Din länk nr 2 är kastruller som ser ut att vara nästan identiska med de man köper på Biltema som jag använt i många år. Jag har gått ifrån dem nu då de är rätt tunga. Men i övrigt är de superbra!Det kommer nog framförallt bli uppvärmning av vatten och kaffe, men tanken är nog att det ska kunna bli lite soppa och annat också så en rimligt stor öppning upptill ska jag nog kika efter. Kanske blir det till och med så att jag väljer en liten gryta eller liknande i stället för kaffepanna.
Utseendet bryr jag mig inte om, packvolymen är nog viktigast. Kan jag koka lite kaffe och mat till mig själv och möjligen nån gång till frun också så är jag nöjd. Är vi ute på större äventyr har vi Trangia-köket med oss. Helt fantastiskt, men väldigt stort...
Så ja, packvolymen är viktig. Jag har kikat på Coffee Pot 0,75 L och även på COOKWARE SET HARD ANODIZED 2 (och liknande) fast den sistnämnda känns ju en aning vansklig att hålla i om den varit över öppen låga. Och plast som smälter är ju sällan kul
Trots en hel del googling och spanande på detta forum har jag känt mig osäker på val av material, men nu känner jag mig trygg
Tack allihop!
/Peter
Den ena kan ju användas som lock till den andra. Handtagen är jättebra tycker jag. Jag använder dem över eld så plasten har smält bort. Inga problem så länge man aktar sig så man inte får smält plast på fingrarna då. Men när plasten är borta tål de eld bra och blir inte så varma, de är ju väldigt tunna och får mycket luft på sig. Ibland har de blivit för varma för mina händer men de blir inte för varma för att ta med skjortärmen.
Dubbla kastruller kan vara bra vid kaffekok då man kan få bort mycket sump genom att låta sumpen sjunka och sen sakta hälla över i andra kastrullen. Och sen sakta upp i koppen eller om man inte ska koka mer kaffe kan man hälla ut sumpen från första kastrullen och hälla tillbaka kaffet i den för att bli av med ännu mer sump.
Den lilla kastrullen är helt okej som kopp också!
Dessutom rymmer kastrullsetet en 230g gas plus en liten gasbrännare ifall du är intresserad av den setupen nån gång.
Jag kokar ofta kaffe direkt i min aluminiumkopp som rymmer 3,5dl. Då har jag kaffet i ett tefilter från coop. Tyvärr är ramen av plast så jag får passa den lite så den inte smälter men det funkar. Smidigt då jag kokar allt i koppen och sen tar ur filtret och då är det bara att dricka kaffet.