Gillaknapp!

Nej, och? jag skriver väl självklart vad JAG anser, nåt annat vore förmätet.

Och du vet ingenting om om jag läst hela tråden eller inte. Sluta gissa och feltolka tack! Undrar du nåt kan du fråga.
Självklart vet jag inte det, det var ju därför jag skrev "Om..." och sen faktiskt gjorde mig mödan att sammanfatta innehållet för dem som (förståeligt) inte orkar läsa om alltihop.

Andemeningen i denna sammanfattning är väl bara att vi alla är olika och uppenbart inte tolkar "gilla"-knappens roll och funktion på samma sätt, en självkritisk reflektion om att jag kanske missar något, samt en förklaring på hur just jag ser på det och skulle önska att det funkade.

Du får om det känns viktigt gärna berätta vad det är jag har "gissat och feltolkat" i och med dessa rätt banala konstateranden, men det mesta är väl redan sagt och "gillaknappens" existens/icke-existens känns rätt underordnad för min del, så vi kanske bara kan vara överens om att vi ser olika på det hela?

Senast ändrad:
Här kommer en fundering om flockmentalitet och personlighet:

En text dök upp i minnet när jag undrade vilka personlighetstyper som har mer flockmentalitet än genomsnittet. Texten beskriver hur "neurotypiska" personer kan upplevas av de på autismspektrumet.

En fråga som då dök upp: Vad är motsatsen till autistiska drag. D.v.s vad finns på andra sidan av ”neurotypisk” på den skalan, om man skulle förlänga den? Finns det ens något där? Och hur kan de egenskaperna i så fall beskrivas på andra skalor och med andra ord? Kan det ge en ledtråd till att förstå utpräglad flockmentalitet?

Ordet ”neurotypisk” betyder avsaknad av autism och ADHD. Här är länk till den läsvärda texten som i stycke 3 & 4 under bilden knyter an till tråden:

https://www.autism.se/om-autism/autism/begrepp-och-ord/neurotypisk-och-neurodiversitet/
1732210162015.png

Hahaha! Underbar läsning. Identifierar mig starkt med denna "utifrånblick" på den s.k. normalitetens ritualer, som jag själv ofta antingen missar eller sakar intresse att delta i. Men det blir mycket OT på ett friluftsforum, så jag vill inte utveckla vidare fast jag får lust :)

Senast ändrad:
Det finns ett län i Sverige som heter Stockholm. Befinner man sig inom det länet är man i Stockholm.

Nej, så fungerar det definitivt inte.

Befinner man sig till exempel i Enköping så är men inte i Uppsala även om Enköping ligger i Uppsala län.
Man är heller inte i Kalmar om man befinner sig i Västervik eller i Byxelkrok på Öland även om länet råkar heta så,

Tänk vad tokigt det skull kunna bli om man skulle be frugan och komma och hämta upp dig och hon frågar vart du befinner dig och du svarar Uppsala fast du fysiskt är i Enköping.

Varför helt enkelt inte kalla orter för vad dom heter i stället ?

Senast ändrad:

En text dök upp i minnet när jag undrade vilka personlighetstyper som har mer flockmentalitet än genomsnittet. Texten beskriver hur "neurotypiska" personer kan upplevas av de på autismspektrumet.

En fråga som då dök upp: Vad är motsatsen till autistiska drag. D.v.s vad finns på andra sidan av ”neurotypisk” på den skalan, om man skulle förlänga den? Finns det ens något där? Och hur kan de egenskaperna i så fall beskrivas på andra skalor och med andra ord? Kan det ge en ledtråd till att förstå utpräglad flockmentalitet?

Ordet ”neurotypisk” betyder avsaknad av autism och ADHD. Här är länk till den läsvärda texten som i stycke 3 & 4 under bilden knyter an till tråden:

https://www.autism.se/om-autism/autism/begrepp-och-ord/neurotypisk-och-neurodiversitet/
Vet inte hur jag ens ska tolka det där. Vem är autist?

Tycker alvarligt talat att dina och en annans inlägg om denna flockmentaliteten bara blir konstiga. Om man upplever att alla är emot en så kanske man ska se på vad man själv skriver och kommer med för karakteristiker av andra?

Jag har inte upplevt att flockmentalitet eller någon tummen opp bombning förekommer speciellt mycket om ens något på forumet.

Tycker alvarligt talat att dina och en annans inlägg om denna flockmentaliteten bara blir konstiga.

Fast generellt är mänskligt beteende rätt intressant.

Människor gör saker i vissa sammanhang som dom aldrig skulle göra i andra sammanhang.

Som någon drog exempel på att det inte finns på kartan att man skulle sitta och hålla upp gillaskyltar på mötet på jobbet när någon annan talat.
Det naturliga brukar väl där i stället en replik som "-Jag håller med" eller "-jag instämmer" och liknande om man vill göra sin ståndpunkt hörd.
Här trycker man på en "gilla knapp" bara för andra gör det och det därför känns naturligt.

Orsaken är sannolikt att man medvetet eller omedvetet är en supporter som vill visa vilket lag eller idol man håller på.
Vad skulle det annars signalera ?
Ställ dig själv frågan vad är anledningen att du vill visa för andra vilka du håller med eller inte ?

Senast ändrad:
Visa bilaga 45602

Hahaha! Underbar läsning. Identifierar mig starkt med denna "utifrånblick" på den s.k. normalitetens ritualer, som jag själv ofta antingen missar eller sakar intresse att delta i. Men det blir mycket OT på ett friluftsforum, så jag vill inte utveckla vidare fast jag får lust :)

- Ja, det är en bra text.

Det görs så många stickspår på Utsidan, och av större magnitud, så att det är en ”droppe i havet” om du skriver om detta. Ämnet har dessutom en tydlig koppling till det som diskuteras. (Jag skrev en rubrik så att ointresserade kan hoppa vidare.) Frågan jag ställde är nog svår, jag har sökt lite på det tidigare utan att hitta så mycket.

Tänkte att det kunde vara lärorikt att ta upp dessa uttryck som många har hört men kanske inte vet vad de betyder. Jag blir själv glad när jag får lära mig nya saker i trådarna.

Fast generellt är mänskligt beteende rätt intressant.

Människor gör saker i vissa sammanhang som dom aldrig skulle göra i andra sammanhang.

Som någon drog exempel på att det inte finns på kartan att man skulle sitta och hålla upp gillaskyltar på mötet på jobbet när någon annan talat.
Det naturliga brukar väl där i stället en replik som "-Jag håller med" eller "-jag instämmer" och liknande om man vill göra sin ståndpunkt hörd.
Här trycker man på en "gilla knapp" bara för andra gör det och det därför känns naturligt.

Orsaken är sannolikt att man medvetet eller omedvetet är en supporter som vill visa vilket lag eller idol man håller på.
Ställ dig själv frågan vad är anledningen att du vill visa för andra vilka du håller med eller inte ?
Men det är ju inte så väldigt många likes på inlägg på forumet. Min erfarenhet är att det i de flesta fall handlar om bra och speciella inlägg när det förekommer.

Håller helt enkelt inte med i deras syn på forumet och vad som sker.

Börjar också bli lite väl många karakteriseringar i deras inlägg. Nu är det lag eller idol som nämns.

(...) Jag har inte upplevt att flockmentalitet eller någon tummen opp bombning förekommer speciellt mycket om ens något på forumet.
Inte jag heller.
Men det kan ju bero på att jag är så autistiskt sakinriktad att jag faktiskt missar det ;)
(...) Orsaken är sannolikt att man medvetet eller omedvetet är en supporter som vill visa vilket lag eller idol man håller på.
...att jag helt enkelt håller med i sakfrågan...?
(...) Ställ dig själv frågan vad är anledningen att du vill visa för andra vilka du håller med eller inte ?
Praktiska hänsyn. Jag gav ett exempel i inlägg #114:
joanna sa:
Det är väl bra om ett inlägg som övertygande förklarar för en nybörjare varför hen inte ska ge sig ut ensam på en ej barsmält glaciär får femton gilla-knappar, i stället för femton tjatiga "jag håller med"-kommentarer som spär ut tråden.

Vet inte hur jag ens ska tolka det där. Vem är autist?

Tycker alvarligt talat att dina och en annans inlägg om denna flockmentaliteten bara blir konstiga. Om man upplever att alla är emot en så kanske man ska se på vad man själv skriver och kommer med för karakteristiker av andra?

Jag har inte upplevt att flockmentalitet eller någon tummen opp bombning förekommer speciellt mycket om ens något på forumet.

Läs den länkade texten om du inte har gjort det. Den är lärorik och säger inget negativt om autism, tvärt om.

Du frågar vad en autist är. Det är en person som har fått diagnosen autism. För det krävs att man har påtagliga problem i sin vardag. Autism och ADHD finns på en glidande skala där många i befolkningen inte når upp till diagnoskriterierna. ”Autistiska drag” var tidigare en informell diagnos för lättare autism. Ytterligare många i befolkningen har svaga drag av dessa egenskaper utan att kanske ens vara medvetna om det.

* * *

Du behöver inte förstå eller dela uppfattningen att det kan ha funnits en gnutta flockmentalitet på Forumet.

Jag upplever inte att folk här inne är emot mig. Jag är en stark debattör och gillar att ge mig in i heta frågor. Det är ett tidsfördriv, andra löser korsord. Det jag reagerar mot handlar inte om mina debatter, och det behöver inte vara någonting som pågår just nu. Vill man se mönstren som några av oss talar om får man kika på många trådar över tid.

...att jag helt enkelt håller med i sakfrågan...?

Praktiska hänsyn. Jag gav ett exempel i inlägg #114:

Fast det där kan nog vara en liten omskrivning av verkligheten Joanna.

I dom trådar där man ofta ser "gilla" symboler i vart och varanat inlägg är nog inte när någon gett något råd till en nybörjare utan snarare i frågor är det "hettat till" lite och det bildats två eller flera läger med meningsskiljaktigheter som jag uppfattat det, även om undantag naturligtvis finns.

Men jag kan ha fel...ibland.

Senast ändrad:
Nej, så fungerar det definitivt inte.

Befinner man sig till exempel i Enköping så är men inte i Uppsala även om Enköping ligger i Uppsala län.
Man är heller inte i Kalmar om man befinner sig i Västervik eller i Byxelkrok på Öland även om länet råkar heta så,

Tänk vad tokigt det skull kunna bli om man skulle be frugan och komma och hämta upp dig och hon frågar vart du befinner dig och du svarar Uppsala fast du fysiskt är i Enköping.

Varför helt enkelt inte kalla orter för vad dom heter i stället ?
Kalmar kan avse både staden, kommunen och länet.

Och vad har autism, ADHD och "neurotypiskhet" med denna diskussion att göra?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg