Gissa position

Vi är nog ända nere vid södra kungsleden.
Det var översvämningar för c:a 10 år sedan i Fulufjällsområdet och jag tror att det är sviterna efter det vi ser här på bilden.

Men du vill väl ha ett mer exakt svar än så. Eftersom vi är nära kungsleden och det ligger nära gränsen så gissar jag på att vattendraget är Görälven.

Calle
 
Nej nej, för långt norrut.

Lite ledtrådar kanske behövs:
- Kungsleden går alldeles i närheten
- Vi är nära gränsen, man kan säga att vi tangerar den
- Varför ligger så många runda stenbumlingar kala bredvid?

Vad vi ser är Tangån från Fulufjället.
Att den ser ut som den gör beror på ett enormt åskväder för ett antal år sen som lär ha dumpat otroliga 400 mm regn på mindre än ett dygn över fjället.
 
Först och främst, ursäkta det sena svaret. Jobbet kom i vägen... :(

Åke L var det som hittade rätt först.
Rätt svar är alltså Stora Tangån och bilden är tagen åt sydväst.
För att komma hit följer man Södra Kungsleden, förbi raststugan vid Storbron och fortsätter
norrut mot Björnholmsstugan. Ungefär 500 meter norr om stugan i Storbron viker man vänster och ut i det renspolade området som här har ett flertal armar. Just här var floden gissningsvis 300-400 meter bred.
Eftersom området ligger utanför reservatsgränsen tog man hand om virket så fort man bara kunde, därför finns inga brötar kvar idag som det gör i Göljån på den östra sidan.

Den gamla Kungsleden spolades också bort längs en lång sträcka och följer nu grusvägen mellan raststugan i Storbron och Björnholmssätern. Oavsett så är området väl värt ett besök för att beundra naturens kraft.

Kungsleden ja, delen mellan Abisko och Hemavan kallas Kungsleden och delen mellan Hemfjällstangen och Grövelsjön kallas Södra Kungsleden. Det är väl inte så svårt? ;-)

Tack för visat intresse, nu får någon annan bjuda på bild...
 
Dubbeltoppen där borta är riksgränsens högsta punkt (om jag inte minns fel) Nuortta Savllo. Då måste du vara en liten bit in i utlandet, strax nedanför Sulitjelmaisen, och titta ner över Låmivatnet och Muotkejavrre!

Helt rätt.
Det var kanske lite fusk att jag inte var i Sverige, men det var ju inget problem för experterna :)
 
Den där toppen kände jag igen direkt och sedan var det ju 'bara' att titta på kartan för att se var du var någonstans...

Nuortta Savllo är väldigt vacker nerifrån Pieskehaurestugan där dubbeltopparna framträder ännu tydligare.

Ny tältbild:
 

Bilagor

  • gissa.jpg
    gissa.jpg
    54.3 KB · Visningar: 701
Först och främst, ursäkta det sena svaret. Jobbet kom i vägen... :(

Åke L var det som hittade rätt först.
Rätt svar är alltså Stora Tangån och bilden är tagen åt sydväst.
För att komma hit följer man Södra Kungsleden, förbi raststugan vid Storbron och fortsätter
norrut mot Björnholmsstugan. Ungefär 500 meter norr om stugan i Storbron viker man vänster och ut i det renspolade området som här har ett flertal armar. Just här var floden gissningsvis 300-400 meter bred.
Eftersom området ligger utanför reservatsgränsen tog man hand om virket så fort man bara kunde, därför finns inga brötar kvar idag som det gör i Göljån på den östra sidan.

Den gamla Kungsleden spolades också bort längs en lång sträcka och följer nu grusvägen mellan raststugan i Storbron och Björnholmssätern. Oavsett så är området väl värt ett besök för att beundra naturens kraft.

Kungsleden ja, delen mellan Abisko och Hemavan kallas Kungsleden och delen mellan Hemfjällstangen och Grövelsjön kallas Södra Kungsleden. Det är väl inte så svårt? ;-)

Tack för visat intresse, nu får någon annan bjuda på bild...

Jobbat till nu själv, så vet hur det känns!
Urspolad flodbädd och sen tangerar på det. Visste att det finns en del namn på "Tang" där, så det klickade direkt. (För en gångs skull!)
 
Den där toppen kände jag igen direkt och sedan var det ju 'bara' att titta på kartan för att se var du var någonstans...

Nuortta Savllo är väldigt vacker nerifrån Pieskehaurestugan där dubbeltopparna framträder ännu tydligare.

Ny tältbild:

Har en bild med samma bakgrund och ungefär samma bildvinkel själv, fast plåtat med tele. Jag tog den söder om Mavasjaure, men jag tror du befinner dig längre norrut. Med tanke på föregående motiv är jag frestad att tro att sluttningen i vänster bildkant tillhör just Nuortta Savllo.

Calle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg