Gasproblem

190-grams punkteringstuberna borde ha varit borta för flera decennium sedan - att förlita att adaptern tätar och fixa det i alla lägen är nog att hoppas på för mycket ( men å andra sidan är de nästan i nivå med lätt trycksatt bensin med tanke på att de ofta har 90% butan och 10% propan som trycksättare) - sedan verkade din tub vara lite annorlunda i toppen än brukligt för punkteringstuber om jag minns rätt - kanske hade testats av någon annan tidigare...

Ja, den såg lite annorlunda ut än mina äldre.
Primus bad att få in den, så jag postade in bägge tomtuberna till dem. Har inget hört om ev. slutsats...
Och jag tar för givet att deras labb har en Markill-adapter i sina lådor sedan tidigare.

Jag kan tillägga till just den diskussionen att jag har en 190-grammare (primus) som har precis samma ovanligt djupa skålning för brännaren att ansluta i. Inköpt på Fogas.
Funkade bra för mig i den apparat jag använde den i, men jag var förberedd på läckage efter att ha läst om Odds äventyr. Fördjupningen är tydligt djupare än man är van att se, men om den är utanför toleranserna för standarden låter jag vara osagt. Det kan ju vara så att de vanliga biltema/noname tuber man oftare stött på är i den grundare delan av toleranserna, och primus låg i den djupare.
I så fall kan det ju hända att det är ren otur att markilladaptern inte funkar, men att dens toleranser inte helt överlappar tub-standardens.

Det här verkar ju hända i sällsynta fall med lindal-ventiler också, Har för mig att pocket-rocket och optimus crux ligger i varsinn del av spannet för "nål längd" och inte alltid funkar med samma tuber.

Till TS, jag har också råkat ut för tub som inte stänger ordentligt. Mycket litet men konstant läckage. Luktade gammal gubbe i garderoben i flera veckor utan att jag fattade varför.
Inte osannolikt att som Torbjörn skriver, packningarna inte gillar kylan.
Ditt kök har ju förvärmningsslinga. Dags att byta till flytbränsle! :)

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg