• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Fru Gårman

En byråkrati har alltid en förmåga att "göda sig själv", den börjar som en service, tex Vägverket som ursprungligen hade en grundläggande uppgift. I takt med att byråkratin sväller så får den ett självändamål, till slut behöver byråkratin en egen "sevice". När sedan arbetsuppgifterna minskar på grund av ekonomiska orsaker måste man konstruera arbetsuppgifter.

Ja så måste det ju vara. Alla i statliga verk är onda och vill bara konstruera arbetsuppgifter åt sig själva. Tack för att du öppnat mina ögon

Christian
 
Ja så måste det ju vara. Alla i statliga verk är onda och vill bara konstruera arbetsuppgifter åt sig själva. Tack för att du öppnat mina ögon

Christian

Du kanske övereagerar lite, jag skrev allmänt om byråkratier och i detta fall specifikt om Vägverket. Det är uppenbart så att man i brist på bättre arbetsuppgifter börjar skylta om hastigheter på vägar med för mig löjliga förändringar, ex från 90kmH till 80km/h, och seriöst funderar på att ändra "här går man" skylten till Fru Gårman.

När Du påstår att jag skriver/anser samma om alla som arbetar i statliga verk så är det helt och hållet en produkt av din egen fantasi.

Jag är ganska förvånad över det sätt som Du överreagerar på mitt inlägg, men anledningen till detta finns nog inom Dig.

Ett statligt verk behöver inte vara en byråkrati, en företagsledning kan vara en byråkrati. Allt beror på hur man organiserar arbetet och vilken effektivitet man uppnår i beslutsprocesserna och genomförandeprocesserna. Långsamma beslut och obefintligt genomförande är det jag kallar för byråkrati. På vanlig svenska, i motsats till byråkratsvenska, så brukar man säga "mycket snack men ingen verkstad".

När man börjar förändra saker för förändrandets skull utan att det finns ett reellt behov så är det byråkrati i fulländning.
 
När Du påstår att jag skriver/anser samma om alla som arbetar i statliga verk så är det helt och hållet en produkt av din egen fantasi.

Jag är ganska förvånad över det sätt som Du överreagerar på mitt inlägg, men anledningen till detta finns nog inom Dig.

Ursäkta mig, glömde ett tag bort att ironi oftast går spårlöst förbi på ett forum.

Men för att vara allvarlig. Det du skriver om vägverket är ganska elakt och jag tror inte du ens ligger nära sanningen av din analys. Hade jag jobbat där hade jag nog kallat det för osakligt angrepp och blivit förbannad. Nu är jag mest förundrad.

mvh Christian

PS. sen kan du sluta analysera vad som finns inom mig. Det har ingen lyckats med förut och jag tänker inte bli analyserad av dig.
 
Sätt upp en kamera som filmar de som vill gå över och byt ut skylten mot en skärm.När vi ändå är på gång kan vi smälla upp en massa "Varning för lekande barn-skyltar" utanför Vägverket.

Vem fan är det som låter dessa personer hålla på?


peter
 
Ursäkta mig, glömde ett tag bort att ironi oftast går spårlöst förbi på ett forum.

Men för att vara allvarlig. Det du skriver om vägverket är ganska elakt och jag tror inte du ens ligger nära sanningen av din analys. Hade jag jobbat där hade jag nog kallat det för osakligt angrepp och blivit förbannad. Nu är jag mest förundrad.

mvh Christian

PS. sen kan du sluta analysera vad som finns inom mig. Det har ingen lyckats med förut och jag tänker inte bli analyserad av dig.

Du har verkligen en förmåga att dra snabba och underliga slutsatser. På vilket sätt har jag försökt analysera vad som finns inom Dig?
Jag påstog att anledningen till att du övereagerar finns inom dig, det är ingen analys bara ett konstaterande.

Om man arbetar inom en verksamhet som finansieras med våra gemensamma skattemedel så får man nog vara beredd på att det man gör ifrågasätts. Om man använder mina och alla andras skattepengar till rent nonsens så har vi alla som betalar rätt att ha en åsikt om detta. De som bör känna sig träffade av kritik tar nog åt sig... övriga vet att det inte berör dem. Det finns säkert till och med personer som arbetar på vägverket som instämmer i att allt som görs där inte är "god ekonomisk hushållning" av skattepengar.
 
Herr/Fru consono. Jag orkar inte ta en debatt om vad jag sa och vad du sa. Jag tror både du och jag vet att jag var ironisk i mitt första inlägg (att det står så i mitt andra kan ju vara en klar hint om detta). Att ironi är svårt vet jag, men tydligen underskattade jag svårigheterna.
 
Om man använder mina och alla andras skattepengar till rent nonsens så har vi alla som betalar rätt att ha en åsikt om detta.

Fast ibland blir ju "rent nonsens" symbolfrågor. Det kan vara värt att lägga ut pengar på att tramsa med sånt här för att frågan om till exempel hur våra "neutrala" symboler utmålar verkligheten ska lyftas.
Det normala, neutrala är ofta det manliga. Den normen bör brytas och det här är ett sätt att lyfta den frågan. Sen kan man såklart ha åsikter om det är rätt tänkt i det här fallet, eller om det motverkar sitt syfte.
 
Herr/Fru consono. Jag orkar inte ta en debatt om vad jag sa och vad du sa. Jag tror både du och jag vet att jag var ironisk i mitt första inlägg (att det står så i mitt andra kan ju vara en klar hint om detta). Att ironi är svårt vet jag, men tydligen underskattade jag svårigheterna.

Ironin var solklar. Du tackade för att jag hade öppnat dina ögon, fast du menade ironiskt att jag hade helt fel i mitt inlägg. Detta argumenterade du för även i ditt nästa inlägg. Nu antyder Du dessutom att jag inte är lika begåvad som Du, jag förstår ju inte ens ironin i dina inlägg.

Om Du svarar ironiskt på någons inlägg så behöver man alltså inte ta dig på allvar?

Då kommer jag att betrakta alla dina inlägg som ytterst ironiska i fortsättningen.

Tack för att Du öppnat mina ögon för detta.
 
Fast ibland blir ju "rent nonsens" symbolfrågor. Det kan vara värt att lägga ut pengar på att tramsa med sånt här för att frågan om till exempel hur våra "neutrala" symboler utmålar verkligheten ska lyftas.
Det normala, neutrala är ofta det manliga. Den normen bör brytas och det här är ett sätt att lyfta den frågan. Sen kan man såklart ha åsikter om det är rätt tänkt i det här fallet, eller om det motverkar sitt syfte.

Jag tycker absolut att man i många sammanhang bör lyfta genusperspektivet, det är en win-win process för bägge könen. Jag tycker dock inte att det är en prioriterad verksamhet för Vägverket med den vägstandard som vi har idag. Väl underhållna vägar och en säker trafikmiljö känns som ganska könsneutrala, icke manliga, saker att satsa de krympande ekonomiska resurserna på.

För övrigt så har vi andra statliga myndigheter som har som huvudsaklig uppgift att jobba med just dessa frågor, om nu inte JämO ska ta över vägunderhållet i fortsättningen.(denna sista mening var ironi).