Gissa position

Min tidigare kommentar om närhet skall tas på allvar...

Hej!

Okej, om du säger att det här är en bild tagen i närheten av Kaskasajokkas utflöde i Vistasdalen så får man väl ta dig på orden och välja det närmaste som finns i ravinväg i närheten av Kaskasajokka. Det kanske är så att du står vid Lisas stuga och fotar mot Kåkitjårro?

häpp Filiokus
 
Okej, om du säger att det här är en bild tagen i närheten av Kaskasajokkas utflöde i Vistasdalen så får man väl ta dig på orden och välja det närmaste som finns i ravinväg i närheten av Kaskasajokka. Det kanske är så att du står vid Lisas stuga och fotar mot Kåkitjårro?

Så kanske det är, ja. ;)

Mellan Govggejávri och höjden 1080 finns två raviner som går ihop precis innan de mynnar i dalen och kilen mellan dem bildar ett märkligt format "skepp". Den ravin som framträder på bilden ifråga är den östra. Hela formationen ser ut så här från en lite annan vinkel.
 
Och då får jag försöka hitta något nytt att gissa på i mitt inte lika digra bildarkiv. Nu blir det kanske alldeles för lätt, vad vet jag. De vanliga frågorna: Var är vi, vad syns på bilden och varifrån är fotot taget?

häpp / Filiokus
 

Bilagor

  • 41 Norr om Tjäktjapasset från väster.jpg
    41 Norr om Tjäktjapasset från väster.jpg
    61.7 KB · Visningar: 517
Den nya internetuppkopplingen gjorde dig och den här tråden gott, Filip. :)

Nåväl, nu kanske vi står och blickar österut mot Bossosjohkas dalgång, som Majjen döpt till Påssusvagge. Bergkammen vi ser till vänster i bild är Unna Visstascohkkas sydvästra bergvägg. Vidare ser vi Gaskascohka till höger. Påssustjåkka ståtar väl också där i bakgrunden.
 
De flesta brukar väl stå mitt i den här bilden och ta kort rakt söderut, förutom Filip som springer iväg upp på kullarna vid sidan om för att ta sina kort!

Du står strax väster om Kungsleden och kortet föreställer Tjäktjapasset med Tjäktatjåkka bakom.
 
Hej!

Thomas är en mil för långt norrut. Paerl är helt rätt ute. Och jo, det är ganska kul att knalla runt uppe på bergen. :)

häpp / Filiokus
 
Det kan det ju vara - faktiskt både nordtopp och stortopp! Taget en sen kväll från Oarjep Tjievrajavrre. /Pär
Alltid kul att ha rätt ;) Jag var inne på att stortoppen var med ett tag men sedan blev jag osäker om den skulle synas eller om det som på bilden är nordtoppen bara var en förtopp.

Jaha... då var det min tur då... OK, här kommer en topp att gissa på. Vad är detta?

quiz31.jpg

Lycka till!
///Claes
 
Jag förbarmar mig igen över både ämne och tråd.;)
Jo du Claes. Det är ju Mattåive som sagt!
--Men det var en fin bild! Även runda klumpar är värda att lägga in som objekt. Allt behöver inte vara alpin dramatik.
mvh Anders
 
Jo du Claes. Det är ju Mattåive som sagt!
--Men det var en fin bild! Även runda klumpar är värda att lägga in som objekt. Allt behöver inte vara alpin dramatik. mvh Anders
Snyggt jobbat! Klart att det är Mattåive, vad annars. Bilden är tagen nästan nere vid Låddejåkken vid gränsen till Sarek, tillbaka upp mot min lägerplats på Mattåives östra "knä". För övrigt en mycket vacker plats att tälta på med utsikt in mot flera av de västra dalgångarna i Sarek.
///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg