Gissa position

Bäste Claes
Jag tror samma som Anders_sthlm

Bäste LRC
Är det längst ut på höjden övanför Aktse? Dvs den höjd där kungsleden går från Aktse till Sitojaure, fast du har vikt av och är på väg längst ut på östra kanten?

Hmmm.. ey? Kan det vara uppe där uppe vid Passåjve bakom Skierfe då, nånstans där i krokarna...?

Bäste LRC
Är det längst ut på höjden övanför Aktse? Dvs den höjd där kungsleden går från Aktse till Sitojaure, fast du har vikt av och är på väg längst ut på östra kanten?

Bästa mednördar! :)

Anders krokar är de rätta. Bilden föreställer Suorkisjnjurttje (härligt namn) och är tagen ungefär halvvägs upp mot Niehters topp från Gierdogiesjtjåhkkå räknat. Från öster ser det hela ut så här:

Den östra kanten av Gidátjårro ser ut så här:

Bäste Claes.
Vet du vad jag tror.? Jag tror din vackra sommarsjö är sjön: 1016 vid Valfovarri. Den där med alla spänger kring.

Bäste Claes

Jag tänkte också på fjällen mellan Riksgränsen och Unna Allakas, så i brist på erfarenhet sällar jag mig till de övriga...

Bäste Claes.
Vet du vad jag tror.? Jag tror din vackra sommarsjö är sjön: 1016 vid Valfovarri. Den där med alla spänger kring.
Bäste Claes
Bästa mednördar! :)
Jag tänkte också på fjällen mellan Riksgränsen och Unna Allakas, så i brist på erfarenhet sällar jag mig till de övriga...
Ni har så rätt!!
Visst är det 1016. Sjön där stenröset tar slut (om man kommer norr ifrån) och stigen blir lite mera normal. En riktigt vacker lite sjö.
///Claes

(Nedan en bild på "motorvägen" förbi sjöns östra sida.)

Bilagor

• 2009-3a.jpg
    2009-3a.jpg
    81.7 KB · Visningar: 502
Mycket svårt...

Vi får försöka ringa in det hela med frågor!.. Av det mustigt täta videkrattet att döma och det ymniga vattenflödet och gissningens natur, tror jag att det faktiskt är i södra Sarek jag med. Det är lite grå jökelfärg på vattnet, eller hur?
Dessutom måste det ju vara vid någon riktning nedåt i någon dal.. Det ser ju lite brant ut här på bilden.

Ett sådant här vatten kunde vara..
Luottojokka..eller Palkatjåkkå.??
Men som sagt det hela beror ju på vad man känner igen ifrån dessa. Om man nu vandrat i sol och torra somrar så är ju vissa inte alls flödiga och tvärtom andra år..

imponerande!

Hejhej!

Jag kan inte låta bli att förbluffas av vilka gedigna kunskaper som finns bland utsidans medlemmar. Wolf25 är väldigt nära, men Anders sthlm spikar platsen (ok, halvgarderar, men det är tillräckligt bra)!

Fotot är mycket riktigt taget i Njoatsosvagge, där stigen på norra sidan av dalen korsar Balgatjåhkås och Skajdasjjåhkås sammanflöde. Vadet var för övrigt det svåraste jag passerat, djupt, dålig sikt och ordentlig skjuts på forsen, för i mitten av juli i år var det ordentligt med vatten efter några varma dagar. Ett par vandrare som kom efter mig tvekade länge, länge om de skulle försöka. Jag var på väg upp mot Luohttolahko, och kunde under en dryg timmes tid se dem leta runt efter ett ställe att komma över.

Vem lägger upp nästa bild?
mvh / Filiokus

Ny bild...

Har man traskat i den där Njåtjosvagge under några decennier så känner man sina ‘pappenheimare‘. Det är en känd och knepig jokk. Vissa år är den nog helt omöjlig å’ jobbig, andra år är den som vilken annan.

Den som prickat in svaret brukar lägga upp ny bild...
Såhär då..

Vad heter då dessa två fjäll?
Vad är det för slingrande jokk?
Och var nånstans, står jag när jag fotat bilden?

Bilagor

• F1010002.jpg
    F1010002.jpg
    33.5 KB · Visningar: 467
Västra Sarek med utsikt över Padjelanta ända bort till fjällen bortom Virihávrre

Vad heter då dessa två fjäll?
- Álátjåhkkå
- Máhttoajvve

Vad är det för slingrande jokk?
- Låvdajåhkå

Och var nånstans, står jag när jag fotat bilden?
- Gasska Låvdak

Jag tror mig ha en svår nöt att knäcka åt er... Vad heter 'sjön' jag har fottat? Vet man det, då vet man var jag står, så det behöver jag inte fråga.

Bilagor

• DSC_0131.jpg
    DSC_0131.jpg
    45.3 KB · Visningar: 450
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg