ett svar under dagen så avslöjar jag vilken stuga det är ikväll. =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg