Frågor om Trangia med gasbrännare

Syretillgång?

Hur var kökets omgivning och hur var det orineterat i förhållande till vindriktning?
Stod köket i en håla eller i lä?
Kan det bero på syrebrist - om jag minns rätt så ska köket ställas så hållen i bottendelen vätter mot vinden så rejält med luft kommer in den vägen.

/Patrik, som också sälv går på syre :)

Tack för alla svar. Jag försökte ringa Trangia i fredags men de stängde tidigt så jag får göra ett nytt försök nästa vecka. Vet dock inte hur mycket jag orkar forska i detta. Köket verkar ju fungera.

Bilden jag tog tidigare är ungefär som det ser ut i verkligheten. Den är tagen på balkongen och syretillförseln var väl helt ok.

Jag provade brännaren ganska länge (>10 min) ikväll för att se om det var som behövde brännas bort men det blev ingen skillnad. Dock är det klart mycket mindre gult i lågan när man precis tänt köket. Lågan blir gulare när förvärmningsröret börjar glöda. Se bilder nedan från när köket precis är tänt och när det varit igång 1-2 minuter.

Jag provade med vindskyddet borttaget, provade att vrida köket i olika riktningar mot vinden etc. men det verkar inte göra så stor skillnad.

Bilagor

• trangia2_small.jpg
    trangia2_small.jpg
    83.7 KB · Visningar: 1,370
Ringde Trangia och visade denna tråd. Han som jag pratade med tyckte att det så normalt ut, fast det lät inte som att han hade stenkoll på hur det borde se ut. Angående den gula färgen i kastrullerna så menade han på att den måste komma från vattnet (trots att jag har kommunalt vatten från Göta Älv som det i princip aldrig blir några avlagringar av).

Om du stänger av brännaren när röret glöder i mörker, så finner du troligen att även hatten glöder svagt, och när det är så varmt så börja metallerna dunsta av ämnen som färgar lågan - mao. inget att bry sig om och du kan köra brännaren i säkert många 100 timmar utan att det synligt sliter på metallen i hatten.

Andra brännare i andra kök som inte ger fullt lika het hatt ger också mindre färgning av lågan, och i bilderna så ser man inga inslag av gula spetsar etc. på lågan vilket indikerar att förbränningen är som den skall.

Om du stänger av brännaren när röret glöder i mörker, så finner du troligen att även hatten glöder svagt, och när det är så varmt så börja metallerna dunsta av ämnen som färgar lågan - mao. inget att bry sig om och du kan köra brännaren i säkert många 100 timmar utan att det synligt sliter på metallen i hatten.

Andra brännare i andra kök som inte ger fullt lika het hatt ger också mindre färgning av lågan, och i bilderna så ser man inga inslag av gula spetsar etc. på lågan vilket indikerar att förbränningen är som den skall.
Det stämmer att även hatten glöder när köket är varmt så det är nog som du säger att det är metallerna som färgar lågan.

Däremot blir jag inte riktigt klok på den gula färgen som sätter sig på insidan av kastrullerna när man kokat vatten i dem. Provade i dag att på den vanliga spisen koka vatten ett bra tag i samtiga kokkärl och de som är UL aluminium blir bara gulare och gulare. Kaffepannan som jag köpte till löst blir däremot inte gulfärgad alls. Jag har vägt den och den verkar vara i vanlig (ej UL) aluminium. Vill minnas att det var någon som köpt ett UL/HA Trangia för ett tag sedan och fått avlagringar av blåbärssoppa, kanske är det samma fenomen? Undrar om Trangia har tvingats ta någon genväg för att få ner vikten som gör att kastrullerna oxiderar lätttare? Se bild nedan för kastrull i UL och kaffepanna i vanlig AL. Det enda som har kokats i dem båda är vatten. Bilden ljuger lite, riktigt så gult ser det inte ut i verkligheten utan endast om man jämför sida vid sida med vanlig AL som är extremt "vitt".

Undrar vad man får i sig med maten när man använder UL-kastruller? Skillnaden i vikt till två kastruller som ej är UL är endast 65 g vilket känns som väldigt lite för att slippa få guloxiderade kastruller som man ej vet vad de avger för konstigheter i maten.

Örjan

Bilagor

• PICT1674_small4.jpg
    PICT1674_small4.jpg
    155.3 KB · Visningar: 1,287
.

Undrar vad man får i sig med maten när man använder UL-kastruller? Skillnaden i vikt till två kastruller som ej är UL är endast 65 g vilket känns som väldigt lite för att slippa få guloxiderade kastruller som man ej vet vad de avger för konstigheter i maten.

Örjan

Om kastrullerna är hårdanodiserade (HA) så borde de avge ännu mindre till maten. Anodiseringen gör att aluminiumets naturliga oxidlager blir tjockare. Oxidlagret är mycket starkt och vill inte reagera med ämnen i omgivningen.

/OJ

Trangia är som en bra kompis - ställer alltid upp.

Lite väl kraftigt detaljfokus här... inget förblir som det var när det är nytt... helt normalt. Det är bara ett kök... Jag gillar Trangia för att jag kan laga lite riktigt mat.. annars eldar jag vedkök. O jag oroar mig inte varför titanet i muggen blir blått.... om jag eldar utan vatten, inte heller bryr jag mig om att muggen blir sotig på undersidan... Eller att metallen i eldburken slår sig o blir missfärgat... Däremot bryr jag mig om att det enda som går att göra är att koka vatten, det är lite tråkigt.

Med trangian kan jag dels konstatera att äppelgröten jag o barnen kokade som efterrätt när vi campade i helgen var jättegod dels att HA-grytan helt klart färgas snabbare av något surt än av vatten. Samtidigt kan jag njuta av den jämna värmen och avsaknad av vidbränning (som man ofelbart får med titan, med titan kan man inte göra äppelgröt). De stekta äggen o det stekta fläsket var underbart gott. HA-pannan lika lättrengjord som alltid. Potatismoset (från scratch, kokade först potatis skurna smått, mosade sedan) var gott och blev inte vidbränt. Trangia Rules!

avslutad210712

Gäst
Med trangian kan jag dels konstatera att äppelgröten jag o barnen kokade som efterrätt när vi campade i helgen var jättegod dels att HA-grytan helt klart färgas snabbare av något surt än av vatten. Samtidigt kan jag njuta av den jämna värmen och avsaknad av vidbränning (som man ofelbart får med titan, med titan kan man inte göra äppelgröt).

Har ingen aning om vad äppelgröt är men havregrynsgröt är inga som helst problem att tillaga i titan-panna tillsammans med ett bensindrivet Omnifuel dvs ungefär det sämsta man kan hitta på enligt många.

Det skall synas på grejorna att dom är använda, lite sot efter ett par vändor med T-spritbrännaren innan man gick över till gas och kanske lite skav och någon buckla i gryta/stekpanna hör liksom till...

Olika ytbehandlingar ger olika effekter i form av infärgning/avlagringar - sedan kan det vara ämnen i själva vattnet som fäller ut vid uppvärmning eller färgar in i själva anodiseringen om den är nygjord och inte 'tätad' (tätas normalt genom att doppas i kokhett vatten vid tillverkningen - det är det momentet eller dopp i färgbad innan 'tätningen' som gör att man färga aluminiumoxiden i ytbeläggningen)

Tack för era svar!
Att det syns att grejerna är använda gör mig inget, lite patina är ju aldrig fel. :)

Vad jag inte gillar är om det hamnar något i maten som inte är bra att att få i sig. Men om det nu är så att det snarare är saker från vattnet som har fastnat på kastrullerna så är det ingen fara.

1: Misfarving av kjelene har skjedd på mine gamle alu kjeler også, men kun de siste 2 årene.
Ingen spesiell mistanke til at vannkvaliteten har endret seg.

2: Gul / Blå flamme kan bero på ny og gammel brenner, jeg vet ikke om det vil endre seg, men jeg har byttet den venstre brenneren på primusen jeg kjøpte brukt, og nu har anvendt i 25 år i "sommerresidensen" (16 m^2)
06102009652.jpg

06102009653.jpg

dsk

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
turtle Några trangia frågor Kök och brännare 24
fe Frågor till Trangia samt Kemetyl Kök och brännare 26
carl_ Smälta snö på vinterturer - både specifika och generella frågor Kök och brännare 57
AnteÅ Frågor om MSR Whisperlite Kök och brännare 8
mikeymike Två frågor om Primus ETA Express Kök och brännare 7
skogsvakt frågor kring använding Omnifuel Kök och brännare 22
Kalle Sigurd Munstycken till Multifuel + lite andra frågor Kök och brännare 14
OBD Frågor betr. gaskök Kök och brännare 27
TekWiz Mera frågor om brännare och kök. Kök och brännare 4
sestos Frågor på NOVA Kök och brännare 2
på tunn is Höga kärl till trangia Kök och brännare 10
Snödrivan Trangia gelbrännare Kök och brännare 1
AndersPH Trangia 25 eller 27, välja storlek? Kök och brännare 23
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 17
kses Gasflaska inuti Trangia T25 Kök och brännare 3
z_bumbi Överblivna trangia spritbrännare Kök och brännare 0
RolandF Nyköp Trangia Kök och brännare 40
RikCar Vätskematning Trangia GB 74 - FIXAT Kök och brännare 7
RikCar Vätskematning Trangia erfarenheter Kök och brännare 10
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Trangia multifuel x2 lossa Kök och brännare 0
Fattigriddare Byta dysa i X2 trangia Kök och brännare 0
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Airfoil Trangia 27 vs vadådå? Kök och brännare 12
JörgenB Trangia 25 ersättare? Kök och brännare 19
Livetiskuggan Trangia triangel Kök och brännare 0
Livetiskuggan Använda Trangia X2 utan köket Kök och brännare 8
BillyAxelsson Passar Trangia Minipanna på Trangia 27 inre kärl? Kök och brännare 2
StinaH Ny på Trangia Kök och brännare 13
Pannkakan16 Kan Optimus gasbehållare användas till Trangias gasbrännare? Kök och brännare 2
Livetiskuggan Trangia Multi-Fuel tystbrännare Kök och brännare 58
Stordrulen Välja ny stekpanna till Trangia 27. Kök och brännare 10
aliquerer Större stekpanna (> 22 cm) till Trangia 25? Kök och brännare 12
hsp Gas i Trangia Kök och brännare 4
elinthemenace Rengöring Trangia Kök och brännare 13
Ute1252 Trangia kastruller och ev stekpannan på Primus Essential Trail Stove? Kök och brännare 5
johanb.org Trangia 25 - UL eller HA, teflonpanna eller ej? Kök och brännare 42
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
EBoss Fylla på Trangias Säkerhetsflaska Kök och brännare 8
Stordrulen Gänga på Trangia GB-74 Kök och brännare 14
bossebengtsson Var finns Trangia triangel i lager? Kök och brännare 16
Moga Göra spindelbrännare av trangia gasbrännare? Kök och brännare 10
gundj TRANGIA!!!!!!!! Kök och brännare 12
frannemyran Hur funkar gammalt Trangia?! Kök och brännare 38
oddbol Reservdelar/handhavande Trangia multifuel Kök och brännare 5
saigon Leveranstid Trangia? Kök och brännare 3
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
riktigadavid Trangia X2 multifuel sotar när kastrullen är på Kök och brännare 13
nagge Optimus Polaris i Trangia 25 Kök och brännare 49
klerpa Strul med Trangia Multibrännare Kök och brännare 9
avslutmedlemskap0904 Gb 74 trangia gasbrännare Kök och brännare 22

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg