Gissa position

Det behövs tydligen en liten puff. Ok, den högsta toppen på bilden är högre än 1800 m, och ligger mitt emellan två för vandrare populära dalar.

/ Filiokus

Alep Vássjájiegna ovanför Rapadalen, Sarek

Det där var ju inte helt lätt. Särskilt som den lilla sjön inte ens finns med på kartan :(

Som tur är så finns det inte så där jättemånga ställen som ser ut så där rent generellt - och med den här sista begränsningen så gick det att hitta sjön i Google earth.

Jag var faktiskt förbi i området i somras då jag gick igenom hela Vássjávágge, men jag fortsatte direkt ner mot Rapadalen istället för att undersöka Vássjálåpptå-platån - annars kanske jag till och med kunnat känna igen platsen?

Är det någon som känner igen denna sjö då?

Bilagor

• sjoo.jpg
    sjoo.jpg
    37.1 KB · Visningar: 427
Påminner lite

om sjön väster om Sälkastugorna. Men jag är osäker på fjällen i bakgrunden, de borde bli högre på bild men det kanske är ett vidvinkelperspektiv?

Thure

Jag kan hålla med om att där finns klara likheter, men det är inte där. Dock ligger även i detta fall en ganska välbesökt fjällstuga i den djupa tvärgående dalen hitom fjällryggen som, mycket riktigt, är betydligt lägre än bergen runt Sälkastugorna.

Det där var ju inte helt lätt. Särskilt som den lilla sjön inte ens finns med på kartan :(

Som tur är så finns det inte så där jättemånga ställen som ser ut så där rent generellt - och med den här sista begränsningen så gick det att hitta sjön i Google earth.

Snyggt detektivarbete!

/ Filiokus

Jag kan hålla med om att där finns klara likheter, men det är inte där. Dock ligger även i detta fall en ganska välbesökt fjällstuga i den djupa tvärgående dalen hitom fjällryggen som, mycket riktigt, är betydligt lägre än bergen runt Sälkastugorna.

Vågad gissning: Latnjajavri från norr. Stugan skulle vara Kårsavaggestugan, och bergen på andra sidan dalen Boazocohkka, som med sina 1200-1300 m är avsevärt lägre än bergen runt Sälka. Men jag har haft (grovt) fel förr. :)

häpp / Filiokus

Vågad gissning: Latnjajavri från norr. Stugan skulle vara Kårsavaggestugan, och bergen på andra sidan dalen Boazocohkka, som med sina 1200-1300 m är avsevärt lägre än bergen runt Sälka. Men jag har haft (grovt) fel förr. :)

häpp / Filiokus

Den här gången har du alldeles rätt.

Med lite bättre upplösning skulle man också se forskningsstationen på vänstra sidan av sjön där de har en massa miniväxthus utspridda i fjällterrängen för att studera hur växtligheten i fjällen påverkas av variationer i temperatur, nederbörd, näring m.m.

Ny bild...

Jag lägger in en ny bild här.
Den bör inte skapa nån svårighet.
1. Vad för topp markerar den röda punkten?
2. På vilken topp står jag?

Bilagor

• Fjällutsikt.jpg
    Fjällutsikt.jpg
    17.9 KB · Visningar: 382
Kåtotjåkkå (ser ut som dess dubbeltopp) från nånstans kring Kieron eller Tjåmuhas?

Vi tittar söderut och anar Alesvagge i högra hörnet. I förgrunden kanske Adnjetjårro bildar kuliss.
Den stora vita glaciären alldeles höger om högsta topparna kan vara Kåtoglaciären..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg