Gissa position

Hej!

Nu ska jag våga mig på en vild gissning:

Mysko - Myskoxe - Härjedalen. Det finns två myskoxerevir sydväst om Funäsdalen, Vigelskaftet och Brattriet. Då det tydligen sluttar neråt åt nordväst (första bilden) och finns en del märkliga tjärnar med en markerad höjd bakom åt norr (andra bilden) utesluter jag Vigelskaftet.

Jag tror alltså att du står på Brattriets nordvästsluttning och tittar mot Myskelvadet.

häpp / Filiokus
 
Rätt

Klockren analys. På den första bilden syns Vigelskaftet med Storvigeln i moln bakom. På den andra bilden syns Rödfjället. Min "brokiga" anspelning var på Broktjärn som också finns nere i dalen.

Calle
 
Hej!

Skojigt att det ibland funkar med lite klurande, googlande och kartsökande. Nästa steg blir väl att åka dit och kolla in stället "live". :)

Nästa bild är inte från Härjedalen...
 

Bilagor

  • S6301319.jpg
    S6301319.jpg
    109.3 KB · Visningar: 379
Hej!

Alldeles korrekt. Raskt marscherat, minsann. Och i förgrunden syns resterna av en lavin som har rasat ner från Alep Pastaskaitatj under våren. Snön var väldigt kompakt, antagligen har luften i snön piskats ur i fallet.

häpp / Filiokus
 
Följande är kanske något klurigare, då färdvägen ifråga är sparsamt frekventerad även om det går en led här:

gp77.jpg
 
Nu var det länge sen jag var där och bilderna ligger i diamagasin...
...men jag tycker det liknar Vattensjöarna nere i dalgången och Ottfjället i moln längst bort. Då har du plåtat från norra sluttningen av Stor-Anahögen.

Calle
 
Nu var det länge sen jag var där och bilderna ligger i diamagasin...
...men jag tycker det liknar Vattensjöarna nere i dalgången och Ottfjället i moln längst bort. Då har du plåtat från norra sluttningen av Stor-Anahögen.

Så är det. Inte så klurigt ändå, alltså. ;)

Mer specifikt stod jag på leden (eller snarare i närheten av densamma, då den av naturliga skäl inte syntes speciellt väl) som stryker längs med den branta norra utlöparen som kallas för Bodhögen.
 
Trots allt så är Anaris ett fint område att vandra i, fler borde hitta dit.

Följer linjen med en till bild med vatten och lite mer låglänt terräng.

Calle
 

Bilagor

  • IMGF_16.jpg
    IMGF_16.jpg
    9.9 KB · Visningar: 290
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg