Gillaknapp!

För att bli mer konkret om hur jag upplever att forumet är färgat: Genomsnittsåsikten här är ofta att vara väldigt ”försiktig” när det handlar om säkerhetsrisker. Så pass mycket att jag inte känner igen mig när jag jämför med andra jag känner och det jag ser ute i samhället.
.
Detta har ju diskuterats förut. Jag kan inte tala för andra än mig själv, men jag är väldigt mycket mer "försiktig" i mina råd på utsidan (och andra onlineforum) än privat. Och betydligt mer försiktig i mina råd till andra än för egen del.
Anledningen borde vara uppenbar. Jag har sett vad som händer när någon har otur. Jag har också räddats från egna dåliga beslut av turen. Likväl chansar jag ibland. Och jag har inga problem med att andra tar risker som jag själv avstår från. Men jag vill inte vara med om att någon råkar illa ut för att jag sagt att det inte är någon fara. Inte när det jag egentligen menade var "Det är ingen större fara, bara du vet vad du gör.".
Öga mot öga kan jag åtminstone göra någon sorts bedömning om den andra personen förstått riskerna. Online kan vem som helst få för sig att den där typen på utsidan med tusentals kottar vet vad han talar om så det är bara att köra.

För att bli mer konkret om hur jag upplever att forumet är färgat: Genomsnittsåsikten här är ofta att vara väldigt ”försiktig” när det handlar om säkerhetsrisker. Så pass mycket att jag inte känner igen mig när jag jämför med andra jag känner och det jag ser ute i samhället.

Nu är jag en människa som är uppväxt på landet. Det kan färga min världsbild. För många landsbygdsmänniskor är saker som här kallas friluftsliv vardag. De är inte oroade över säkerhetsfrågor i den grad som jag ser på det här forumet. De gör ofta saker med enkla medel. Men även om jag försöker kompensera för den skillnaden i världsbild blir jag ibland förvånad över det jag ser på forumet. Kan det vara så att jag har underskattat skillnaden mellan land och stad? Det låter nästan fördomsfullt att skriva den meningen.
OT (forts)
För att spinna vidare på GustavOh:s inlägg:
Jag håller med honom och resonerar ungefär likadant, men jag känner ändå inte igen mig i bilden av någon särskild ängslighet på detta forum. Jag minns tvärtom många trådar där nybörjare som ställt oroliga frågor och vädrat diverse nojjor hjälps över sina personliga ångest-trösklar och uppmuntras att inte krångla till det, strunta i både prylhysteri, björnar, mörkret, ensamheten... och annat överdrivet kontrollbehov - och i all enkelhet bara ge sig ut, testa saker och bygga upp sin egen erfarenhet.

Att detta får hanteras med ansvar är ju självklart; ser jag uppenbart (och onödigt) riskabla planer och/eller råd på ett öppet forum som alla kan läsa, så vill jag skriva (motiverat) varför just detta verkar tokigt och hur man kan göra i stället. En oerfaren läsare kan inte sila och värdera informationen på samma sätt som den som kan relatera till egna erfarenheter. Jag känner ett särskilt ansvar om det tokiga/orealistiska "projektet" (eller rådet) inkluderar barn; där har jag nog varit rätt hård ett par gånger.

(för undvikande av alla missförstånd: mina egna ungar har från späd ålder fått åka slalom, klättra i berg, sova i bivack i skogen etc, samt varit försedda med skriftliga intyg om att de får lov, och klarar av, att hantera knivar och saxar när de varit på dagis eller besökt kompisar)

Senast ändrad:
Detta har ju diskuterats förut. Jag kan inte tala för andra än mig själv, men jag är väldigt mycket mer "försiktig" i mina råd på utsidan (och andra onlineforum) än privat. Och betydligt mer försiktig i mina råd till andra än för egen del.
Anledningen borde vara uppenbar. Jag har sett vad som händer när någon har otur. Jag har också räddats från egna dåliga beslut av turen. Likväl chansar jag ibland. Och jag har inga problem med att andra tar risker som jag själv avstår från. Men jag vill inte vara med om att någon råkar illa ut för att jag sagt att det inte är någon fara. Inte när det jag egentligen menade var "Det är ingen större fara, bara du vet vad du gör.".
Öga mot öga kan jag åtminstone göra någon sorts bedömning om den andra personen förstått riskerna. Online kan vem som helst få för sig att den där typen på utsidan med tusentals kottar vet vad han talar om så det är bara att köra.
Jag trycker på "håller med"-knappen, som inte finns!

Det var en bra delförklaring som GustavOh gav!

Jag tror att det finns fler saker som påverkar det som jag upplever som en färgning av forumet, men vet inte vad.

* * *

För att vi ska förstå varandra bättre är det nog bra att vi är medvetna om att det finns kulturella skillnader på gruppnivå mellan land och stad.

* * *

(Ni ska också ha i minnet att jag är uppväxt i ett samhälle där man inte var så rädd för säkerhetsrisker som man är idag. Jag kan ibland känna en skyldighet att berätta för unga hur det var tidigare i Sverige, innan vi som var med då försvinner. Det gäller framförallt andra frågor i samhällsdebatten.)

* * *

För att vi ska förstå varandra bättre är det nog bra att vi är medvetna om att det finns kulturella skillnader på gruppnivå mellan land och stad.

* * *

Ja, och skillnaderna i livs skådning är ofta ganska stora mellan lantisarna och de urbaniserade.

Lantisarna har ju ofta ett erfarenhetsmässigt försprång om naturliv då många är uppväxta med jakt, fiske, djur och natur, Stadsbor har nog ofta ett "Hitec" försprång då det på verkar finnas en viss förkärlek att ersätta grundkunskap med teknik och utrustning.

Generellt sett, det finns naturligtvis säkert massor av undantag.

Senast ändrad:

Nu är jag en människa som är uppväxt på landet. Det kan färga min världsbild. För många landsbygdsmänniskor är saker som här kallas friluftsliv vardag. De är inte oroade över säkerhetsfrågor i den grad som jag ser på det här forumet. De gör ofta saker med enkla medel. Men även om jag försöker kompensera för den skillnaden i världsbild blir jag ibland förvånad över det jag ser på forumet. Kan det vara så att jag har underskattat skillnaden mellan land och stad? Det låter nästan fördomsfullt att skriva den meningen.
Tror faktiskt att du har missförstått det i så fall. Är rätt säker på att det är en hel del här på forumet som tar en del risker.

Antar att det är alla inlägg om nödsändare som har triggat din förståelse. Jag tror nödsändare eller inte nödsändare är en väldigt dålig indikation på hur risk benägen man är.

Ser att det nu har börjat handla om landsbyfolk vs stadsbor. Snart kommer det väl också komma något nedsättande om noll åttor.

Kulturella skillnader som mellan kristendom och islam eller?
Den enda "kulturella" skillnaden mellan stadsbor och lantisar är att stadsbor är mer stressade och har mindre tålamod med andra människor, medan lantisar som ser ca lika antal människor på 1 månad som en stadsbo ser varje dag och har då därför mindre överseende med andra människor.

Ute i naturen eller på en fjällvandring förstår jag inte vad du menar med kulturella skillnader??

Nu har jag läst alla de senaste inläggen. Tycker alvarligt talat att diskussionen bara blir mer och mer absurd.

Vilka risker och aktiviteter pratar man om?

Finns tex väldigt många som är uppväxta i städer som håller på med extremsporter.

-Fredrik- : Jag avser inte särskilt nu aktiva trådar. Läser man gamla trådar verkar det vara ett mångårigt fenomen som återkommit gång på gång.

Nu har jag läst alla de senaste inläggen. Tycker alvarligt talat att diskussionen bara blir mer och mer absurd.

Vilka risker och aktiviteter pratar man om?

Finns tex väldigt många som är uppväxta i städer som håller på med extremsporter.
Rent statistiskt så är det helt normalt pga att det bor fler människor i en stad och då helt automatiskt blir det ju då fler som håller på med en viss aktivitet.

Jag kan tycka att det är lite löjligt när man ser på tv att någon säger att den är ifrån Stockholm när den är ifrån exvis Kallhäll eller Rågsved...

Det blir helt fel information för övriga Sverige pga att 95% av övriga Sverige har aldrig hört talas om dom orterna och tror då att det är någon stadsdel i Stockholm - vilket det absolut inte är!!

Ni andra 95% kan nu kolla upp var Kallhäll och Rågsved finns.
Kolla även upp var "Stockholmsbanden" Europe och Noice är ifrån.
Upplands Väsby och Gustavsberg är inte heller någon stadsdel i Stockholm. Det är milvis ifrån Stockholm.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg