Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring?

Nikon har just lanserat en helt vattentät systemkamera, jag har gjort en test av denna och det kommer i nästa nummer av tidningen Fiskefeber. Finns i butik i mitten av december, det är #1 2014. Jag har även skrivit en del om den på Cyberphotos hemsida.

Kameran heter Nikon AW1 och är både stötsäker samt helt vattentät. Bildkvaliten är inte som på t.ex. Nikon D800 men den är mycket bättre än motsvarande vattentäta kompaktkameror som Olympus TG1.

Denna borde passa rätt bra för ändamålet.

Förhoppningsvis kommer det fler vattentäta objektiv framöver.

Jag skulle vara lite försiktigt avvaktande till ett system som Nikon AW1, om jag inte specifikt var ute efter tätheten och tåligheten, och såg att de objektiv jag vill ha idag och inom den närmaste framtiden finns i det rätt begränsade utbudet. När man köper in sig i ett system vill man väl oftast få systemkamerornas hela flexibilitet och utbud av objektiv och andra tillbehör, historien har visat att det inte alltid blir som man hoppats med nya, udda format och fattningar (APS Systemkamera, någon..? ;)).

Har sålt min Sony nex5r som ändå är så pass stor så den blir liggande hemma så jag har nu gått över helt till mobilfoto..

Hade en Samsung s3 förut och den gav hyfsade bilder men när jag sålde systemkameran så skaffa jag istället två bra kameramobiler.. Den som jag mest använder till vardags är en Sony Z1 med 20 megapixlar och en Nokia 1020 med 41 megapixlar och den ger helt sjukt bra bilder,helt i klass med många dslr..

Lite info och klipp

https://www.youtube.com/watch?v=1wt3e_yeDMg&feature=youtube_gdata_playe

https://www.youtube.com/watch?v=rWecL7GpG2I&feature=youtube_gdata_player

https://www.youtube.com/watch?v=SlgGSbkzma4&feature=youtube_gdata_player

Smaken är olika. För mig är Sony Nex den perfekta kompromissen. Tillräckligt lätt för att hänga och dingla från axelremmen och bildkvalitet lika bra som en stor systemkamera. Sigmas fasta objektiv 30mm/2,8 och 19/2,8 är också grymt bra för pengen och dessutom smidiga.

Vid dåligt väder åker den in i fodralet som sitter på bröstremmen. Paketet är så lätt att det inte är något problem.

Hur är det med skärpedjupet på mobiler? Jag inbillar mig att de små objektiven inte inbjuder till så mycket kreativitet vad gäller det. Lågljusegenskaper är väl inte heller på topp alltid.

Sedan är det det där med ergonomi. Min nuvarande mobil (Xperia z) är ingen höjdare på det. Bildkvaliteten också medioker trots tillräckligt med megapixel. Z1an verkar ju bättre.

Vad gäller kompakter är de riktigt bra även i ganska dåligt ljus tycker jag (upptill iso 800-1600 eller så), men då ska det vara en kvalitetskompakt. Jag använde länge en Canon S90 som gav riktigt bra resultat, men lika kreativt foto blir det inte. Tyvärr fick denna kamera problem med autofokus efter ett fall. Nu är den ersatt med en begagnad Olympus XZ-1. Lite tyngre, men mycket bättre objektiv som gör att man kan leka med skärpedjupet. Inte så där värst bra i dåligt ljus dock, nya XZ-2an lär vara mycket bättre. För 900kr tycker jag den var ett kap.

Inlägget skrivet med mobil

Efter halvannat år med G12 är det bara sökaren som är för liten. Men man kan inte få allt. Den är lättare än Contax G som jag gick ifrån av 3,5kg orsak, bytet till 420 g inklusive reservbatteri och minneskort gör inte ont.
Det räcker ju inte med kamera det behövs objektiv, blixt, stativ, extrafilm, extrahus etc.
Vänta inte för länge, det kommer ständigt nya modeller.
go tur

https://www.youtube.com/watch?v=oUUkpMhikDw&feature=youtube_gdata_player

Lite 1020 bilder
http://www.windowsphone.com/en-US/cmpn/nokia-lumia-1020-photo-gallery#

Smaken är olika. För mig är Sony Nex den perfekta kompromissen. Tillräckligt lätt för att hänga och dingla från axelremmen och bildkvalitet lika bra som en stor systemkamera. Sigmas fasta objektiv 30mm/2,8 och 19/2,8 är också grymt bra för pengen och dessutom smidiga.

Vid dåligt väder åker den in i fodralet som sitter på bröstremmen. Paketet är så lätt att det inte är något problem.

Hur är det med skärpedjupet på mobiler? Jag inbillar mig att de små objektiven inte inbjuder till så mycket kreativitet vad gäller det. Lågljusegenskaper är väl inte heller på topp alltid.

Sedan är det det där med ergonomi. Min nuvarande mobil (Xperia z) är ingen höjdare på det. Bildkvaliteten också medioker trots tillräckligt med megapixel. Z1an verkar ju bättre.

Vad gäller kompakter är de riktigt bra även i ganska dåligt ljus tycker jag (upptill iso 800-1600 eller så), men då ska det vara en kvalitetskompakt. Jag använde länge en Canon S90 som gav riktigt bra resultat, men lika kreativt foto blir det inte. Tyvärr fick denna kamera problem med autofokus efter ett fall. Nu är den ersatt med en begagnad Olympus XZ-1. Lite tyngre, men mycket bättre objektiv som gör att man kan leka med skärpedjupet. Inte så där värst bra i dåligt ljus dock, nya XZ-2an lär vara mycket bättre. För 900kr tycker jag den var ett kap.

Inlägget skrivet med mobil

Jag skulle vara lite försiktigt avvaktande till ett system som Nikon AW1, om jag inte specifikt var ute efter tätheten och tåligheten, och såg att de objektiv jag vill ha idag och inom den närmaste framtiden finns i det rätt begränsade utbudet. När man köper in sig i ett system vill man väl oftast få systemkamerornas hela flexibilitet och utbud av objektiv och andra tillbehör, historien har visat att det inte alltid blir som man hoppats med nya, udda format och fattningar (APS Systemkamera, någon..? ;)).

Alla andra objektiv från Nikons 1-serie passar men då tappar man förstås vattentätheten. Sen måste man ju tillägga att de flesta som skaffar en kamera som denna oftast nöjer dig med en standardzoom.

För min egen del så har jag satsat på Fujifilms X-system att ha med som utrustning då man är ute och vandrar eller liknande. Nikon D800 får vara kvar till mer hemmanära fotografering. Viktskillnaden blir ju markant, D800 inkl 24-70 och 70-200 blir nästan 5 kg medan Fujifilm XPro1 inkl några objektiv ligger kring 1.5 kg.

Vi är flera som är överens om lägre vikt, Vägen dit låter det lite olika kring.
Largringsmedia byts fn inom elektronikbranchen med e 5-10års cykel. En god förvaringsstrategi måste oxså till när det gäller digitala bilder.
Det är inte bara en kamera utan ett system av kortläsare, HD, DVD, etc. annars kommer du och dina barnbarn inte att ha några bildminnen om 40 år.
go tur

Så man ska välja kamera utifrån vad det är för lagring?

Det skall absolut finnas med i tankarna. Man bör ta ansvar för hur man tänkt spara bilderna. Dom flesta jag känner gör inte det utan har bilderna enbart på datorn som oftast inte har någon säkerhetskopia.

Vi blev lite förvånade när vi nyligen hade besök av en gammal bekant. Hon hade förlorat alla bilder på sitt första barn när denne var bebis. Lagom till andra barnet hade hon därför bytt tillbaka till sin gamla systemkamera och film. Hon bor i Spanien och i de större länderna är det både billigare och enklare att använda film än i ett litet land som Sverige.

Naturligtvis kan även film gå förlorad men hon hade gått tillbaka till det hon tyckte kändes tryggt och enkelt.

Fem år är ingen konst. Men tänk i perspektivet 30 år så är digitalt ganska bökigt och krångligt. Lättaste är att ha rutin på att fixa fina utskrifter.

Man kan slarva bort analoga negativ också. Och man kan vara 100% säker på att de åldras och sakta bryts ned, även om det sker olika fort med olika produkter under olika förhållanden. Den digitala filen är åtminstone inte beroende av ett specifikt medium, och man kan göra och sprida hur många kopior som helst utan att kvaliten påverkas negativt över tid. Att sen folk inte gör det är en annan femma..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sjuhtje Funderar Utrustning allmänt 2
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg