När jag läser sådant undrar jag hur man är skapt för att tro, eller vilja tro, sådant, som är omöjligt att verifiera, men
desto lättare att falsifiera.
Då är det lite komiskt att erinra sig följande
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=42091&page=7
(inlägg 82) som jag också citerar i dess helhet på min site. Det är alltså en kommentar till en
detaljerad packlista
på (till en början) över 16 kg för en veckotur.
Den gäller vikten enbart: varför bära "lätt" (16 kg är inte lätt) när man kan bära tyngre? Och jag har sett mer av samma art här. Klenisar-tråden kanske finns kvar?
Vad jag förstår handlar det om misstänksamhet mot det avvikande. Kanske man ser ett hot mot fjällvandrandets exklusivitet, vad vet jag. Vad jag vet är att jag avskräcktes från fjällvandring i många år p g a alla legender om 30-kilospackningar - jag som sprang halvmaror (min kondition var det verkligen inget fel på) ville ju röra mig lätt och snabbt. Jag upptäckte vandring en bit förbi 40 och fyllde 50 år på min första fjällvandring, som typiskt nog var en stugvandring.
Det känns som jag förlorade kanske 20 år på myterna, alltså kanske 5-600 vandringsdagar. Jag fyller 70
nästa sommar och anar slutet på mitt vandrarliv, det blev väl kort.
Det finns ju många fler svårutrotliga föreställningar, t ex att man måste ha vadhöga kängor för att stabilisera vristen(!), att man måste byta skor för att vada och att man ska ta av sig kläder, inte på, som borde vara det naturliga, om vattnet är kallt.
Typiskt är också hur många som håller fast vid ordet "gramjakt" även sedan jag påpekat det uppenbara - det handlar inte om några få gram (då vore väl inte "träning" ett alternativ) - och det kanske inte lika uppenbara, att det inte handlar om någon jakt överhuvudtaget.
Givetvis hakar åtskilliga också på ordet "hysteri" efter "UL", rent mekaniskt. Det mesta jag läst om UL
(som jag ju själv inte bedriver)
är snarast motsatsen till hysteriskt: kyligt analytiskt och teoretiskt, gränsande till outhärdligt pedanteri. Titta lite i Jörgen Johanssons bok!
På denna site har jag ju också sett lättpackandets hysteri exemplifierat; det visar sig t ex när man inte tar med handduk! En handduk väger visserligen några få hekto, men är precis lika onödig för det. Jag har redan sagt det en gång förut: tänker man funktion enbart tar kilona hand om sig själva.
Men det är givetvis bra att folk kanaliserar sina fördomar till så oskyldiga ting och jag är tacksam för uppslag till kompletteringar av
http://www.huthyfs.com/minpack.html
PS: Beträffande "prylfixering". Jag är själv fixerad vid en enda pryl i min packning och det är den tyngsta: mitt Akto-tält. 325 nätter! Det tar emot att byta till ex.vis Laser