Detta har ju diskuterats förut. Jag kan inte tala för andra än mig själv, men jag är väldigt mycket mer "försiktig" i mina råd på utsidan (och andra onlineforum) än privat. Och betydligt mer försiktig i mina råd till andra än för egen del.För att bli mer konkret om hur jag upplever att forumet är färgat: Genomsnittsåsikten här är ofta att vara väldigt ”försiktig” när det handlar om säkerhetsrisker. Så pass mycket att jag inte känner igen mig när jag jämför med andra jag känner och det jag ser ute i samhället.
.
Anledningen borde vara uppenbar. Jag har sett vad som händer när någon har otur. Jag har också räddats från egna dåliga beslut av turen. Likväl chansar jag ibland. Och jag har inga problem med att andra tar risker som jag själv avstår från. Men jag vill inte vara med om att någon råkar illa ut för att jag sagt att det inte är någon fara. Inte när det jag egentligen menade var "Det är ingen större fara, bara du vet vad du gör.".
Öga mot öga kan jag åtminstone göra någon sorts bedömning om den andra personen förstått riskerna. Online kan vem som helst få för sig att den där typen på utsidan med tusentals kottar vet vad han talar om så det är bara att köra.