Friluftsliv är bara för sociteten, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrens?

Friluftslivets spelregler.

Naturligtvis Måste jag inte ha just de här plagget, men jag tror alla känner igen känslan av att hitta ett plagg som man tycker är snyggt och som man vill köpa efter att man provat det och upptäckt att det sitter som handsken. Efter fullgjort köp är ju alla nöjda (förhoppningsvis).

Att ha detta plagg för att "lämna asfalten" och komma ut och friluftsa är absolut inte ett krav. Har friluftsat i snart 30 år och under stora delar av den tiden klarat mig utan state of the art -prylar. Håller med thureb som skriver att vi "På sätt och vis har många konsumenter för mycket pengar eller värderar tiden högre än de vinster de kan göra genom att jaga lägre priser pruta etc."

Efter att ha sett vad Erer skriver " I somras kom jag av en slump över en bunt prislistor med pris-till-butik och pris-i-butik, och fann (efter att ha korrigerat för momsen) att påslaget nästan alltid låg i intervallet 50-70%. Men 50% vet jag inte om jag tycker är så orimligt i en fysisk butik i stan." så blir jag också lite fundersam, visst hade jag också velat tjäna pengar om jag sålt kläder, men när priserna sticker iväg så mycket att det blir billigare att (i vissa fall) beställa från utlandet frakten inräknad så kan man ju börja fundera.

Att gå in i en affär, prova ett plagg och sedan köpa det/dem över nätet där det är billigare tycker jag inte alls är moraliskt förkastligt som tango skriver. I så fall är det väl mer synd om svenska tillverkare som inte kan hålla konkeurrenskraftiga priser utan vi kan köpa samma vara billigare utomlands.
Ett exempel är Meindl-kängor som har ursprunget i tyskland (oklart om de fabriceras där dock) men som man också kan spara minst 500kr på att beställa (frakten inräknad) därifrån. Åker man däremot dit och köper Lundhags, Hilleberg etc så är det mycket dyrare. Det visar sig således att det är fullt möjligt att producera billiga produkter i hemlandet.

Är friluftslivet i innerstan till för de som har pengar, eller är vi för dåliga på att kräva konkurrenskraftiga priser?

Grattis! Det är såna som du som hjälper till och pressar priserna genom aktiva val. Att det finns en baksida på myntet där vi säkert alla vill att specialbutikerna hålls öppna och därför kanske väljer att handla pga god service och hög kunskaps nivå är en annan sak man kan ta i beaktan.

Då det gäller priserna överlag i Sverige så är det ofta tillverkarna som styr prissättningen. Titta bara länskt bak i vilken katalog som helst så står står priserna...och butikerna följer oftast rekomendationerna. Är det konkurrens??

om man vill hjälpa friluftsfolket till bättre utrustning för mindre pengar så är det inom det möjligas gräns att starta butik/försäljning.

vidare, jag undrar verkligen om tillverkarnas rekommenderade marginaler är fullständigt orimliga, eller satta helt utan att den enskilde handlaren har påverkan. är det så?

(hur mycket pengar bör din hyresvärd tjäna, eller förlora i taskiga interna processer? din bank? din bilförsäljare? din kvartersbutik? din korvmoj? din ellevarantör? om de tjänar "för" mycket finns det plats till andra - eller för förbättringar. Häpp!? nä, det är inte så enkelt... heller!)

jag, som smålänning, tycker alltid att allting är för dyrt, betyder det att allting alltid är för dyrt?

En liten reflektion;

Är konkurrensen god när konkurrenterna har lika priser?
Eller är konkurrensen god när priserna skiljer?

Exakt. Fast det är faktiskt ofta samma priser som gäller tyvärr, det är ganska ovanligt att det diffar 500 på samma vara i två olika (svenska) butiker.

En annan företeelse i Sverige är den enfald som präglar utbudet (som motsats till mångfald alltså) ;). Vandra genom stadens gallerior och du ser samma affärskedjor om och om igen, med samma sortiment.

TYvärr likadant på friluftssidan. Samma tillverkare, samma prylar överallt fast i olika kedjor. Kanske blir så när Fenix Outdoor tar över världen ;)...

Edit: det var lääänge sedan jag slutade handla överprissatta friluftsprylar i våra mondäna butiker...Ö&B, ITAB och Fredells är mina huvudsakliga leverantörer...å kanske någon utrikisk nätbutik för dyrare kvalitetsprylar...

//J

Senast ändrad:
TYvärr likadant på friluftssidan. Samma tillverkare, samma prylar överallt fast i olika kedjor. Kanske blir så när Fenix Outdoor tar över världen ;)...

Handlarna ÄR dumma och elaka! Och så otroligt dumt att deras arbetare är groteskt högavlönade...

Retoriskt: har konsumenterna ingen del i någonting?
Hörde jag enfald igen? Hörde jag att sverige är en liten marknad och outdoorbranchen är en nischmarknad med utbud som inte är så längt från lyxkonsumtion?

Skiter i vilket egentligen, sticker och paddlar en sväng! :)

Dyrt i Sverige

Efter att ha sett vad Erer skriver " I somras kom jag av en slump över en bunt prislistor med pris-till-butik och pris-i-butik, och fann (efter att ha korrigerat för momsen) att påslaget nästan alltid låg i intervallet 50-70%. Men 50% vet jag inte om jag tycker är så orimligt i en fysisk butik i stan." så blir jag också lite fundersam, visst hade jag också velat tjäna pengar om jag sålt kläder, men när priserna sticker iväg så mycket att det blir billigare att (i vissa fall) beställa från utlandet frakten inräknad så kan man ju börja fundera..

Det är betydligt dyrare att driva butik i Sverige än i t ex England... i Sverige är det inte ovanligt med 20% i bara personalkostnad... arbetsrätten tuffare/bättre (beroende på betraktningsvinkel). Vårsäsongen för t ex konfektionsbranchen är oftast likviditetsmässigt en dålig säsong, det är ofta under hösten som det avgörs.... har man då en mild höst och mycket dyra jackor i lager så är det ingen lek.

Praxis för pålägg till konsument pris (inkl moms) på konfektion är, inköpsvärdet x 2.5, i sportbranchen ännu mindre på redskap och andra prylar.... 10% i vinst om du har tur...

Det är mao inte helt lätt som svensk företagare att konkurrera med e-handel från utlandet...

//T

"jag, som smålänning, tycker alltid att allting är för dyrt, betyder det att allting alltid är för dyrt"QUOTE]

Haha vilken underbar kommentar PP! Efter att ha läst denna tråd känns det ju genast bättre att jag igår köpte en par byxor för 3500. ..Jaja, jag fick i a f en GPS på köpet. Ha en härlig friluftssöndag

Tänk om butikerna kunde använda lite av vinsten till att utbilda personalen....
...fast då hade det ju inte blivit samma vinst förståss.

Det håller jag fullkomligt med om. När jag köper något som är dyrt vill jag ju självklart ha god handledning och utprovning, ibland känns det som man köper en Merca av en leksakshandlare.

Måste!

Vad MÅSTE man ha? Tja föda;vätska,luft att andas och kanske kläder på kroppen så att man inte fryser ihjäl.(beroende var man befinner sig). Vad man sen anser sig måste ha (läs vill ha) för att utöva sin aktivitet, är väl upp till var och en, och därmed också vad man är beredd att betala.!
S.k. "Materialspelare" finns väl i alla sporter/aktiviteter.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fotoräven Hjälp med vintersäck Utrustning allmänt 6
Gäddfärs Utrustning fiske och friluftsliv Utrustning allmänt 2
såg fundera på och leva enkelt friluftsliv i sommar. Utrustning allmänt 18
SUPERENDURO Vilken Tillverkare av Utrustning för äventyr & friluftsliv tycker du är bäst. Utrustning allmänt 52
Jokkmokkguiderna MP-3 för friluftsliv. Utrustning allmänt 6
aoreman design och friluftsliv Utrustning allmänt 4
100826 Insulinpump och friluftsliv. Utrustning allmänt 13
MTB Kostnader för friluftsliv Utrustning allmänt 16
Svartkjelen För varmt för friluftsliv? Utrustning allmänt 11
Skåne och friluftsliv. Utrustning allmänt 5
Diabetes - friluftsliv Utrustning allmänt 0
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg