Gissa position

Påminner lite grann om Hamrafjället, kanske? Ja, jag tror att det måste vara det fjället, med norska Storviglen där bakom. Då står du kanske på Lillskarvens sluttning. Hamrafjället är förresten också ett så kallat sydväxtberg (i likhet med Artfjället).

Klockrent :) Jag står vid Skarvfjällsgruvan och tar bilden, det är slagghögar från den som man ser till vänster och höger i förgrunden :) Att det var ett sydväxtberg var mer än jag visste :)
 
Satsar en slant på att det är Östra Bunnerstöten från söder. Det ser ut att vara taget på avstånd, så kanske står du till och med uppe på Stora Härjångsstöten eller nåt sånt...?

Helt rätt fjäll, dock står jag uppe på Stora Helagsstöten. :)
För övrigt syns Gåsenstugorna i nedre vänsterkanten av bilden.
 
Senast ändrad:
Snygg bild.
Jag tror det finns en koppling till förra bilden med Ristacohkka. I så fall är det Storsteinsfjellet som syns till vänster om Ristacohkka och nere i dalen ser man lite av Alisjavri samt Bajip- och Voulip Cazajavri. Om det är rätt så långt bör du stå i närheten av Mårmaglaciären, checkade på Googles bilder och det verkade stämma med bäck/jokk-ravinen.

Calle
 
Snygg bild.
Jag tror det finns en koppling till förra bilden med Ristacohkka. I så fall är det Storsteinsfjellet som syns till vänster om Ristacohkka och nere i dalen ser man lite av Alisjavri samt Bajip- och Voulip Cazajavri. Om det är rätt så långt bör du stå i närheten av Mårmaglaciären, checkade på Googles bilder och det verkade stämma med bäck/jokk-ravinen.

Calle

Tack!

Jo, det är en riktig analys Calle. Bilden är tagen från den namnlösa toppen 1938 i Mårmamassivet. Bäck/jokk-ravinen är Moskkummoahrmá.

Tittar man riktigt noga tror jag att man ser Atlanten. I bildens högra hörn har vi en misstänkt blå strimma.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg