Flyga med gasbrännare

Tändsticksaskar är såklart helt ofarligt att ha i packningen. Dom kan ligga i trangiakastrullen. Det kommer jag fortsätta med vid behov :)
 
Tändsticksaskar är såklart helt ofarligt att ha i packningen. Dom kan ligga i trangiakastrullen. Det kommer jag fortsätta med vid behov :)
Transportstyrelsen delar inte din starka åsikt och packar du tändstickor i incheckat bagage så kommer du att bryta mot transportstyrelsens regler som säger att du ska ha dem i fickan eller nära kroppen:

/Patrik
 
Du tolkar mitt inlägg fel. Jag säger inte att du har fel. Däremot påstår du någonting som du inte kan backa upp med bevis, sen kan det självklart vara så. Jag var bara nyfiken om du hade något att backa upp ditt uttalande med.

Någon omvänd bevisbörda brukar vi inte ha i diskussioner. Utan lättast är att den som påstår något också bevisar det.
Du kan ju fråga världens flygmyndigheter om du vill veta varför de har sina regler.
Jag antar att de har en stor portion av försiktighetsprincipen - om man tror sig ha en risk så förbjuder man för säkerhets skull. Jag tycker det finns goda tänkta argument för att det ska vara förbjudet utan att något skulle ha hänt.

Men du har annars rätt i att bevisa A (flyga med gas är alltid farligt) inte är detsamma som att motbevisa "icke-A" (det är aldrig farligt att flyga med gas). Sanningen är nog att det kan vara farligt och då tar flygmyndigheterna det säkra före det osäkra och förbjuder, då det kan vara farligt.

/Patrik
 
Du kan ju fråga världens flygmyndigheter om du vill veta varför de har sina regler.
Jag antar att de har en stor portion av försiktighetsprincipen - om man tror sig ha en risk så förbjuder man för säkerhets skull. Jag tycker det finns goda tänkta argument för att det ska vara förbjudet utan att något skulle ha hänt.

Men du har annars rätt i att bevisa A (flyga med gas är alltid farligt) inte är detsamma som att motbevisa "icke-A" (det är aldrig farligt att flyga med gas). Sanningen är nog att det kan vara farligt och då tar flygmyndigheterna det säkra före det osäkra och förbjuder, då det kan vara farligt.

/Patrik

Finns inget i detta som jag motsätter mig eller tycker annorlunda kring. Du argumenterar med dig själv.
 
Finns inget i detta som jag motsätter mig eller tycker annorlunda kring. Du argumenterar med dig själv.
Om man ser din fråga i inlägg 12 som en ren fakta fråga och ditt konstaterade i nummer 14 som en följd av det så rimmar det med vad du säger nu i inlägg 28.
Jag tolkade (tydligen felaktigt) in en mycket ifrågasättande underton i inlägg 12 och här ser man tydligt hur svårt det är att höra nyanser i skriven text.
Bra att vi då ändå verkar vara hyfsat överens om olämpligheten i att ha med engångsgasbehållare på flygningar.

/Patrik
 
En lös brännare förstår jag inte hur det kan uppkomma några frågetecken kring; utan koppling till bränsle är det ju inget som skiljer den från annat harmlöst i packningen. Jag har flugit massor med gånger med brännaren i handbagaget utan att ens tänka på saken, och ingen säkerhetspersonal har någonsin reagerat, trots att den ju syns tydligt på röntgenbilderna.

Ingen har heller någonsin tagit ifrån mig tändstickor, fast de inte låg i en klädficka utan nerpackade ihop med köket - fortfarande i handbagaget. Det är först nu när jag läser tangos Transportstyrelse-länk, som jag inser att detta inte varit formellt korrekt. Ska ha dem i fickan i fortsättningen :)

Jag har f ö heller aldrig blivit avplockad min lilla Victorinox Classic-kniv, tältpinnar, eller vandringsstavar - allt fortfarande i handbagaget.

En enda gång fick jag inte ta med mina (noga hopfällda) Kahtoola-stegjärn i handbagaget, men det berodde på lite extraordinära omständigheter kring den boardingen.
 
I slutändan beror det på vilken säkerhetspersonal du möter.

Jag har blivit av med en Gillette-rakhyvel på flygplatsen i Frankfurt. Jag har fortfarande väldigt svårt att förstå hur en Gillette Mach 3 hyvel kan anses farlig. Hade det varit ett löst rakblad hade jag kunnat förstå det...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg