Funderingar kring UL och prylfixering.

Det trodde jag också att jag var.

Jo det har du men, missuppfatta mig rätt, du har missuppfattat den ursprungliga frågeställningen och TS påståenden.

Ja, och jag har fortfarande inte fått svar på frågan varför TS just särbehandlade prylhysterin inom lättpackning från annan typ av prylhysteri.

Annan prylhysteri och prylhysterin inom det generella friluftslivet är en annan diskussion. En långdistanslöpare har inte samma behov som en klättrare eller korvgrillare. Märk även att det är avgränsat mellan UL och Lättpackning.

Jag har ju iofs redan lagt fram en teori: Man har svårt att förstå prylhysteri inom områden som man inte själv pysslar med.

Absolut, hittills har det kommit få konkreta svar men många påståenden dessa av den defensiva sorten. Dessutom är det många som egentligen tillhör lättpackarna och inte UL som svarat.

Exakt, bra sagt. "Huru kommer det till, att du ser grandet i din broders öga, men icke bliver varse bjälken i ditt eget öga?" ... som det heter i bibeln. Vi prylfixerade friluftsmänniskor skulle snarare avundas brodern dennes grand, eftersom det är lättare och nättare att bära än vår egen bjälke. UL-bibeltolkning? Efter silverbibeln kanske det kommer en titanbibel med lättare citat? Typ " du är lätt lika prylfixerad som snubben där, fattar du väl"

Grymt stora växlar :)
 
Halaj!

Jag har fått den uppfattningen, eftersom lättpackare aldrig diskuterar nåt annat än vikt.

//T


När jag läser sådant undrar jag hur man är skapt för att tro, eller vilja tro, sådant, som är omöjligt att verifiera, men
desto lättare att falsifiera.

Då är det lite komiskt att erinra sig följande

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42091&page=7

(inlägg 82) som jag också citerar i dess helhet på min site. Det är alltså en kommentar till en detaljerad packlista
på (till en början) över 16 kg för en veckotur. Den gäller vikten enbart: varför bära "lätt" (16 kg är inte lätt) när man kan bära tyngre? Och jag har sett mer av samma art här. Klenisar-tråden kanske finns kvar?

Vad jag förstår handlar det om misstänksamhet mot det avvikande. Kanske man ser ett hot mot fjällvandrandets exklusivitet, vad vet jag. Vad jag vet är att jag avskräcktes från fjällvandring i många år p g a alla legender om 30-kilospackningar - jag som sprang halvmaror (min kondition var det verkligen inget fel på) ville ju röra mig lätt och snabbt. Jag upptäckte vandring en bit förbi 40 och fyllde 50 år på min första fjällvandring, som typiskt nog var en stugvandring.

Det känns som jag förlorade kanske 20 år på myterna, alltså kanske 5-600 vandringsdagar. Jag fyller 70
nästa sommar och anar slutet på mitt vandrarliv, det blev väl kort.

Det finns ju många fler svårutrotliga föreställningar, t ex att man måste ha vadhöga kängor för att stabilisera vristen(!), att man måste byta skor för att vada och att man ska ta av sig kläder, inte på, som borde vara det naturliga, om vattnet är kallt.

Typiskt är också hur många som håller fast vid ordet "gramjakt" även sedan jag påpekat det uppenbara - det handlar inte om några få gram (då vore väl inte "träning" ett alternativ) - och det kanske inte lika uppenbara, att det inte handlar om någon jakt överhuvudtaget.

Givetvis hakar åtskilliga också på ordet "hysteri" efter "UL", rent mekaniskt. Det mesta jag läst om UL
(som jag ju själv inte bedriver)
är snarast motsatsen till hysteriskt: kyligt analytiskt och teoretiskt, gränsande till outhärdligt pedanteri. Titta lite i Jörgen Johanssons bok!

På denna site har jag ju också sett lättpackandets hysteri exemplifierat; det visar sig t ex när man inte tar med handduk! En handduk väger visserligen några få hekto, men är precis lika onödig för det. Jag har redan sagt det en gång förut: tänker man funktion enbart tar kilona hand om sig själva.

Men det är givetvis bra att folk kanaliserar sina fördomar till så oskyldiga ting och jag är tacksam för uppslag till kompletteringar av http://www.huthyfs.com/minpack.html

PS: Beträffande "prylfixering". Jag är själv fixerad vid en enda pryl i min packning och det är den tyngsta: mitt Akto-tält. 325 nätter! Det tar emot att byta till ex.vis Laser
 
vad är bushcraftare? sådana som vandrar i skog och inte rör sig ovanför trädgränsen? och vad är det som gör dom "värst"?

Nja sådana som uppträder i skog och lever av naturen (skogen). Dessa skall klara sig (överleva) med minimal utrustning. Trots detta så flödar det av "bushcraft"'s utrustning.

Det liksom motsäger sig självt. Som om en klättrare hellre tar helikoptern upp till toppen.
 
Nja sådana som uppträder i skog och lever av naturen (skogen). Dessa skall klara sig (överleva) med minimal utrustning. Trots detta så flödar det av "bushcraft"'s utrustning.

Det liksom motsäger sig självt. Som om en klättrare hellre tar helikoptern upp till toppen.

Fel, bushcraft handlar om kunskap, hur man gör saker med minimal utrustning, men som med mycket som vi människor idag sysslar med så blir det att man "måste" ha vissa prylar.'Sanningen är att man ska göra så mycket själv man bara kan, kläder skedar knivar mm
Men vi är lata och faller in i prylhysterin och köper istället.
 
När jag läser sådant undrar jag hur man är skapt för att tro, eller vilja tro, sådant, som är omöjligt att verifiera, men
desto lättare att falsifiera.

Då är det lite komiskt att erinra sig följande

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42091&page=7

(inlägg 82) som jag också citerar i dess helhet på min site. Det är alltså en kommentar till en detaljerad packlista
på (till en början) över 16 kg för en veckotur. Den gäller vikten enbart: varför bära "lätt" (16 kg är inte lätt) när man kan bära tyngre? Och jag har sett mer av samma art här. Klenisar-tråden kanske finns kvar?

Vad jag förstår handlar det om misstänksamhet mot det avvikande. Kanske man ser ett hot mot fjällvandrandets exklusivitet, vad vet jag. Vad jag vet är att jag avskräcktes från fjällvandring i många år p g a alla legender om 30-kilospackningar - jag som sprang halvmaror (min kondition var det verkligen inget fel på) ville ju röra mig lätt och snabbt. Jag upptäckte vandring en bit förbi 40 och fyllde 50 år på min första fjällvandring, som typiskt nog var en stugvandring.

Det känns som jag förlorade kanske 20 år på myterna, alltså kanske 5-600 vandringsdagar. Jag fyller 70
nästa sommar och anar slutet på mitt vandrarliv, det blev väl kort.

Det finns ju många fler svårutrotliga föreställningar, t ex att man måste ha vadhöga kängor för att stabilisera vristen(!), att man måste byta skor för att vada och att man ska ta av sig kläder, inte på, som borde vara det naturliga, om vattnet är kallt.

Typiskt är också hur många som håller fast vid ordet "gramjakt" även sedan jag påpekat det uppenbara - det handlar inte om några få gram (då vore väl inte "träning" ett alternativ) - och det kanske inte lika uppenbara, att det inte handlar om någon jakt överhuvudtaget.

Givetvis hakar åtskilliga också på ordet "hysteri" efter "UL", rent mekaniskt. Det mesta jag läst om UL
(som jag ju själv inte bedriver)
är snarast motsatsen till hysteriskt: kyligt analytiskt och teoretiskt, gränsande till outhärdligt pedanteri. Titta lite i Jörgen Johanssons bok!

På denna site har jag ju också sett lättpackandets hysteri exemplifierat; det visar sig t ex när man inte tar med handduk! En handduk väger visserligen några få hekto, men är precis lika onödig för det. Jag har redan sagt det en gång förut: tänker man funktion enbart tar kilona hand om sig själva.

Men det är givetvis bra att folk kanaliserar sina fördomar till så oskyldiga ting och jag är tacksam för uppslag till kompletteringar av http://www.huthyfs.com/minpack.html

PS: Beträffande "prylfixering". Jag är själv fixerad vid en enda pryl i min packning och det är den tyngsta: mitt Akto-tält. 325 nätter! Det tar emot att byta till ex.vis Laser

Du behöver inte sluta vandra för att du blir 70, dina förutsättningar kanske ändras men så länge du vill och orkar ska du ge dig ut, längden kanske minskar men vad betyder det?
Påminner mig om en kvinna som gjorde en thru hike på apalachian trail vid 69 (sin första, fler kom) det är över 200 mil.
Så var lugn, du har än många fina mil att uppleva i ny terräng.
 
Fel, bushcraft handlar om kunskap, hur man gör saker med minimal utrustning, men som med mycket som vi människor idag sysslar med så blir det att man "måste" ha vissa prylar.'Sanningen är att man ska göra så mycket själv man bara kan, kläder skedar knivar mm
Men vi är lata och faller in i prylhysterin och köper istället.


:) fel? När du rättar mig med samma sak som jag skrev? Fel hade det varit om jag skrev att det handlade om buskbeskärning.
 
hejsan
definitionen på bushcraft är väl inte "att överleva" utan snarare "sånt man får lära sig i scouterna-bla tälja och slå en knop"
dvs med en kniv kommer man långt men med en yxa kommer man lite längre.....:)

go tur
vänligen nils
 
hejsan
definitionen på bushcraft är väl inte "att överleva" utan snarare "sånt man får lära sig i scouterna-bla tälja och slå en knop"
dvs med en kniv kommer man långt men med en yxa kommer man lite längre.....:)

go tur
vänligen nils

Att överleva? Om man ska samlas kring wiki-def. är det så. För egen del räcker det att man har det tillräckligt mysigt :) Överleva försöker man ju varje annan vardag...
 
Många Wiki definitioner verkar sakna bredd, tollerans och kunnande. Liksom läskunnigheten sjunker verkar tolleransen vackla betänkligt.

De med få egenargument brukar gilla att med frågor och avgränsningar försöka måla in andra åsikter i hörnet. Ett gammalt akademiskt tjuvtrick, men även hårt brukat av skilda sektister, framförallt de som främst har vinning på programmen.

Enklaste sättet att göra utrustningen UL är ju att inte bära, lämna hemma eller icke ens köpa. Var finns då hysterin i den här tråden? Uppenbart har det benet missats helt av flera här på tråden.

Roligare brukar det vara att samlas kring sopp och kaffebrasan ute i skogen, bara sällskapet är gott!
go tur

PS Jo det är vår i söder, snödropparna och vintergäcken är uppe, hasseln har blommat, fåglarna kvittrar.
 
Senast ändrad:
När jag läser sådant undrar jag hur man är skapt för att tro, eller vilja tro, sådant, som är omöjligt att verifiera, men
desto lättare att falsifiera.

Halaj!

Jag menar bara att vikt verkar vara det enda kriteriet lättpackare tittar på.
Men det är helt ok att du använder min utsaga för dina funderingar.

Men kolla vad som kom på posten i veckan!
Vikthets och prylhysteri i en och samma produkt!
11 gram! Härifrån kan det inte vara långt till UL-nirvana!
Kvällen kommer att gå åt till att steka upp en bit fläskfile på den, på minitrangians stekpanna.

//T
 

Bilagor

  • esbit.jpg
    esbit.jpg
    22.7 KB · Visningar: 447
Den här tråden tar visst aldrig slut då det vinklas och kastas hit och dit med argument.
Men nu, är det "fredagsmys" och eftersom jag tänker lite på vikten så dukas det upp med ett par lättöl, det är UL:)
 
Halaj!

Jag menar bara att vikt verkar vara det enda kriteriet lättpackare tittar på.
Men det är helt ok att du använder min utsaga för dina funderingar.

//T

Ordet "lättpackare" kan givetvis definieras så att denna utsaga blir sann, men därvid också innehållslös. Klart är då att jag själv, som

http://www.huthyfs.com/minpack.html

ideligen utvisar, inte lättpackare.


Jag tror du är offer för missuppfattningen att man alltid måste välja mellan låg vikt och god funktion.
Man väljer naturligtvis bägge.
 

Liknande trådar