• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fru Gårman

Det vore ju skitkul med lite siffror på vad detta kostar och hur många meter motorväg man nu tvingas vänta med att asfaltera om?

Skylten har jag sett förut, den kan inte vara nydesignad. Handlar det bara om ett beslut att faktiskt använda den så kan ju inte kostnade vara så hög, och om man dessutom byter ut skyltar i endast något högre takt än normalt underhåll kräver, så tillkommer inga enorma arbetsmängder.

Är det nån som har en uppfattning om antalet kronor? Eller ö h t?

Rent konkret så är det väl ännu bara ett förslag att ta in det i lagen. Dvs att legalisera skylten. tror inte jag lästr något om att man sen ska göra något alls.

Om nu vägverket ska vara genusduktiga bör de istället ta itu med ett verkligt problem - nämligen trenden att kvinnor i större utsträckning börjar köra lika dåligt som män. Kvinnorna har ju traditionellt varit de bästa bilförarna (i den mest relevanta betydelsen: "köra bilen dit den ska utan att döda sig själv, passagerare eller medtrafikanter") rent statistiskt, men tyvärr resulterar jämlikhetssträvan ibland i att kvinnor beter sig mer som män istället för tvärtom.

Fast förarnas inställning kanske snarare är trafiksäkerhetsverkets uppgift?

Ang myndigheter:
Är inte TSV numera helt inkorporerat i VV?

Undrar om jag inte nånstans läste att JämO var inblandad i detta med Fru Gårman. Hoppas inte, det skulle vara mer illavarslande än om det är nån på VV. Dvs jag hoppas alltså att JämO kan skilja på äpplen och päron.

Det är så man gråter. :( 150 års jämställdhetsarbete och så detta enorma bakslag...

En klassisk fru, i kjol, ingift i släkten Gårman. Så var det med den självständigheten.

Och till råga på allt alla dessa som misstolkar detta som ett uttryck för den feminism de vill avskaffa.

Ang myndigheter:
Undrar om jag inte nånstans läste att JämO var inblandad i detta med Fru Gårman. Hoppas inte, det skulle vara mer illavarslande än om det är nån på VV. Dvs jag hoppas alltså att JämO kan skilja på äpplen och päron.

Jämos svar var något i stil med att det inte var deras bord. Så ja jämo kan skilja på äpplen och päron;)

Ah - lite mer Gudrun Sjödén-tant (minus 10 trivselkilo) i fotriktiga skor.

Lustigt att Utsidans mjuka skogsmullemän blir värsta mansgrisarna av sånt här... det måste vara en genetiskt betingad reflex.
Det där med fotriktiga skor var nog nästan det enda mansgrisiga jag har sett i den här tråden. ;)

Jag tycker vi verkar rörande överens om att det här motverkar seriöst jämställdhetsarbete. De enda som gillar skyltarna är de som ser chansen att förlöjliga feminismen med hjälp av dem. Skall vi satsa på en konspirationsteori om några mansgrisar på vägverket?

Och till råga på allt alla dessa som misstolkar detta som ett uttryck för den feminism de vill avskaffa.

Här får du gärna vara tydligare så man vet om man ska känna sig träffad eller ej.

"alla dessa" kan ju förtydligas, misstolka kan man göra på olika sätt och om det nu är "alla dessa" som vill avskaffa feminismen så skulle det vara bra att vet vad femism är.

Personligen så tycker jag alltså att den nya skylten inte är jämlik utan bara reaktionär.

Feminism anser jag vara ett så subjektivt uttryck så jag vill inte påstå att jag är vare sig mot eller för, eftersom detta beror på vad man menar med feminism.
Jag är däremot för jämlikhet mellan könen, och mellan en hel del andra grupper också. Tyvärr är det väl så att jämlikhet också kan tolkas olika, men vad jag tycker är förstås att man ska ha samma rättigheter (legalt så har man väl redan nått rätt långt), en lön som är baserad på kompetens och insats oavsett kön osv osv.

Lika pris på herr och damklippning ligger väl däremot bara snäppet bättre till än Fru Gårman. Det borde inte vara könsstyrt med prissättningen, men en klippning som tar en kvart borde kosta minde än den som tar fyrtio minuter - om det ska vara könsneutralt. Självklart kan man ju då säga att det var en reaktionär förenkling att anta att kvinnor har mer hår än män, även om det i högre ålder säkert går att påvisa statistiskt...
Hårklyveri blir det nästan hur man än gör det.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg