Funderingar på vintertält (igen).

Funderar på att köpa ett vintertält för de Svenska fjällen.

Frågan är om man måste ha snömattor eller inte?

Har man snömattor så blir ju tältet ett mer renodlat vintertält har man inte snömattor så kan man ju lika gärna använda tältet sommartid också.

Tältet ska vara för 1 person.

Så jag har tittat på Akto, Arctic Alpine Design VELOCE & Arctic Alpine Design WBT2

Vad som är viktigt tycker jag är:
Hur de uppför sig i hård vind
Utrymme
Vikt
Pris

När det gäller vind såg jag DENNA film på Akto & det verkar tåla vind väldigt bra.
När det gäller Arctic Alpines tält så har jag inte hittat någon film som visar hur det uppför sig i hård storm. Men det används på väldigt höga berg av några äventyrare.

Veloce har lite liten absid tycker jag dessutom finns det inte med snömattor
wbt2 har större absid och finns med snömattor (är dock ett 2 manna tält)
Akto är lite smalare inuti (än veloce) inga snömattor.

När det gäller vikt är Akto och veloce lika medan wbt2 väger 600g mer.

Priset
Gynnar helt klart Arctic Alpines tält.
Akto kostar runt 4600:-
Veloce 2795:-
WBT2 2995:- (utan snömattor) 3295:- (med snömattor)

När du tältar på vintern solo vill du nog ha ett 2p tält, utrymmet behövs. Snömattor är bra. Att sy på eller få påsytt är inte någon stor grej.
Har själv Akto och VeloII ingen match alls att välja vintertält. Det är mycket som fyller på vintertur, spade, kläder, bränsle, förutom mat. Pulka är bra.
go tur

När du tältar på vintern solo vill du nog ha ett 2p tält, utrymmet behövs.

Håller med helt & hållet. Har själv Akto som jag använt en hel del denna vinter och ska iväg till jämtland idag (23:43 går tåget mot Enafors, så peppad! :) ) och hade jag haft mera pengar hade jag garanterat skaffat mig ett större tält.

På vintern när man ska böka runt med så mycket mera kläder och gärna inte bara byter om utanför tältet känns det lite sardinburk ibland. Är 100% nöjd med det för varmare dagar, men just under vintern saknar jag verkligen mera yta, så skulle rekommendera att ta en titt på tvåmanna tält.

Tack

Ska kolla på några mer konkurrenter till wbt2 tältet.

Jag förstår att det är bra med snömattor men är de ett måste, man använder ju knappast ett tält med snömattor på annat än vintern.

Köpte ett Bergans Compakt 2 Light som året runt tält.

Perfekt vintertid för en pers, även två men då får man ha
en del av packningen ute.

Köpte ett Bergans Compakt 2 Light som året runt tält.

Perfekt vintertid för en pers, även två men då får man ha
en del av packningen ute.

Bergans tältet finns även i variant Bergans Compakt 2 Winter, dvs samma tält som vanliga Compact men med påsydda stormmattor.
http://nettbutikk.bergans.no/Avdeli...t-Winter-2-Pers-Tent--132810-p0000161982.aspx
Andra alternativ är HB Nallo2, Kaitum2, Nammatj2 (eller med GT absid om man föredrar det och accepterar den ökade vikten), eller fristående HB Allak. Dock dubbla priset mot Beganstältet och extra för stormmattor.

En reflektion är att - mig veterligen - har HB inga stormmattor alls på sina tält. Samtidigt som deras tält är nog så kompetenta för vintertältning.

//L

Snömattor...

...behövs inte enligt mig och många, inklusive tälttillverkare som t ex HB.
Har ett stort antal nätter på vinterfjället bakom mig, nästan bara i tält utan mattor.
Den enda fördel jag upplevt är att mattorna ibland kan göra det enklare att göra absiderna
vindtäta, de kan också ersätta markpinnar i vissa (men inte alla) snöförhållanden.

Extra linfästen i markfästena, några plattband (att lägga stenar på), några
Stålspikar för jord med tjäle och några packpåsar som extra snöankare är mer användbart än mattor tycker jag.

...ang Akto som vintertält, tänk på att det farligaste för tältet inte är vinden i sig, utan kombinationen vind och snö. Med en enda båge som spänner ut tältet tycker jag Akto är olämpligt, har själv legat och kickat bort blötsnö från insidan för att bågen inte skulle fallera...robustare saker rekommenderas.

//J

Andra alternativ är HB Nallo2,
Funkar verkligen Nallo som vintertält? I alla fall i vårt, som i och för sig är rätt gammalt, så det kan ju ha ändrats, har jag för mig att ventilationssystemet bygger på att man lämnar öppet mellan yttertältet och marken i fotänden.

Nallo är ju ett 4-säsongstält, så anpassat för även vinterförhållanden. Ventilationen framtill är ju högt upp på traditionellt vis, baktill i tältets underkant så vill man ha genomluftning kan det vara bra att skotta rent i bakkant om det driver igen. Samma gäller ju Akto som också har ventilationen i båda ändar placerat lågt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elvah Liggunderlag för två, några funderingar Bo och sova 9
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Dixico Tentipi Safir -funderingar kring storleken Bo och sova 6
Jmhe Funderingar kring tältköp Bo och sova 14
gro Kåta-funderingar Bo och sova 2
Trötter funderingar (läs frågor) kring sovsäckar Bo och sova 8
eldaniel Funderingar kring Nanok Endurance sovsäckar... Bo och sova 3
The Trooper hammock funderingar? Bo och sova 11
olow Funderingar kring uppblåsbara liggunderlag. Bo och sova 12
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
simon_a85 Svartmögel på liggunderlag Bo och sova 12
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 3
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
asfaltsbarn På jakt efter "biltält" för 6+ personer Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
passar Lista på långa uppblåsbara liggunderlag Bo och sova 3
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
larsn1 Lunar solo på fjällvandring? Bo och sova 4
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
thureb Nemo Equipment förvirrade viktuppgifter på XXL Bo och sova 2
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
vandrafjäll Byta stormlinor på tältet Bo och sova 3
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
wrede44 Helsport Reinsfjell superlight, lösning på halt golv? Bo och sova 8
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
tillin Lång väntetid på tält från Hilleberg. Bo och sova 8
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Aron1900 Lättillgänglig tältplats på Öland Bo och sova 2
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
Sjösimmerskan Spännare av tältlinor på Exolight II Jack Wolfskin. Hur funkar de? Bo och sova 3
jpalmert Låg brottgräns på hillebergs staglina? Bo och sova 5
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
vandrafjäll Någon som har koll på Mammut sphere eigerjoch Bo och sova 0
Rännberg244 Vintertältning på kalfjället Bo och sova 7
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg