Gillaknapp!

Inlägget nedan handlar om personlighetstyper och MBTI:
Även människor med funktionsparet NT bland personlighetstyperna i MBTI-klassificeringen kan känna igen sig lite i det som beskrivs i de länkade texterna vi diskuterat. Här betyder NT någonting helt annat utan koppling till ordet neurotypisk. För MBTI betyder det att man styrs lite mer av intuition och tanke än sinnesintryck och känsla. De ser mer till fakta och vad som är rätt än vad flocken tycker.

Jag är inte expert på detta, men tycker MBTI är intressant och kan rekommendera att läsa om det.

Finns det ett samband mellan funktionsparet NT och att ligga mellan neurotypisk och autismspektrumet?

Nja, beror nog på hur man mäter i så fall.

Om man tex använder IQ för att mäta vem som är smart så ser Stockholmsregionen ut att ligga på samma nivå som resten av Sverige, jag ser inga färgskiftningar där i alla fall.

Notera att Norge ser ut att vara lite mörkare Blå än Sverige, inte överraskande i och för sig då jag alltid upplevt dom som mer förståndiga än oss, kanske är våra "Norge historier " bara ett plumt sätt att försöka hävda oss ?

Visa bilaga 45610
Ser du några färgskiftningar inom något enskilt land?

Inlägget nedan handlar om personlighetstyper och MBTI:
Även människor med funktionsparet NT bland personlighetstyperna i MBTI-klassificeringen kan känna igen sig lite i det som beskrivs i de länkade texterna vi diskuterat. Här betyder NT någonting helt annat utan koppling till ordet neurotypisk. För MBTI betyder det att man styrs lite mer av intuition och tanke än sinnesintryck och känsla. De ser mer till fakta och vad som är rätt än vad flocken tycker.

Jag är inte expert på detta, men tycker MBTI är intressant och kan rekommendera att läsa om det.

Finns det ett samband mellan funktionsparet NT och att ligga mellan neurotypisk och autismspektrumet?
Nu är vi VERKLIGEN OT, men mig veterligen finns det massiv kritik mot MBTI som inte helt vetenskapligt underbyggt eller ren pseudovetenskap.

T ex inom ledarskap och grupprocesser är det en användbar modell för att förstå olika typer av driv som människor har, men det är inte fråga om fasta kategorier och inte heller om neurologiska funktioner på det sättet som autism är.
Jag själv gjorde något sådant test för flera år sedan på ett jobb jag hade, och sedan ett flera år senare i en rekryteringsprocess. Jag hade förskjutits rejält, och det handlade om egenskaper jag jobbat på och målbilder som förändrats. Testet är mer lämpligt just för att förstå motivation och drivkrafter och säger kanske mer om hur vi vill vara än hur vi faktiskt är.

Det sagt, så ja, visst finns det MBTI-kategorier som kan stämma in mer på personer med autistiska drag än andra, men ingen direkt koppling mellan, nej.

Haha, tack för den också!
Alltid lika fruktbart och tankeväckande att skifta perspektiv :) *

* jag intar gärna, lätt och helt avsiktligt autistens förhållningssätt på just detta forum, för jag tror det skulle må bra av om vi alla gjorde det
Men problemet som jag ser det är att det är en karikatyr som långt ifrån gäller alla. Vad är det för konstruktivt med tex detta?

"8. Neurotypiker blir sällan eller aldrig riktigt intresserade av någonting
Visst, det förekommer neurotypiker som lägger en hel del tid och energi på att lära sig saker. Men de allra flesta du träffar på säger sig vara intresserade av något trots att de inte lägger ned särskilt mycket tid på det. Därför blir de också allt som oftast inte särskilt bra på det de håller på med heller. Däremot marknadsför sig gärna neurotypikern som kunnig och intresserade."

Men problemet som jag ser det är att det är en karikatyr som långt ifrån gäller alla. Vad är det för konstruktivt med tex detta?

Visst, det förekommer neurotypiker som lägger en hel del tid och energi på att lära sig saker. Men de allra flesta du träffar på säger sig vara intresserade av något trots att de inte lägger ned särskilt mycket tid på det. Därför blir de också allt som oftast inte särskilt bra på det de håller på med heller. Däremot marknadsför sig gärna neurotypikern som kunnig och intresserade."
Exakt, du sätter fingret på spiken, det är absurt. Textens poäng är just att väcka förståelse för hur det blir när normen är att tala precis så om atypiker.

Äsch,... ta det inte så bokstavligt. Det var såklart bara vissa (gissa vilka) punkter på den skämtsamma punktlistan som kändes relevanta för trådens ämne, men jag trodde det var underförstått och onödigt att skriva folk på näsan. En analogi måste inte vara perfekt, och ett perspektivskifte inte fullständigt, för att vara tankeväckande på ett fruktbart sätt.

Trådens ämne är väl ändå Gillaknappen, och tråden ligger under funktionsförslag för utsidan.

Tycker den spårat rejält nu, intressant men personlighetstyper och 08or ligger långt från Gillaknappen.

Ser du några färgskiftningar inom något enskilt land?

Nej, men det finns ett väldigt tydligt mönster.
Desto närmare Nordpolen eller sydpolen ju mörkare blå tenderar det bli på kartan.

Då vi vet att det blir fler och fler Lantisar och färre och färre 08or ju längre norr om Dalälven man kommer så kan man ju dra vissa slutsatser. ;)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg