Gas eller bensin

Re Handhavandefel

Mezzner; sa:
Är det inte handhavandefel per definition att elda under gasflaskor?
I detta fall får man nog kategorisera det som nödåtgärd! ;) eftersom hemtorkade råvaror (och det hade vi den vandringen) kräver att maträtten kokar ett antal minuter, och en förutsättning för att detta skulle inträffa var att värma gastuben (i mitt fall dock inte direkt i elden, utan genom att stoppa ner tuben i maten)

default.asp')
Äta bör man annars dör man... ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Re Handhavandefel

cnygardh; sa:
[I detta fall får man nog kategorisera det som nödåtgärd! ;) eftersom hemtorkade råvaror (och det hade vi den vandringen) kräver att maträtten kokar ett antal minuter, och en förutsättning för att detta skulle inträffa var att värma gastuben (i mitt fall dock inte direkt i elden, utan genom att stoppa ner tuben i maten)

är inte det lite drastiskt när du bara behöver värma upp flaskan till en sisådär 20-25 grader ??

ett tips kan ju vara att ta en av dina kastruller och värma en del vatten i den till ca 30 grader, stoppa ner gasflaskan i vattnet och gör din mat i den andra kastrullen eller vad du nu använder.
se det som en förvärmning, precis som man gör med bensin eller fotogenkök.

annars kan man ha värmt flaskan nära kroppen, eller ha en värmekudde under, osv osv...
hur du fåt dit värmen spelar ju mindre roll, att du värmer upp gasflaskan till 20-30 grader är ju det viktiga..
eller ??

Lycka till
 
Re: Re: Re Handhavandefel

hobbes; sa:
annars kan man ha värmt flaskan nära kroppen, eller ha en värmekudde under, osv osv...
hur du fåt dit värmen spelar ju mindre roll, att du värmer upp gasflaskan till 20-30 grader är ju det viktiga.. eller ??
!! nja... det räcker inte att värma upp flaskan till en viss temperatur i förväg. Problemet är att gasol förvaras som vätska i flaskan. Egentligen borde gasolen vara gas vid de temperaturer som vi vistas i men eftersom det bildas tryck i flaskan så stannar den kvar i vätskefas. När man sedan börjar ta ut gas ur flaskan sjunker trycket och vätskan börjar koka och överegår då till gas. Övergången från vätska till gas är mycket energikrävande och den energi som behövs tar den från sig själv, varvid vätskan i flaskan kyls ner, och om inte ny energi från omgivningen utanför flaskan tillförs medför detta sämre kokning och i slutänden mindre tryck i flaskan. Ju mer gas man tar ut desto snabbare kyls flaskan ner av sig själv. Det underlättar naturligtvis, men det räcker alltså inte att flaskan är varm när man börjar använda gas, det måste finnas tillräckligt mycket energi i luften runt flaskan för att ersätta förångningsenergin. Finns inte det blir man tvungen att på något sätt värma flaskan.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Re: Re: Re: Re Handhavandefel

cnygardh; sa:
Övergången från vätska till gas är mycket energikrävande och den energi som behövs tar den från sig själv, varvid vätskan i flaskan kyls ner, och om inte ny energi från omgivningen utanför flaskan tillförs medför detta sämre kokning och i slutänden mindre tryck i flaskan. Ju mer gas man tar ut desto snabbare kyls flaskan ner av sig själv. Det underlättar naturligtvis, men det räcker alltså inte att flaskan är varm när man börjar använda gas, det måste finnas tillräckligt mycket energi i luften runt flaskan för att ersätta förångningsenergin. Finns inte det blir man tvungen att på något sätt värma flaskan.

Nu har Claes alldeles rätt och detta är ganska avgörande för valet av kök i kalla temperaturer. Som jag tidigare skrev så är den i mitt tycke avgörande punkten mellan gas och bensin/multifuelkök vikten. För att kunna värma en gasflaska kontiunerligt under matlagning måste det vara ett kök med en relativt lång slang till köket (ofta spindelkök) och därmed hamnar vi nästan på en gång på rätt så tunga kökskonstruktioner, i alla fall jämfört med de lättaste gasköken (inte spindelkök) i storeksordningen 70-100 g. Således är viktvinsten inte så pass stor längre med gasköket och man kan lika gärna köra bensin eller fotogen vintertid. Vän av ordning noterar snabbt att det även skiljer i vikt med pump och bränsleflaskor mot gasflaskans relativt tunna och lätta material. Jag vidhåller dock att, visserligen beroende på turens längd dvs mängden bränsle, att skillnaden inte är speciellt stor.

Fotnot: Jag har själv packat för en tur i Kebne i helgen. Första tanken var att nu är det så pass varmt att det är ok med gaskök, men det kom på skam. I går natt var det -18 grader i Nikkaluokta. Det blev till att packa ned Omnifuelet ändå med fotogen i flaskan.


[Ändrat av brandmansmicke 2005-04-20 kl 08:29]
 
Re: Re: Re: Re Handhavandefel

cnygardh; sa:
!! nja... det räcker inte att värma upp flaskan till en viss temperatur i förväg.

Ju mer gas man tar ut desto snabbare kyls flaskan ner av sig själv. Det underlättar naturligtvis, men det räcker alltså inte att flaskan är varm när man börjar använda gas, det måste finnas tillräckligt mycket energi i luften runt flaskan för att ersätta förångningsenergin. Finns inte det blir man tvungen att på något sätt värma flaskan.
jag inser att mitt föregående inlägg inte var klart o tydligt nog..

Jo du har alldeles rätt i att så är det. man behöver kontinuerligt tillföra energi.

MEN på er låter det som det skulle vara ett totalt oöverkomeligt problem emedan jag fortfarande hänvisar till att om du tex värmer upp vatten i en kastrull till 30 grader och placerar flaskan i det vattnet, eller tar o sätter en värmekudde under flaskan osv så räcker den värmen till för att hålla gasköket igång med en ok verkningsgrad.

värm kartuchen kontinuerligt till 20-30 grader så har du inte några problem med gasen.

om du använder kartuchen som på sommaren dvs utan att tillföra värme så får du ju problem redan vid ca 5 grader..
 

avslutad210712

Gäst
Re: Re: Re: Re: Re Handhavandefel

hobbes; sa:
cnygardh; sa:
!! nja... det räcker inte att värma upp flaskan till en viss temperatur i förväg.

Ju mer gas man tar ut desto snabbare kyls flaskan ner av sig själv. Det underlättar naturligtvis, men det räcker alltså inte att flaskan är varm när man börjar använda gas, det måste finnas tillräckligt mycket energi i luften runt flaskan för att ersätta förångningsenergin. Finns inte det blir man tvungen att på något sätt värma flaskan.
jag inser att mitt föregående inlägg inte var klart o tydligt nog..

Jo du har alldeles rätt i att så är det. man behöver kontinuerligt tillföra energi.

MEN på er låter det som det skulle vara ett totalt oöverkomeligt problem emedan jag fortfarande hänvisar till att om du tex värmer upp vatten i en kastrull till 30 grader och placerar flaskan i det vattnet, eller tar o sätter en värmekudde under flaskan osv så räcker den värmen till för att hålla gasköket igång med en ok verkningsgrad.

värm kartuchen kontinuerligt till 20-30 grader så har du inte några problem med gasen.

om du använder kartuchen som på sommaren dvs utan att tillföra värme så får du ju problem redan vid ca 5 grader..

Tja det är faktiskt den här typen av lösningar som gör att jag anser att bensin-kök (flytande bränsle egentligen) är att föredra på vintern.
 
Bränna gasol i vätskefas?

Är det någon som vet om det finns något gasolkök som använder gasol i vätskefas till brännaren istället för gasfas. Ett sådant kök skulle inte få kapacitetsproblem vid kyla eftersom det då, precis som fotogen-/bensinkök, skulle ta förångningsenergin från brännaren och inte från innehållet i flaskan.

default.asp')
Ha de' ///Claes
Nygårdhs irrfärder i Fjällen
 
Om man måste värma gasflaskan kontinuerligt under matlagning så går det att sitta på ett liggunderlag med flaskan mellan knäna och koka sin mat (även med toppmonterade brännare). Inget jag rekommenderar dock (snacka om "handhavandefel"!) men det fungerar om man överraskas av svinkyla.
Själv kör jag bensin på vintern numera.
 
Re: Bränna gasol i vätskefas?

cnygardh; sa:
Är det någon som vet om det finns något gasolkök som använder gasol i vätskefas till brännaren istället för gasfas. Ett sådant kök skulle inte få kapacitetsproblem vid kyla eftersom det då, precis som fotogen-/bensinkök, skulle ta förångningsenergin från brännaren och inte från innehållet i flaskan.

Det borde väl gå att bara vända flaskan upp och ner till t.ex. kök som primus mfs/omnifuel som har en förvärmningsslinga genom brännaren. Förmodligen blir det lite svårt att reglera köket, men i teorin är det ju samma sätt som man kör med bensin eller fotogen.
 
Re: Re: Bränna gasol i vätskefas?

brandmansmicke; sa:
Det borde väl gå att bara vända flaskan upp och ner till t.ex. kök som primus mfs/omnifuel som har en förvärmningsslinga genom brännaren. Förmodligen blir det lite svårt att reglera köket, men i teorin är det ju samma sätt som man kör med bensin eller fotogen.

Nej det är nog ingen bra idé.

Vi testade det tricket när det var lite kallt och flaskan började bli tom.

Visst brann det bättre, men när brännaren stängts av var det förmodligen gasol i vätskefas kvar i slangen.

Så nästa gång vi sklle tända köket flammade det upp en trettio centimeter gulaktig låga, som inte slocknade när vi stängde av kranen, eller ens när vi skruvade bort gasbehållaren...
 
Re: Re: Re: Bränna gasol i vätskefas?

GustavOh; sa:
Nej det är nog ingen bra idé.

Vi testade det tricket när det var lite kallt och flaskan började bli tom.

Visst brann det bättre, men när brännaren stängts av var det förmodligen gasol i vätskefas kvar i slangen.

Så nästa gång vi sklle tända köket flammade det upp en trettio centimeter gulaktig låga, som inte slocknade när vi stängde av kranen, eller ens när vi skruvade bort gasbehållaren...

Man måste nog stänga av ett sådant system precis som man stänger ett bensinkök, man vänder på flaskan. Dvs man ser till att man bara bränner gasformigt bränsle igen. Då kan man utan tvekan stänga systemet som vanligt. Jag har själv testat lite och tycker att det fungerar hyffsat, men detta föranleder stor försiktighet och som ni också exemplifierar ovan, full koll på vad man gör och varför det blir som det blir. Det är knappast att rekomendera, även om det i både teorin och praktiken fungerar.
 
Re: Re: Re: Använd MSR (bensin eller fotogen)

cnygardh; sa:
Jag tror inte att det berodde på hanterings- eller produktfel. ... Dessutom erkänner ju Lasse att även han blivit tvungen att avbryta matlagningen för att värma gasbehållaren i brännarens låga!
Om man inte är intresserad av att anpassa sig till en produkts egenskaper kan man se det som att produkten är dålig, eller så lär man sig hanter den. Du verkar ha gjort ditt val.

Att vintertid värma gastuben tar ca 10% av koktiden (passa på när du ändå ska röra om i maten eller fylla på snö). Hur lång tid tar förvärmningen av ett bensin-/fotgenkök (du är säkert snabbare än de "amatörer" som jag har sett)? Både du och jag inser att B/F-kök kan vara något effektivare för långdragna snösmältningar, men det bevisar inte att gaskök är ett dåligt val för vinterturer. Att varna för gasköksanvändande i september är ännu orimligare.


Tommy: Jag förstår dig fullständigt att du vill anväda ditt kök som du är van vid och som fungerar bra. Skulle du trots allt förlora en köksomröstning så behöver du i alla fall inte oroa dig för att ett normalt gaskök ska vara ineffektivt i september.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
m.o.johansson T-sprit eller Gas? Fjällvandring 24
Linlun14 Köpa gas i Frankrike Fjällvandring 2
Tanglan Köpa gas i Katterjokk Fjällvandring 11
Norris Köpa gas i Fauske? Fjällvandring 1
oscar.nystromer Trangiakök med gas som släcks Fjällvandring 19
Larsss Köpa gas i Gällivare Fjällvandring 10
majjen Gas på Kiruna flygplats Fjällvandring 31
inaki stockholm mountain gear shops, gas canisters Fjällvandring 7
etxctiv Gas i Kiruna/Abisko ? Fjällvandring 5
marcusen Gas i Hemavan Fjällvandring 3
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 9
pfjell Optimalt gas-läge? Fjällvandring 2
mr.murphy Gas och tubost Fjällvandring 9
avslutatmedlemskap150217 Gas i Sarek Fjällvandring 23
kungsleden Gas på kungsleden? Fjällvandring 3
veni Guoblavágge eller Guoblacorru? Fjällvandring 3
GustavOh Nödsändare, bra eller dåligt? Fjällvandring 236
jaguaren Söker input Sarekvandring 13-20/9. Suorva-Álgajávrre-Kvikkjokk eller Kvikkjokk-Njoatsevagge-Sarvesvagge-Lullihavágge-Kvikkjokk Fjällvandring 8
Axe Tältplatser efter Drottningleden (eller någonstans melan gondolen och viterskalsstugan) (Hemavan) Fjällvandring 6
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25

Liknande trådar