Gissa position

Nu får ni skärpa er

Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det till just Lapporten?. Av alla platser i fjällen. Den platsen om någon har väl en omisskännelig karaktär. Men, hur som helst, det är det inte, inte... på långa vägar...

Lika obegripligt som den gissningen var, förstår jag inte var alla fjällexperter är här.
Dom, som alltid utmärker sig med att klämma alla bilder, i omöjliga vinklar på: Unna Räitavagge, eller Routesvagge på tre fyra minuter..
Dom lyser tydligen med sin frånvaro just nu.
 
Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det till just Lapporten?. Av alla platser i fjällen. Den platsen om någon har väl en omisskännelig karaktär. Men, hur som helst, det är det inte, inte... på långa vägar...

Lika obegripligt som den gissningen var, förstår jag inte var alla fjällexperter är här.
Dom, som alltid utmärker sig med att klämma alla bilder, i omöjliga vinklar på: Unna Räitavagge, eller Routesvagge på tre fyra minuter..
Dom lyser tydligen med sin frånvaro just nu.

Vilken tråkig attityd, Anders.

Lapporten är väl en gissning lika god som någon annan.
 
Men Anders, det måste du väl förstå att vi självutnämnda fjällexperter inte vill förknippas med Kungsleden! Särskilt inte den del som går precis söder om Kvikkjokk som jag hört ska vara exceptionellt platt, skogig och tråkig. Man lär visst bara gå förbi ett enda brant berg på hela vägen, och då dessutom bara i skuggan av detta om man kommer i kvällningen...
 
Men Anders, det måste du väl förstå att vi självutnämnda fjällexperter inte vill förknippas med Kungsleden! Särskilt inte den del som går precis söder om Kvikkjokk som jag hört ska vara exceptionellt platt, skogig och tråkig. Man lär visst bara gå förbi ett enda brant berg på hela vägen, och då dessutom bara i skuggan av detta om man kommer i kvällningen...

Jag har inte direkt tänkt i dom banorna. Men jag förmodar att det antagligen tänks så.. Att viss områden upplevs eller delas upp i attraktiva och mindre attraktiva delar. Det är väl därför det blir så mycket Kebnekajse och Sarek här och andra delar hamnar i skymundan.

Men visst, du har ju rätt då det gäller platsen. Fjället är ju ‘Kåbtapakte’.
För mig betecknar dom här områdena en enorm vidsträckthet i landskapet. Vad jag menar är att det har en egen karaktär, omisskännelig, öde och lite vemodig.
 
Den här tråden är oerhört bildande och lärorik.
Anders senaste bildgåta #2713 är var helt enkelt alldeles lysande bra! En mäktig sydvänd bergvägg med stor platå framför, delvis bevuxen med fjällbjörk, en vandringsled och en liten spetsig topp längst i öster. Kan det bli enklare tänkte jag och satt med alla mina kartor i två dagar och letade förgäves. Visst hittade jag många branter men inte med alla dessa attribut. Några gånger har jag lyckats idetifiera platser på detta sätt men på denna bildgåta gick jag bet. Det fanns helt enkelt inget så stort berg som passade in på bilden. När Pär antydde att han visste vad det var kollade jag ännu en gång denna sträcka men fann inget som var tillräckligt stort på bredd, höjd och djup. Kåbtapakte låg där, men den lilla kullen kan det ju inte vara - trodde jag. Nu när svaret är givet så inser jag att jag lärt mej något nytt - igen.
Jag har helt enkelt feltolkat bilden och föreställt mej ett mycket större berg. Och den där lilla spetsiga toppen (ser ju ut så från lägre höjd) i högerkanten är ju ingen topp, endast en utskjutande pelare som blir en liten blipp i höjkurvorna. Sånt har man råkat ut för många gånger då man undrat varför en topp eller en kulle inte är utmärkt på kartan - det är bara en synvilla för den som befinner sej på lägre höjd.
Med dessa nya insikter hoppas jag kunna förbättra förmågan att översätta kartan till topografi och tvärtom, hoppas det kommer nya kluriga bilder att gissa på
 
Jag förstår inte riktigt hur du får ihop det till just Lapporten?. Av alla platser i fjällen. Den platsen om någon har väl en omisskännelig karaktär. Men, hur som helst, det är det inte, inte... på långa vägar...

När ingen gissat på en tid så bör någon tycker jag skicka en spekulation för att starta diskussionen igen ungefär som i sällskapsleken tjugo frågor.

Jag skäms inte för "dumma frågor". Sådana för ofta diskussionen framåt.

Det som stämmer med Lapporten snett från söder är del en relatívt bred dalgång och jag vill minnas att det finns lite björkskog där på södra sidan. Det som inte stämmer är att det inte är så flackt som på din bild men vet man inte exakt bildrikning objektivtyp osv kan det vara svårt att få allt att stämma när man tittar på kartor.

Att gissningen var fel gör inget, nu kan tråden gå vidare.

Thure
 
Ja jag gillar när det blir lite prat och synpunkter på det man lägger in. Att gissa på bilder är svårt här och jag tycker det ska vara det med.. Det handlar om många funktioner som ska samsas, dessutom vill i alla fall jag förmedla lite humor också..(Pär med hoppas jag) om det når fram till andra vet jag inte.
Men visst Hans, att lägga ut en gissningsbild är ibland lika svårt som att gissa. Det ska finnas nått att gissa på i bilden man själv valt med. Nått som skapar: irritation, olikhet och en fråga för den som kollar. Att bara lägga in något intresselöst tror jag inte på.Det blir lättköpt då och tröttande.

Dessutom är vi ju alla med här och just påverkar processen under vilken tråden och gissningarna växer.


Tyvärr, är Internet är ofta ett trubbigt sätt att framföra skämt eller ironi på tror jag. Hur man än skriver kan det misstolkas.

Bäste Thure! Naturligtvis gissar alla fel. Jag gissar otroligt mycket fel själv och jag skäms inte heller ett dugg för det heller lika lite som någon annan här gör, tror jag. Det är precis som du säger: ‘Gissar ingen förs ju tråden inte framåt‘
Men som sagt det är väldigt, väldigt kul när vissa argumenterar för en plats och man vet att personen i fråga är så totalt långt ifrån platsen.. Men, Vad jag menar det, blir ju inte mindre roligt när personen sedan ska argumentera för sitt val..;)

Nu får vi alla hoppas här att Pär har en riktig hjärnskrynklare att presentera.

Och kom ihåg. Vi ser det, vi tror vi ser!
 
Jag tror att det är viktigt att vi inte försöker skapa någon elitist-tråd här och att alla gissningar, även
om de från ens egen horisont är ute och cyklar, möts med respekt. Det är bakgrunden till att jag reagerade ovan.

Men man ska också vara försiktig i att tolka in känslor på ett forum på internet. Jag kan ha övertolkat det inlägg som jag reagerade på. Internet är trubbigt, precis som Anders säger.

Nåväl, tillbaka till nya bilder och förhoppningsvis nya gissningar! Pärs framfart här är inte så lite imponerande och jag kan hålla med Hans om att Anders bild fungerade som en läropeng. Det är svårt att hitta rätt balans i en bild, det ska inte vara för lätt eller för svårt. Bilden på Kåbtapakte vägde dessa delar på ett fint sätt.
 
Ledsen Anders, men jag är helt humorbefriad ;)

Jag hade nog inte kunnat gissa den bilden utifrån kartstudier men kände igen den ganska omedelbart eftersom jag just plöjt igenom 'Vandra Kungsleden' (CG 2008) där nästan exakt samma bild illustrerar etappen söder om Kvikkjokk (s145). Jag tyckte dock att den var för intressant för att förstöra redan efter 18 minuter...

Just den här delen av Kungsleden mellan Kvikkjokk och Jäkkvik verkar knappt vandras av någon alls för sin egen skull. I stort sett alla färdbeskrivningar härifrån jag sett härrör från folk som går hela Kungsleden. Får väl se om min egen kosa styr ditåt någon gång framöver...

Hur som helst - här kommer en till bild:
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    35.6 KB · Visningar: 324
En mycket intressant bild, varken Sarek eller Keb, lite udda färdväg. Gick där -99 och har nästan samma bild själv så jag överlåter åt andra att svara här.
Bra Pär!
 
En mycket intressant bild, varken Sarek eller Keb, lite udda färdväg.

:) Och det är väl därför som jag är som helt stekt i smör, och många med mig verkar det som. Min pinsamma okunnighet om de resterande uppskattningsvis 95 % av Svenska fjällen lyser som norrsken i vinternatten. Så, var befinner vi oss då?

häpp / Filiokus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg