Gissa position

Nu måste jag chansa.
Platsen ser ut som Ruotesvagge. Och vattendraget skulle då vara Smailajåkkå.
Eller?
Jag håller också på Ruothesvagge.
/Ulf

Otvetydiga bildbevis! Peter och Ulf har helt rätt, det är deltalandet nedanför Årjep Ruotesjekna innan Smailajåkken samlar ihop sig i en någurlunda samlad fåra. "Vadet" där stigen passerar deltat.

Snyggt jobbat! ///Claes
 
Hej!

Dags för min kanske vildaste Gissapositionchansning någonsin, så håll i hatten.

Jag föreslår att vi på bilden ser Gohpasvaggi mot SV. Vi skulle alltså befinna oss väster om Njulla (vid Abisko).

häpp / Filiokus
 
Vi är fortfarande kvar inne i Sarek!

Närmare bestämt västra delen av Sarvesvagge, ungefär vid Niejdariehpvagge, med kameran riktad västerut.
 
Vi är fortfarande kvar inne i Sarek!
Närmare bestämt västra delen av Sarvesvagge, ungefär vid Niejdariehpvagge, med kameran riktad västerut.

Helt riktigt. fast ytterligare lite längre västerut, tre kilometer väster om Niejdariehpvagge. Tvärs över dalen från utflödet från den lilla glaciären på sydsidan.
Lite ovanlig vilkel, jag fick klättra en bra bit upp på nordsluttningen för att hitta torr mark att slå upp tältet på efter flera dagars ösregn. Bilden tagen en kall morgon med nysnö bara ett femtital meter från tältet. Den lilla toppen rakt ovanför den stora stenen är Tjågnårisvárásj

Snyggt jobbat Pär!

Ps. Jag fick lite roligt när jag gick in i ditt album, Filip, och upptäckte att du hade en bild med nästan samma vy: http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=40620&set=lp ;)

///Claes
 
Själv gick jag ju västerut då jag var där :) Märkligt nog så har jag bara bilder österut i Sarvesvagge...

Nåväl, var stod jag när jag tog den här bilden?
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    27.2 KB · Visningar: 344
Nåväl, var stod jag när jag tog den här bilden?

Håller med Ulf... norra delen av Kuopervagge! Eller stax utanför i närheten av Låurtakvarto med tanke på nordsluttningen närmast fotografen. Lilla toppen är ju den oefterliknade Kuoper. Glaciären borde vara Vattendelarglaciären, så bilden är tagen i sydostlg riktning in i Kuopervagge.

MVH ///Claes
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg